کد خبر: ۵۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹ 22 September 2020

احیای تالاب‌ها راهکاری برای مقابله با ریزگردها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم با تأکید بر اینکه برای مقابله با کانون ریزگرد‌های خارجی ضروری است تا اقدامات مؤثری از سوی وزارت امور خارجه صورت گیرد، گفت: سال گذشته شاهد بارندگی‌هایی در شهرهای جنوبی کشور بودیم که در کاهش غلظت این آلاینده تأثیر داشت.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، شمس‌الله شریعت‌نژاد؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس دهم با اشاره به معضل ریزگردها که هر ساله در بخش‌هایی از شهرهای جنوبی کشور به وقوع می‌پیوندند، اظهار کرد: برای کنترل ریزگرد‌ها باید اقدامت مؤثری نظیر جنگل‌کاری و احیای تالاب‌ها در اولویت دولت و سازمان محیط زیست قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با کانون ریزگرد‌های خارجی ضروری است تا اقدامات مؤثری از سوی وزارت امور خارجه صورت گیرد، گفت: سال گذشته شاهد بارندگی‌هایی در شهرهای جنوبی کشور و به‌خصوص کانون ریزگردها بودیم که تا حدودی در کاهش غلظت این آلاینده زیست‌محیطی تأثیرگذار بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس دهم اضافه کرد: نباید تصور شود که اقداماتی در راستای کاهش ریزگردها در مناطق جنوبی کشور صورت گرفته بلکه بارش‌‌ها موجب شد تا در سال گذشته تا حدی از غلظت آلاینده‌‌ها کاسته شود.

شریعت‌نژاد با تأکید بر اینکه بارندگی‌های سال گذشته نباید باعث سهل‌انگاری مسئولان در راستای اقدامات کنترلی و پیشگیرانه شود، افزود: اعتباری در حدود 150 میلیون یورو به علاوه 100 میلیون یورو نیز به‌صورت اختصاصی در راستای تثبیت و کنترل ریزگردها در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده که این اعتبارات باید تخصیص یابد.

وی، کانون بخش اعظمی از ریزگردها را خارج از کشور و در دشت‌‎های خشک شمال عراق و سوریه دانست و گفت: رفع این کانون‌‌ها باید از سوی وزارت امور خارجه و با روش دیپلماسی محیط زیستی پیگیری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس دهم، بخش دیگری از منشأ ریزگردها را در داخل کشور اعلام و اظهار کرد: منشأ بخشی از ریزگرد‌ها در داخل کشور و به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌هاست که باید با اقدامات کارشناسی‌شده، این منشأ کنترل و تثبیت شود.

شریعت‌نژاد خاطرنشان کرد: بیش از 10 استان کشور با مشکلات ناشی از ریزگرد‌ها دست به گریبان هستند اما خوشبختانه در سال‌های اخیر در جهت تثبیت کانون‌های ریزگرد‌ها در داخل کشور اقدامات بسیار خوبی نظیر  جنگل‌کاری انجام شده که کافی نیست.