کد خبر: ۵۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۹ 03 January 2021

دردسر جدید برای صنایع سیمان

با این‌که محدودیتی در تامین "مازوت" کارخانه‌های سیمان وجود ندارد؛ اما این سوخت برخلاف شعار سال یعنی جهش تولید که تأکید بر حمایت از تولید‌کننده دارد با جهش سه برابری قیمت مواجه شده که نمونه بارزی از ایجاد فشار بر تولید‌کننده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم ،سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال "جهش تولید" نام گرفت تا با تولید با کیفیت و افزایش صادرات، این شعار به‌ معنای واقعی رونق یابد تا سبب اشتغال‌زایی و رونق فضای اقتصادی شده و در نهایت وضعیت معیشتی مردم بهتر شود اما همواره مسائلی پیش‌روی فعالان صنعتی قرار می‌گیرد که در دستیابی به این هدف با چالش مواجه می‌شوند.

همه ساله با فرا رسیدن زمستان این استان در اغلب روز‌ها پایین‌ترین سطح دمایی را در سطح کشور تجربه می‌کند، همین امر در نهایت سبب می‌شود تا در راستای اولویت بخشی به استفاده از گاز در مصارف خانگی این حامل انرژی با محدودیت‌هایی در اختیار صنایع مختلف از جمله سیمان قرار گیرد. با کاهش و حتی گاها قطع این حامل انرژی، کارخانه‌های سیمان استان مجبور به استفاده از "مازوت" می‌شوند.

اما بنابر بر نظر کارشناسان تامین و خرید این سوخت همواره مصائبی را برای این صنعت و صنایع مشابه ایجاد می‌کند چراکه نخست با ارائه ضمانت‌نامه بانکی و در نهایت پرداخت نقدی و یکجا سوخت به صنایع و کارخانجات سیمان تحویل داده می‌شود. از سویی دیگر با توجه به افزایشی که در حامل‌های انرژی رخ داده مازوت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این جهش قیمتی در این نوع سوخت نیز محسوس بوده و با افزایش چند برابری به دست تولید کننده می‌رسد.

از سویی دیگر با توجه به نبود سوخت مازوت در استان زنجان، صنایع بر اساس دستور‌العمل‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بعد از اخذ مجوز لازم نسبت به دریافت سهمیه مازوت نسبت به جا‌به‌جایی آن از استان‌های همجوار همچون تبریز و تهران به استان اقدام می‌نمایند. در این راستا با افزایش کرایه حمل کشنده‌های حامل سوخت هزینه‌ دیگری نیز بر صاحبان این صنایع اعمال می‌شود.

با این وجود به نظر می‌رسد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی همچون مازوت نسبت به سال گذشته از یک سو، افزایش هزینه حمل‌و‌نقل از سویی دیگر در حال تحمیل فشار حداکثری بر صنایع استان همچون کارخانه‌های تولید سیمان است. با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است با اعمال محدودیت در مصرف گاز کارخانه‌های سیمان، آیا در مصرف و سهمیه مازوت نیز محدودیت دیگری به این صنایع وارد می‌شود یا خیر؟

سید حکیم صفوی مدیر‌عامل یک کارخانه سیمان در استان زنجان اظهار داشت: نامگذاری سال‌های اخیر از قبیل اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و حمایت از تولید داخلی با رویکرد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت مساله اقتصاد دارد در این راستا سال جاری نیز جهش تولید نام گرفت که حمایت از تولیدکنندگان می‌توانست علاوه بر تثبیت اشتغال به تحقق جهش تولید نیز منجر شود.

وی افزود: در سال جهش تولید با اینکه باید حمایت از تولید‌کننده انجام شود اما گاها فشار حداکثری بر این قشر وارد می‌شود چراکه با آغاز فصل سرما مصرف گاز برخی صنایع از جمله سیمان محدود شده و باید از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده شود؛ اما این سوخت نسبت به سال گذشته افزایش سه برابری قیمت را تجربه می‌کند و چاره‌ای جز استفاده از این سوخت نیز وجود ندارد.

مدیرعامل این کارخانه سیمان همچنین افزود: میزان آلودگی مازوت بیش از گاز است و ما چاره‌ای جز استفاده از مازوت در فصل سرما نداریم که علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید باعث میزان بالای آلایندگی در محیط خواهد شد.

تأمین سوخت خانگی در اولویت است

از سوی دیگر حمید حبیبی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان زنجان نیز در خصوص توزیع "نفت کوره یا مازوت" به صنایع و کارخانه‌های سیمان در استان زنجان، اظهار کرد: همه ساله با آغاز فصل سرما و افت دمای هوا شرکت ملی گاز ایران در راستای جبران افت فشار گاز و پایداری بحث سوخت در مصارف خانگی، اقدام به محدود کردن مصرف‌کنندگان عمده گاز از جمله نیروگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان و آجر‌پزی‌ها می‌‌کند.

وی افزود: در راستای تداوم فعالیت کارخانجات با محدودیت در مصرف گاز، سوخت مایع مازوت در اختیار صنایع و کارخانجات سیمان قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت می‌باشد این است مازوتی که در طول سالیان گذشته به کارخانه‌های سیمان ارائه شده بر اساس نرخ گاز مصرفی بوده است.

حبیبی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار در سال گذشته مازوت در هر لیتر به قیمت 119 تومان، معادل قیمت گاز مصرفی به صنایع و کارخانه‌های سیمان ارائه شده است گفت: در سال جاری نیز گاز دو کارخانه سیمان یعنی خمسه و زنجان قطع شده و این سوخت به قیمت دولتی و یارانه‌ای با نرخ معادل گازی در سطح کشور و استان که برابر با 300 تومان است، به این دو کارخانه ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که کارخانه‌های سیمان و صنایع باید با پرداخت نقدی اقدام به دریافت مازوت مورد نیاز نمایند، تصریح کرد: نفت کوره مورد نیاز استان زنجان از استان‌های تبریز و تهران به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث تحویل مازوت به کارخانه‌های سیمان هیچ‌گونه سهمیه و محدودیت مصرف وجود ندارد، اما همواره ارزیابی لازم در راستای مازوت تحویلی و محصول تولیدی از کارخانه‌های استان انجام می‌گیرد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد، قیمت مازوت مصرفی صنایع و کارخانجات سیمان استان زنجان نیز هم‌سو با شرایط اقتصادی در کشور جهش قیمتی یافته و افزایش سه برابری قیمت نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کند. از سویی دیگر این سوخت در حال عرضه نقدی یکجا به کارخانه‌های سیمان است که همین امر در نهایت می‌تواند چالش‌هایی را در راستای تولید در سال جهش تولید برای فعالان صنایع ایجاد نماید.

اما انتظاری که همواره فعالان صنایع مختلف از مسئولان امر دارند حمایت‌های حداکثری از بخش تولید و تولید‌کننده است تا در سال جهش تولید بر کوه مشکلاتشان افزوده نشود. از سوی دیگر استفاده از مازوت بر آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد و باید مسئولان امر به فکر راهکار برای استفاده از سوخت جایگزین گاز در فصل سرما باشند چراکه استفاده از مازوت به صلاح محیط زیست نیست.