کد خبر: ۵۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ 02 February 2021

استرداد بیش از ۲۷۰۰ اثر از اموال فرهنگی به کشور

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، دستاوردهای شگرفی در حوزه گردشگری حاصل شد، گفت: از جمله این دستاوردها می‌توان به استرداد اموال فرهنگی از خارج از کشور اشاره کرد. کارشناسان میراث فرهنگی با ارائه اسناد‏، اثبات علمی و ارتباط فرهنگی موفق شدند در دولت دوازدهم بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ اثر را به کشور بازگردانند که در طول ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،محمدحسن طالبیان در مراسم افتتاح طرح‌های گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان که امروز (۱۴ بهمن ۱۳۹۹) با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در اهواز برگزار شد، اظهار کرد:  استان زرخیز خوزستان یکی از کهن‌ترین و تاثیرگذارترین پهنه بر ساخت تمدن بشری است و به لحاظ تحول تاریخی و فرهنگی، طبیعی و قومی، منحصر به فرد است. حفظ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و رونق صنایع دستی برابر با توسعه فرهنگی، ثبات اجتماعی، پویایی اقتصادی و امید و شادابی است.

وی افزود: علی‌رغم اختصاص بودجه بسیار اندک به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد و با تکیه بر اقتصاد مردمی در هفت سال گذشته تحولات چشمگیری از جمله مرمت ۵۶ هزار شیء تاریخی و مرمت و احیای بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ بنا، موزه و محوطه تاریخی صورت گرفت که بالغ بر ۹۰ درصد این کارها توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۲ هزار پروژه فعال در این حوزه وجود دارد که از این تعداد خوشبختانه ۱۰۰ پروژه در استان خوزستان است.

طالبیان با اشاره به انجام بیش از سه هزار و ۳۰۰ پروژه مرمتی‏ تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌ها ویرانه بودند و با وجود بودجه اندک، اکنون به بهترین مکان‌ها و مقاصد گردشگری تبدیل شدند. سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با سایر بخش‌ها قابل مقایسه نیست چراکه بودجه اندکی نیاز دارد و سهل‌الوصول است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد. علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، دستاوردهای شگرفی در این حوزه حاصل شد. از جمله این دستاوردها می‌توان به استرداد اموال فرهنگی از خارج از کشور اشاره کرد. ضمن قدردانی از حمایت دستگاه‌های حقوقی و دیپلماسی تاکید می‌کنم که کارشناسان میراث فرهنگی با ارایه اسناد‏، اثبات علمی و ارتباط فرهنگی موفق شدند در دولت دوازدهم بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ اثر را به کشور بازگردانند که در طول ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در خصوص موزه‌ها از ۸۰ سال گذشته تا سال ۹۲، ۴۵۵ موزه داشتیم که ۲۷۷ موزه تنها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم راه‌اندازی شدند و از این تعداد ۷۰ درصد آن‌ها مربوط به بخش خصوصی است. ایجاد موزه برابر با توسعه فرهنگی، پیشرفت علمی و حفاظت از هویت فرهنگی است. در این مدت موزه‌های بزرگی مانند دوران اسلامی، موزه بزرگ خراسان و موزه منطقه‌ای بوشهر راه‌اندازی شدند. همچنین بیش از ۴۰۰ روستا با کمک اهالی و بنیاد مسکن از روستاهایی متروکه تبدیل به مقاصد گردشگری شدند.

وی با اشاره به افتتاح ۲۰ پروژه گردشگری در خوزستان‏ ادامه داد: طرح‌های امروز در خوزستان ۲۰ پروژه هستند که شامل هتل چهار ستاره در اندیمشک، هتل ۲ ستاره در اهواز، یک هتل آپارتمان در دزفول، ۲ مجتمع خدمات رفاهی در اهواز و شادگان، ۱۱ واحد بوم‌گردی در سطح استان با ظرفیت اقامتی ۲۰۱ اتاق و ۶۶۹ تخت، ۲ کمپ گردشگری، یک پروژه ایجاد زیرساخت گردشگری در حمیدیه و یک بازارچه صنایع دستی با ۳۴ غرفه در اهواز هستند.

طالبیان با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده با افتتاح این پروژه‌ها در خوزستان، گفت: میزان اشتغال این پروژه‌ها در استان خوزستان ۲۷۸ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۳ میلیارد تومان است که پنج میلیارد تومان آن از بخش دولتی و ۱۶۸ میلیارد تومان از بخش خصوصی تامین شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: ۲۳۲ پروژه دیگر با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۹۰ درصد در حال اجرا هستند که به لطف الهی تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ها تا سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهند شد.

افتتاح ۲۰ طرح گردشگری در خوزستان

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه افتتاح این ۲۰ پروژه کار ارزشمندی است، گفت: افتتاح پروژه‌های گردشگری در خوزستان می‌تواند مقدمه‌ای برای نمایان کردن ظرفیت‌های استان و سهمی در اشتغال، توسعه و آبادانی استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه افتتاح این پروژه‌ها کار ارزشمند و نقطه عطفی در حوزه گردشگری است، اظهار کرد: خوزستان و تمدن بین‌النهرین نقش ویژه‌ای در تمدن بشری و توسعه و پیشرفت داشته که بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: وجود آثار گران‌بهای میراثی در خوزستان نشان‌دهنده این است که این منطقه یکی از تمدن‌های کهن بشری بوده است. با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در استان، این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فزاینده و با سرعت گردشگری باشد. همچنین تنوع قومیتی، جغرافیایی و وجود روستاهای باقدمت، همه زیرساخت‌های ذاتی گسترش میراث فرهنگی و گردشگری در استان را فراهم می‌کند.

استاندار خوزستان ابراز امیدواری کرد: با سیاستگذاری‌های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتوانیم از پتانسیل‌های موجود در استان بهره بیشتری ببریم.