کد خبر: ۵۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ 23 February 2021

تدوین نظام‌نامه ارتقای کیفیت ساخت‌وساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: نظام‌نامه ارتقای کیفیت ساخت و ساز در زنجان تدوین می‌شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا ،حسن مجتبی‌زاده در نشست خبری ضمن تبریک روز مهندس، اظهار کرد: مهندسی در ایران تاریخ چند هزار ساله دارد و مهندسان در هر دوره‌ای با توجه به مقتضیات و شرایط روز، تاثیرگذار بوده‌اند و این نقش‌آفرینی را در عرصه‌های مختلف از دوران دفاع‌مقدس تا پیشرفت‌های امروز جامعه نشان دادند.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته دنیا با ویروس کرونا دست و پنچه نرم کرده و در این بین زنجان در کنترل این بیماری جزو استان‌های پیش‌رو بوده است. به همین منظور برای قدردانی از تلاش‌های کادر درمان با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران به نمایندگی از جامعه مهندسی از رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به‌ منظور برطرف کردن بخشی از نیازهای درمانی استان، تجهیزات پزشکی مورد استفاده برای بیماران کرونایی شامل سه دستگاه الکتروکاردیوگرام و دو دستگاه مانیتور علائم حیاتی و پایه ترالی به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان و جامعه مهندسی در روز مهندس به حوزه بهداشت و درمان اهدا می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان ضمن قدردانی از تلاش‌ مهندسان در حوزه‌های مختلف برای تکمیل حلقه‌های زنجیره کیفیت ساختمان ابراز کرد: یکی از دغدغه‌های مهندسان به موضوع بیمه مربوط می‌شود و اکنون این قشر رقم بالایی را در قالب بیمه خویش‌فرما پرداخت می‌کنند. اخیراً نامه‌ای به نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ابلاغ و در آن خواستار اصلاح قانون برای پوشش بیمه افراد دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی شدیم که این موضوع در کمیسیون‌های مربوطه مطرح و قرار است به صحن مجلس برود.

وی فعالیت افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز را از دیگر مشکلات صنعت ساختمان عنوان کرد و گفت: مهندسان به لحاظ درآمد و مسائل مالی از قشرهای ضعیف جامعه هستند؛ چراکه کار به‌ویژه در حوزه اجرا از دست مهندسان خارج شده است و برای اینکه به قانون نظام مهندسی عمل کنیم، باید افراد فاقد صلاحیت که در امر ساخت و ساز دخالت می‌کنند را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

این مسئول به اقدامات در راستای کیفی‌سازی ساختمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مجریان گاز با دریافت کارت مهارت از اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و مجوز فعالیت از سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به ارائه خدمات و تعهدات خود اقدام می‌کنند و باید در مقابل کاری که انجام می‌دهند پاسخ‌گو باشند که تاثیر مثبت این موضوع خود را در کاهش پرونده‌های قضایی در این حوزه نشان داده است.

مجتبی‌زاده ادامه داد: در همین راستا به تازگی تفاهم‌نامه‌ای را با اتحادیه برق‌کاران و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای به ‌منظور آموزش، ارائه کارت مهارت و اخذ صلاحیت مجریان برق از سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد کردیم و از سال ۱۴۰۰، فعالان این حوزه باید مجوز داشته باشند. همچنین در کمیسیون تخصصی مکانیک نیز موضوع انعقاد تفاهم‌نامه برای لوله‌کش‌ها در مراحل نهایی است.

این مسئول تصریح کرد: تلاش داریم این کار را در سایر بخش‌های صنعت ساختمان از جمله نماکاری نیز توسعه دهیم تا فعالان این صنعت شناسنامه‌دار شوند و در قبال کار خود پاسخ‌گو باشند که تحقق آن تحول عظیمی در بحث کیفیت ساختمان ایجاد خواهد کرد.

وی از تدوین نظام‌نامه ارتقای کیفیت ساخت و ساز خبر داد و گفت: برای این کار ابتدا وضعیت کیفیت ساختمان‌های موجود را بررسی می‌کنیم و در محله بعد برای بهبود وضعیت راهکار ارائه می‌دهیم. در واقع ۱۰ ایراد مهم و پرتکرار ساختمان‌ها در هر یک از بخش‌های ساختمان از جمله سازه، معماری و تاسیسات شناسایی و ارزیابی می‌شود و باید در یک بازه زمانی مشخص این ایرادها برطرف شود و باید ساختمان‌ها طوری احداث شود که در برندینگ از یکدیگر سبقت بگیرند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با تاکید بر اصل شفاف‌سازی، اظهار کرد: چندی پیش نظام ارجاع نظارت را راه‌اندازی کردیم. همچنین ارتباط مالی بین مهندسان ناظر و مالکان قطع شده و هزینه مهندسان از طرف سازمان پرداخت می‌شود تا شاهد هیچ‌گونه خللی در رعایت قوانین ساخت و ساز نباشیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از مصالح استاندارد به عنوان یکی از مولفه‌های ساختمان باکیفیت، یادآور شد: اتاق استانداردسازی در سازمان احیا شده و از مسئولان سازمان صمت نیز درخواست کردیم تا مصالح استاندارد را معرفی کنند و آن‌ها را در معرض دید مهندسان قرار دادیم.