کد خبر: ۵۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ 27 February 2021

توضیحاتی درخصوص ریزش قسمتی از خانه تاریخی اشعری در دزفول

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی دزفول درخصوص ریزش بخشی از خانه تاریخی اشعری توضیحاتی داد.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،مهدی چناری اظهار کرد:‌ صبح روز پنج‌شنبه به دنبال دریافت خبری مبنی بر ریزش قسمتی از بنای تاریخی اشعری واقع در بافت قدیم دزفول، کارشناسان این اداره برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

او ادامه داد:‌ پس از بازدید کارشناسان میراث ‌فرهنگی از محل مشخص شد عدم نگهداری و حفاظت صحیح مالک و احداث درب جدید در سالیان گذشته و فرسودگی دیوار بیرونی، سبب ریزش بخش بیرونی بنا شده است.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی دزفول با بیان این‌ که هشت ماه پیش مالک بنا به منظور تخریب کامل و بازسازی ملک به این اداره مراجعه کرده بود، افزود:‌ با توجه به ثبت‌ ملی و تاریخی بودن ملک با این درخواست مخالفت شد اما در عوض مجوز ترمیم و مرمت بنا برای وی صادر شد که متأسفانه در این زمینه هیچ‌ گونه اقدامی از سوی مالک صورت نگرفت.

او خاطرنشان کرد:‌ در گذشته اعتباری برای این ملک تخصیص داده شده بود که با مالک نیز رایزنی لازم صورت گرفت ولی او همکاری لازم به منظور طی مراحل اداری آن را انجام نداد.

چناری اضافه کرد: گزارش کامل این اتفاق برای تصمیمات لازم در خصوص مرمت بخش آسیب‌ دیده به اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان ارسال خواهد شد.

او یادآور شد: با توجه به مالکیت این ‌گونه بناها که به صورت خصوصی هستند، لازم است که مالکان در حفظ و نگهداری از آن‌ها کوشا باشند و همکاری لازم را با اداره میراث‌ فرهنگی و شهرداری دزفول داشته باشند.

 بر اساس اعلام میراث فرهنگی خوزستان، خانه تاریخی اشعری مربوط به دوره پهلوی اول است و در دزفول، محله صحرابدر مغربی، واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۰۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.