کد خبر: ۵۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ 20 April 2021

تخلیه ضایعات ساختمانی در مکان مشخص

معاون خدمات شهری شهرداری ابهر گفت: شهروندان ابهری نخاله‌های ساختمانی را در محل‌های تعیین شده تخلیه کنند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا ،جواد شاه‌محمدی با بیان اینکه متاسفانه برخی از شهروندان همکاری لازم را در جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ندارند، اظهار کرد: نخاله‌های ساختمانی و عمرانی نباید در نقاط مختلف شهر به صورت پراکنده توسط شهروندان رهاسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری ابهر محلی را برای جمع‌آوری نخاله‌ها و پسماندهای عملیات عمرانی مشخص کرده است، ادامه داد: تحقق برخورداری از شهری بدون نخاله و زباله در گرو همکاری مردم و مسئولیت‌پذیری آن‌ها است.

این مسئول با تاکید بر اینکه علی‌رغم تعیین‌ محل برای تخلیه نخاله، این‌ نخاله‌ها توسط شهروندان به ‌صورت سرگردان رهاسازی و یا در مسیرهای نامناسب تخلیه می‌شود، تصریح کرد: مکان تعیین شده برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی و عمرانی در پنج کیلومتری جاده نیکویه به ابهر قرار دارد، به همین خاطر از شهروندان درخواست می‌شود با توجه به این موضوع نخاله‌های تولیدی را در مسیرهای بایر تخلیه نکنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ابهر خاطرنشان کرد: تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف و حریم شهرها علاوه بر زشت کردن چهره شهر، باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی نیز می‌شود.

به گزارش ایسنا، نخاله یا به عبارتی دیگر ضایعات ساختمانی یا نخاله‌های ساختمانی، عبارت است از موادی که به شکل ناخواسته و تصادفی در عملیات ساخت ‌و ساز تولید می‌شود. این ضایعات شامل مصالح ساختمانی از قبیل عایق، میخ، سیم برق، میلگرد و نیز ضایعات حاصل از فرآیند آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی، کنده درختان و قلوه‌سنگ‌ها می‌شود. نخاله‌های ساختمانی، ممکن است دارای سرب، آزبست یا سایر مواد خطرناک نیز باشد.

تخلیه پسماندهای ساختمانی در گذرگاه‌ها، معابر عمومی، جاده‌ها و بزرگراه‌ها باعث پدید آمدن مناظری زشت، آلودگی‌های زیست‌محیطی، ایجاد سد معبر و به دنبال آن به وجود آمدن حوادث احتمالی و خسارات مالی و غیره به شهروندان می‌شود.

نخاله‌های ساختمانی، محل‌های مناسبی برای زندگی انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و سگ‌های ولگرد بوده که این موجودات منابع و عوامل انواع بیماری‌ها هستند و سلامت ساکنان هر محله و شهروندان را مورد تهدید قرار می‌دهند، به همین خاطر مدیریت صحیح آن‌ها از موضوعاتی است که باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار گیرد.