کد خبر: ۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱ 27 November 2012

حرف های گرم، خانه های سرد


 سازه نیوز-گروه شهری :تبریز هوای سردی دارد، ورزقان سردتر، کمی آنسوتر از شهر اولین های ایران زمین، سردی هوا گرما را از خانه های همین هموطنان ایرانی فراری داده است. پیرمرد ورزقانی گلایه مند از بی توجهی به خواسته هایش،


می گوید از 21 مرداد که زلزله آمد تا کنون نتوانسته کانکس بنیاد بگیرد. می گوید مراجعه کردیم گفتند نامه شما از قلم افتاده است. گفتیم بنویسند ، نوشتند اما و ... فقط نوشتند، ماهها ست خبری از کانکس نیست.


این حکایت برخی از مردم شهری است که بیش از هزار واحد مسکونی و تجاری شان در اثر زلزله مرداد ماه شمال غرب کشور از 30 تا 70 درصد تخریب شده اند. شهردار شهر 6 هزار نفری ورزقان می گوید: بعد از وقوع زلزله کمک های زیادی به این منطقه شد، خوشبختانه ادارات دولتی هم کمک زیادی به مردم شهر نمودند اما عمق فاجعه بیشتر از این هاست. این موضوع را می توان در کلام شهردار، بلکه در نگاه خسته و درمانده مردم این شهر کاملاً احساس کرد.


شهردار ورزقان اعتقاد دارد این شهر را باید از نو ساخت، " تمام تأسیسات زیر بنایی شهر ویران شده اند و باز سازی شهر نیاز به اعتبارات ویژه ای از سوی دولت دارد .حرف های امیدوار کننده دیگری هم وجود دارد: : مديركل بازسازي و سوانح بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اعلام آماده شدن 9600 واحد قابل سکونت در مناطق زلزله زده تاکید کرد:ممکن است ساخت و ساز در روزهای بارانی و برفی کمی کند پیش رود اما قطار بازسازی مناطق زلزله زده متوقف نخواهد شد.
مجید جودی در خصوص واحدهای تکمیل شده در مناطق زلزله زده گفت: بر اساس آمار اولیه حدود 18500 واحد آسیب دیده در مناطق زلزله زده داریم که از این میان 9500 واحد بالای 60 درصد تخریب داشتند که در اولویت بازسازی امسال ما قرار دارد و حدود 9000 واحد، منازلی بودند که آسیب دیده بودند اما غیرقابل مرمت بودند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 9600 واحد آماده شده است که سقف این واحدها زده شده و دیوارچینی انجام شده و در و پنجره این واحدها نصب شده است و قابل سکونت برای مردم است البته لازم به ذکر است بازسازی وضعیت داخلی خانه مثل کاشی کاری به عهده مردم است.



مديركل بازسازي و سوانح بنياد مسكن انقلاب اسلامي افزود: در شهریورماه به دلیل اینکه احتمال فرارسیدن سرمای زودرس در مناطق زلزله زده وجود داشت درکنار بازسازی دائمی خانه ها، کانکس های 12 متری به عنوان مسکن موقت، پیش بینی کردیم و حدود هشت هزار واحد کانکس آماده شده است و در و پنجره این واحدها نیز نصب شده است که کانکس ها بعد از ساخت منازل به عنوان فضاهای جانبی قابل استفاده خواهد بود.
وی تاکید کرد: درست است که شرایط آب و هوایی منطقه مناسب نیست اما این شرایط تاثیری در ساخت و ساز منازل نخواهد داشت البته ممکن است عملیات ساخت و ساز کند شود اما موجب توقف کار نخواهد شد و ستادهای ما در تمامی روستاها فعال هستند و به مردم قول می دهیم تا ساخت آخرین واحد از 18500 واحد در کنار آنها خواهیم بود.
جودی در خصوص ساخت واحدهای دامی گفت: برای اینکه روستاییان مجبور نشوند دام های خود را ارزان بفروشند و یا دام ها در اثر سرما آسیبی نبینند حدود 12 هزار واحد به صورت پیش ساخته برای دام ها پیش بینی کردیم که در حال حاضر 9500 واحد در روستاها نصب و راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود:این واحدها در فضای 12 تا 24 متری بوده اما برای افرادی که به دلیل تعداد بالای دام نیاز به فضای بیشتری دارند با کمک جهاد کشاورزی استان، مبلغ پنج میلیون تومان وام اختصاص داده شده تاعلاوه بر فضاهای 12 تا 24 متری آماده شده اقدام به توسعه واحدهای دامی خود کنند.
جودی در خصوص میزان اعتبارات اختصاص داده شده برای ساخت منازل زلزله زدگان گفت: حدود 14 میلیون تومان وام مسکن با کارمزد 4 درصدی در روستاها پیش بینی شده است و دو میلیون کمک بلاعوض، علاوه بر این اتاقک های 12 متری به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است. برای فضاهای دامی هم 2 تا 3 میلیون تومان کمک بلاعوض و 5 میلیون تومان وام 4 درصدی در نظر گرفته شده است.
مديركل بازسازي و سوانح بنياد مسكن انقلاب اسلامي در پاسخ به اینکه آیا برای افرادی که تمام زندگی خود را در زلزله از دست داده اند فکری کرده اید و آیا قادر به پرداخت وام خواهند بود توضیح داد: وام های ساخت مسکن کم بهره و با کارمزد پایین است که از 12 درصد کارمزد، هشت درصد را دولت پرداخت می کند و تنها 4 درصد کارمزد وام را خود مردم پرداخت می کنند و به دلیل اینکه بلند مدت و 15 ساله است پرداخت اقساط وام نمی تواند برای مردم مشکل ساز باشد.


 علیرغم تمام حرف های گرما بخش مسئولان، سرمای دی و بهمن با هیچ کس سر شوخی ندارد. نه با مردی که بارها و بارها به بنیاد مسکن مراجعه کرده و نه پسرک دانش آموزی که باید کیلومترها آنسوتر از محل خانه اش به مدرسه برود.

الان غروب است، غروب اول آذرماه 91، هوا کمی سردتر از ظهر شده، از کنار دریاچه ای در حومه شهر، آخرین نگاه مان به نگاه گره می خورد مردمی که انگار سختی را بگونه ای دیگر برای خود ترجمه کرده اند. و من ناخود آگاه یک بار دیگر به یاد همان شعر معروف سعدی می افتم،بنی آدم اعضای یکدیگرند،که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را.....

 


بازدید:۲۶۲