کد خبر: ۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱ 16 December 2012

مركز مديريت راه‌ها در هفته حمل‌ونقل به بهره‌برداري مي‌رسد


مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان با بيان اين‌كه حمل و نقل دكل چهارم امور زيربنايي و زيرساختي كشور است، گفت: در حال حاضر در استان و كشور 90 درصد حمل و نقل و جابه‌جايي كالا و مسافر از طريق حمل و نقل جاده‌اي است و 10 درصد مابقي جابه‌جايي‌ها از طريق ديگر سيستم‌هاي حمل و نقل صورت مي‌گيرد.
محمدحسين مرعشي در نشست خبري كه امروز (26 آذرماه) به مناسبت هفته حمل و نقل در محل اين اداره‌كل برگزار شد، اظهاركرد: صنعت حمل و نقل جاده‌اي اصلي‌ترين و عمده‌ترين سيستم در بخش حمل و نقل مي‌باشد.
وي افزود: استان خوزستان با برخورداري از بيش از 350 شركت حمل و نقل كالا و 150 شركت حمل و نقل مسافر، جزؤ استان‌هاي برتر كشور محسوب مي‌شود. هر ساله حدود 30 ميليون تن كالا از مبادي استان جابه‌جا مي‌شود كه از اين نظر استان دوم پس از استان اصفهان هستيم.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان عنوان‌كرد: سالانه 17 ميليون نفر مسافر از مبادي استان جابه‌جا مي‌شوند. 23 پايانه مسافربري فعال در بخش حمل و نقل جاده‌اي اقدام به جابه‌جايي مي‌كنند كه از اين نظر استان رتبه دوم در كشور را دارا است.
مرعشي ادامه‌داد: سالانه بيش از 56 هزار بار ترافيكي سنگين و فوق سنگين از مبادي استان توسط ناوگان حمل و نقل جابه‌جا مي‌شود كه از اين نظر خوزستان رتبه نخست كشور را دارد و 20 درصد بارهاي ترافيكي كشور از مبدا استان جابه‌جا مي‌شود.
وي اظهاركرد: استان خوزستان تنها استاني است كه 5 سيستم حمل و نقل هوايي، زميني، ريلي و دريايي و لوله‌اي را به صورت فعال، پويا و كارآمد در كنار يكديگر دارد و ما مي‌توانيم فعاليت اين 5 سيستم را به صورت همزمان مشاهده كنيم.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان تصريح‌كرد: در حال حاضر 18 هزار راننده در بخش حمل و نقل كالا، 8 هزار راننده در بخش حمل و نقل مسافر فعاليت كنند و ما از نظر خانواده حمل و نقل جاده‌اي و تعداد فعالان اين بخش جزؤ استان‌هاي برتر كشور هستيم.
مرعشي گفت: بيش از 8 هزار نفر از رانندگان در زمينه ايمني و ترافيك تحت آموزش قرار گرفتند كه قرار است تا پايان امسال اين تعداد به 10 هزار نفر برسد. اين آموزش‌ها در خصوص آموزش ايمني، مهار بار، حمل مواد خطرناك، آموزش قوانين و مقررات رانندگي و سلام شغلي مي‌باشد و هدف آن تغيير رفتار در بخش حمل و نقل و افزايش ايمني است.
وي بيان‌كرد: با توجه به حجم گسترده فعاليت‌هاي بخش حمل و نقل جاده‌اي و اهميت اين بخش در استان، برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات لازمي در زمينه ارايه خدمات بهتر و مطلوب‌تر بايد صورت بگيرد.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان افزود: در حال حاضر در پايانه مرزي چزابه كه يكي از پايانه‌هاي مهم مرزي ما است، عمليات احداث پايانه مرزي دائم در زميني به مساحت 12 هكتار و با اعتبار بيش از 90 ميليارد ريال در حال انجام است. عمليات احداث، محوطه‌سازي و ساخت دروزاه‌هاي ورودي و خروجي پايانه مرزي شلمچه نيز در حال اجرا مي‌باشد.
مرعشي عنوان‌كرد: مركز مديريت راه‌ها در هفته حمل و نقل به بهره‌برداري مي‌رسد؛ اين مركز شامل 10 دوربين نظارت تصويري است كه نقاط حساس و جاده‌هاي استان از اين طريق كنتزل مي‌شوند.
وي ادامه‌داد: ساخت 2 پاسگاه پليس‌راه جزؤ برنامه‌هاي ما است كه يك پاسگاه در محوز ايذه ـ باغملك و مسجدسليمان ـ لالي با اعتباري بالغ بر 10 ميليارد تومان در حال اجرا مي‌باشد.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان افزود: صدور اينترنتي بليط مسافربري و صدور اينترنتي پروانه‌هاي عبور بارهاي ترافيكي از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده اين اداره‌كل است. صدور پروانه اينترنتي بار ترافيكي فقط در استان اجرا شده است، زيرا 20 درصد بار ترافيكي كشور در استان جا‌به‌جا مي‌شود.
مرعشي بيان‌كرد: امسال 17 دستگاه دوربين سرعت‌سنج ثابت با اعتبار 8 ميليارد و 500 ميليون ريال در دستور كار قرار گرفت كه اين دوربين‌ها در آزاد راه بندر امام ـ اهواز و اهواز ـ انديمشك نصب مي‌شوند.
وي افزود: همچنين 2 باسكول هوشمند امسال به بهره‌برداري رسيده است كه اين باسكول‌ها با توجه به بالا بودن ميزان تخلفات اضافه تناژ در استان در محورهاي اهواز ـ انديمشك و اهواز ـ بندرامام مستقر هستند. اين باسكول‌ها با هدف روان‌سازي ترافيك و شناسايي دقيق اضافه بارها راه‌اندازي شده‌اند.
مرعشي اظهار كرد: تاكنون 14 مجتمع خدمات بين‌راهي به بهره‌برداري رسيده است كه تا پايان امسال با افتتاح 3 مجمتع ديگر، تعداد مجتمع‌هاي استان به 17 مجتمع خواهد رسيد. اين مجتمع‌ها با مشاركت بخش خصوصي راه‌اندازي شده است.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر تمام ناوگان مسيرهاي برون استاني نوسازي شده است اما مسيرهاي درون استاني در حال نوسازي هستند كه مسير اهواز ـ بهبهان، اهواز ـ دزفول و اهواز ـ انديمشك از مسيرهاي نوسازي شده هستند. ناوگان مسيرهاي اهواز ـ آبادان در حد 75 درصد و اهواز ـ شوشتر در حد بيش از 50 درصد نوسازي شده‌‌اند.

بازدید:۵۳۹