شركت نفت در ساخت فرودگاه اهواز جديتر عمل كند

مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور با بيان اينكه طرح ايجاد فرودگاه اهواز از مصوبات هيات دولت بوده است، گفت: اميدواريم شركت نفت در اجراي اين مصوبه جديتر وارد عمل شود.
محمود رسولينژاد اظهاركرد: فرودگاه فعلي اهواز از نظر شاخص جابهجايي مسافر رتبه پنجم و گاها رتبه چهارم را در كشور داشته و حساسيتهاي بالايي دارد.
وي افزود: سالانه بيش از 2 ميليون مسافر در فرودگاه اهواز تردد ميكنند در حالي كه در گذشتههاي دور در استان خوزستان، فرودگاه آبادان قبل از انقلاب از پرترافيكترين فرودگاههاي كشور بوده است و اين فرودگاه هم جايگاه خاص خود را دارد.
رسولينژاد تصريحكرد: اما امروز دولت و وزارت راه و شهرسازي به فرودگاه اهواز به دليل جايگاه صنعتي و اقتصادي آن در كشور، نگاه ويژهاي دارد. حدود 230 كارمند در اين فرودگاه مشغول بهكار هستند كه هزينه جاري سالانه اين فرودگاه 7.5 ميليارد تومان و درآمد آن 5.5 ميليارد تومان ميباشد.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور در ادامه بدهيهاي شركتهاي هواپيمايي را يكي از مشكلات شركت فرودگاههاي كشور دانست و خاطرنشانكرد: بخش عمدهاي از درآمدهاي اين فرودگاه از محل خدمات پرواز و عوارض مسافري تامين ميشود اما در وصول اين درآمدها با مشكلات زيادي رو به رو هستيم. مطالبات ما از شركتهاي هواپيمايي در بخش داخلي بيش از 220 ميليارد تومان است كه براي يكسوم اين مبلغ اسناد بهادار و چك دريافت شده كه اين مبلغ به مرور نقد ميشود. اين مبلغ مربوط به بدهيهاي سال 83 تاكنون است.
وي اظهاركرد: مسايل چند ماه اخير مانند نرخ ارز و قيمت سوخت، شركتهاي هواپيمايي را با مشكلاتي رو به رو كرد اما ما در بدنه شركت فرودگاههاي كشور با 54 فرودگاه مواجه هستيم و مسووليت اداره، نگهداري و ارايه سرويسهاي ناوبري را برعهده داريم. شركت فرودگاه كشور بهصورت درآمد- هزينهاي اداره ميشود و ريالي از بودجه عمومي دولت استفاده نميكنيم و چنانچه در دريافت مطالبات موفق نباشيم نميتوانيم تكاليف خود را در مقابل اين فرودگاهها انجام دهيم.
رسولينژاد گفت: در سفرهاي استاني دولت مصوباتي براي توسعه شركت فرودگاهها تصويب شد كه بر اساس آن بيش از 800 ميليارد تومان براي بهسازي و توسعه كل فرودگاههاي كشور در نظر گرفته شده است. قطعا اگر درآمد ورودي ما از سوي شركتهاي هواپيمايي به موقع وصول نشود، نميتوانيم در انجام تكاليف موفق عمل كنيم.
وي افزود: دولت رسما براي اجراي مصوبات، به شركت فرودگاه بودجهاي نميدهد اما در قالب كمك به استانها، اعتباري به استانداريها ميدهد؛ مثلا حدود 35 درصد هزينههاي توسعه فرودگاه اهواز را استانداري تقبل كرده است.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور اظهاركرد: ما در سال گذشته در كشور به ميزان 140 ميليارد تومان اقدامات عمراني انجام دادهايم كه 40 ميليارد تومان آن از طريق استانداريها و مابقي از طريق شركت فرودگاهها پرداخت شده است.
رسولينژاد بيانكرد: به طور متوسط روزانه بين 550 تا 600 پرواز داخلي، حدود 150 تا 200 پرواز بينالمللي و 450 تا 500 پرواز عبوري در آسمان كشور انجام ميشود كه در مجموع بين 1100 تا 1300 هواپيما در روز در آسمان كشور تردد ميكنند؛ مسووليت هدايت، كنترل و مراقبت اين پرواز برعهده فرودگاههاي كشور است.
وي تصريحكرد: ميزان مسافران جابهجا شده در سال 90 حدود 5/16 ميليون نفر در بخش داخلي، حدود 5/6 ميليون مسافر در مسير خارجي بوده و تعداد مسافران ورودي و خروجي ما به 31 ميليون نفر ميرسد.
رسولينژاد عنوانكرد: امسال به نظر ميرسد با توجه به گرانيهاي اخير بليط، موجب كاهش مسافر و آمار پروازها شود و اين گرانيها كاهش 20 درصدي مسافر و پرواز را به دنبال داشته باشد. در بخش پرواز خارجي نيز به نظر ميرسد، كاهش عمدهاي در تعداد پرواز و مسافر داشته باشيم. در 9 ماهه امسال بهطور متوسط حدود 277 هزار پرواز در آسمان كشور انجام شده كه بهصورت روزانه حدود 60 هزار به صورت ميانگين در كشور جابهجا ميشوند.
وي ادامهداد: براساس توافقنامه وزراي نفت، راه و شهرسازي و شركت فرودگاههاي كشور، پخش و پالايش فرآوردههاي نفتي، استاندار خوزستان و قرارگاه خاتمالنبيا مقرر شده كه مكان جديدي در اختيار شركت فرودگاه قرار بگيرد تا در آنجا فرودگاه جديدي براساس استانداردهاي روز دنيا ساخته شود.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور گفت: فرودگاه فعلي اهواز 284 هكتار مساحت دارد و جز فرودگاههاي تقريبا كوچك كشور است. از نظر جابهجايي مسافر رتبه پنجم را دارد اما از نظر وسعت جز فرودگاههاي كوچك است و تنگناهايي هم براي ما و هم براي مردم بهوجود آورده است و به همين دليل اين تصميم كه مكان فرودگاه بايد جابهجا شود، گرفته شد و نصميم درستي است.
رسولينژاد افزود: مساحت فرودگاه جديد حدود 1200 هكتار است. در حالت خوشبينانه ساخت آن 8 تا 10 سال طول ميكشد، زيرا ساخت يك فرودگاه با استانداردهاي جهاني زمان زيادي را ميطلبد اما نميتوان منتظر ساخت اين فرودگاه جديد ماند و فرودگاه فعلي را توسعه نداد؛ بنابراين در اين فرودگاه 3 تا چهار طرح بزرگ عمراني داريم. كوچكي زمين اين فرودگاه باعث شده كه باند فرودگاه كوچك باشد و ظرفيت تنها 4 هواپيما را دارد اما گاها 6 هواپيما نيز در باند آن فرود ميآيد و اين مسئله مشكلاتي را براي مسوولان فرودگاه، مراقبت پرواز و خلبانها ايجاد ميكند، به همين علت در حال توسعه آن هستيم.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور اظهاركرد: با اعتبار تخصيصيافته از استانداري، در حال حاضر حصاركشي فرودگاه جديد انجام شده و برآورد ما براي ساخت آن اعتبار حداقل 300 ميليارد تومان است؛ كار مطالعاتي ايجاد اين فرودگاه برعهده قرارگاه قربكربلا و مشاوره ساخت آن برعهده قرارگاه خاتمالانبياء است. كار مطالعاتي ساخت فرودگاه اصولا زمانبر است و حداقل 4 ماه ديگر زمان ميبرد اما عمليات اجرايي آن پس از اتمام مطالعات آغاز ميشود و لازم است كه شركت نفت جديتر وارد شود و اعتبار لازم جهت ساخت فرودگاه را تامين كند.
بازدید:۳۶۲