کد خبر: ۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ 28 January 2013

برگزاری همایش معماری «خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت»


در سه بازه زمانی «خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت» در خوزستان برگزار می شود.  دبیر این همایش اظهار داشت: دبیرخانۀ رویدادهای معماری تاکنون با برگزاری دو سلسله کارگاه با عنوان های «خانه» و «فهم معماری ایران»، در چند شهر کشورمان، در پی آن بوده است که فضایی برای توجه ژرف تر و گسترده تر به کیفیت زندگی و ظرف آن، و گفتگو، پرسش، و پژوهش در زمینۀ معماری این مرز و بوم ایجاد کند.
وحید قاسمی افزود: دبیرخانه کوشش کرد که معماری نه به مثابۀ حوزه ای صرفاً تخصصی و در اختیار معماران، بلکه به مثابۀ امری فرهنگی در متن زندگی در کانون توجه همگانی قرار گیرد. در فضایی میان رشته­ ای یا فرا رشته­ ای، از طرفی توجه معماران را به معنای جامع فرهنگ و زندگی جلب کند و از طرف دیگر متخصصان و کارشناسان رشته های دیگر را متوجه وجوه مختلف معماری سازد.
وی افزود: در سلسله کارگاه های پیشین توجه ما بیشتر معطوف به نمونه های بسیار ارزشمند و فاخر در معماری گذشته این سرزمین بود که از اهمیت و ضرورت توجه به آنها برای آموختن و کشف استعدادها و امکانات معماری این سرزمین، هرگز کاسته نمی شود و دبیرخانۀ رویدادهای معماری ایران امیدوارست که بتواند در آینده نزدیک پی گیر این سلسله کارگاه ها باشد ولی به موازات این کارگاه ها، لازم است که بخش دیگری از نیروی ما صرفِ توجه به معماری اخیر کشورمان شود تا میدانی تازه برای گفتگو، به پرسش کشیدن، فهم و کشفِ امکان ها و استعدادها، و همچنین کمبودها و ناتوانایی های معماری امروزی باز شود.

قاسمی خاطر نشان کرد: بدین مقصود دبیرخانۀ رویدادهای معماری بر آن است که سلسله کارگاه های تازه ای با نام «معماری و فرهنگ» برگزار کند و بنابراین در قدم آغازین و برای شروع حرکتی سنجیده و ریشه ای، توجه علاقه مندان را به خوزستان معطوف می کند و معماری مرتبط با صنعت نفت، در جایگاه نمونه ای از آغاز شکل گیری معماری جدید در ایران که برآمده از وضعیتی تازه است و پرداختن به آن نقشی مهم در فهم معماری امروزی ایران ایفا می کند. وی تاکید کرد: نخستین کارگاه از سلسله کارگاه های معماری و فرهنگ با عنوان «خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت» به علاقه مندان معرفی می شود.
*قالب و شکل برگزاری
دبیر همایش «خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت» اظهار داشت: سلسله کارگاه های پیش، هدف از برگزاری این رویداد کمک به فهم بهتر و ژرف تر وجوهی از معماری سرزمین مان است در دورانی نزدیک تر به ما، نه صرفاً به دست آوردن و تبادل اطلاعات.
قاسمی تاکید کرد: به همین سبب قالب کارگاه می تواند روشی کارآمد برای نیل به این هدف باشد؛ در کارگاه شرایطی فراهم می آید که افراد بتوانند به نحو جمعی از یکدیگر بیاموزند و به یکدیگر فرا دهند؛ بدین ترتیب در کارگاه فاصلۀ میان معلم و متعلم از میان برداشته می شود و همچنین برای رسیدن به دستاوردهای علمی مطلوب، لازم است رهیافت و رویکرد پژوهشی در همۀ مراحل کاری کارگاه حضور و تأثیر داشته باشد و به همین سبب این رویداد به صورت فرایندی پژوهشی، کارگاهی برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
دبیر این همایش ملی افزود: دبیرخانه زمینه هایی را که در مجموع هدف کارگاه را برآورده می کند، تعیین و در همین فراخوان اعلام کرده است، علاقه مندان به شرکت در این کارگاه در گروه های دو یا سه نفره برای پرداختن به یکی از زمینه های مذکور، پرسش و پیشنهادی عرضه می کنند، دبیرخانه با بررسی پیشنهادهای رسیده و نیز سایر مدارک خواسته شده از شرکت کنندگان، تعدادی از گروه ها را برای شرکت در این فرایند پژوهشی ـ کارگاهی انتخاب خواهد کرد.
وی تاکید کرد: گروه های پذیرفته شده در قالب کارگروه هایی شامل چهار تا پنج گروه، که هر یک زیر نظر یکی از اعضای هیئت علمی و یکی از راهبران علمی هدایت می شود فعالیت خواهند کرد.
دبیر این همایش افزود: کارگروه های مذکور از شهرها و زیستگاه های مرتبط با موضوع این رویداد در حوزۀ فرهنگی خوزستان بازدیدی جمعی خواهند کرد و گروه ها پس از بازدید از خوزستان، در قالب کارگروه های خود، تحقیق شان را مطابق پیشنهاد اولیه و با برخورداری از راهنمایی هیئت علمی کارگاه در مدتی نزدیک به یک ماه پیش خواهند برد.
قاسمی تاکید کرد: جزئیات چگونگی تعامل شرکت کنندگان با اعضای هیئت علمی و راهبران علمی متعاقباً به پذیرفته شدگان اعلام خواهد شد و مرحلۀ پایانی این فرایند علمی ـ پژوهشی، ارائۀ نتایج تحقیقات شرکت کنندگان در سمیناری در شهر آبادان خواهد بود که مطابق برنامۀ کارگاه در فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

 

بازدید:۷۷۱