کد خبر: ۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ 24 August 2011

نگاهی به وضعیت تاکسیرانی در اهواز


کیمیای ایران-شاهین بیرگانی:انجام صحیح امور حمل و نقل شهری برای رفاه حال و سهولت رفت و آمد مردم از اهم واجب هایی است که متاسفانه در شهرهای کشورمان از جمله کلان شهر اهواز به درستی صورت نگرفته و به جریت می توان گفت که حمل و نقل مسافر درون شهری از وضعیت مناسبی برخوردار نیست!


البته ذکر این مورد، دلیلی برای زیر سوال بردن تلاش ها و خدمات مسوولان ذی ربط نمی شود؛ که مسوولان دست اندرکار در این خصوص تلاش خود را می کنند اما تا چه حد و اندازه این تلاش مثمر ثمر واقع می شود؛ باید کنکاش و موشکافی کرد و دید.اما اجرا کنندگان امور حمل و نقل  که همانا مسوولان و کارفرمایان، کارکنان و شهروندان هستند، بعضی وقت ها در انجام امور کم کاری و نیز سهل انگاری می کنند. چرا که برخی عجول هستند و می خواهند بدون زحمت و در کم ترین زمان کار خود را انجام دهند و از این رهگذر راه امرار معاش خود را کوتاه و هموار کنند! بعضی نیز در انجام کارها کم توجه هستند و بدون توجه به زیر ساخت ها برنامه هایی را- که در حقیقت بی برنامه گی ست- به منصه ی اجرا می گذارند و کار را خراب تر از قبل می کنند!


البته ذکر این نکته هم حایز اهمیت است که بافت قدیمی خیابان های کلان شهر اهواز فرصت عرض اندام به مسوولان حمل و نقل شهری نمی دهد تا بتوانند برای سرویس های عمومی از جمله تاکسی ها برنامه ریزی کنند. برای مثال: خیابان 24 متری یا آزادگان سال های سال است که در طرح تعریض برای عبور و مرور خودرو و مسافر قرار گرفته اما در برخی از نقاط هنوز دست نخورده باقی مانده است و انگاری کسی نمی تواند صاحبان تعدادی از مغازه ها را که چهره ی این خیابان را زشت و بد قواره کرده اند، به عقب نشینی خود و مغازه های شان وادارد!


همچنین خیابان سلمان فارسی به خاطر انجام حفاری ها برای ایجاد قطار شهری وضعیت مناسبی ندارد و هیچ قانون و مقررات و آیین نامه ای در آن جا حاکم نیست و هر کس از نگاه خود می شود یار من!تاکسی ها و سواری های شخصی فاز یک و بهشت آباد - آخر آسفالت - کوت عبداله- چهارشیر- سه راه خرمشهر و ... در چهار راه سلمان فارسی بدون داشتن نظم خاص و تعیین محل هایی مشخص برای کار و کاسبی شان مستقر شده اند. در برخی ساعات نیز دوبله و حتا سوبله نیز پارک می کنند و راه را نیز بند می آورند و به هیچ بوق و فریادی هم که از پشت سر می شنوند، توجهی نمی کنند!


البته خدا رحم کند که رانندگان پشت سر پیله نکنند در غیر این صورت یک بزن بخوری صورت می گیرد که انگاری در سینما ایستاده ای و داری فیلم های اکشن و رزمی تماشا می کنی!بیش تر رانندگان این نقاط با داد و فریاد مشغول تکمیل کردن وسیله های خود هستند و حتا در این خصوص به مسافران دروغ هم می گویند! برخی از آن ها داد و فریاد می کنند: فلان جا دو نفر! اما وقتی به طرف وسیله نقلیه اعم از تاکسی یا سواری شخصی شان می روی؛ در می یابی که فقط خودت تنها هستی و باید توی آفتاب 50 درجه منتظر باشی تا سه مسافر دیگر بیاید و آن وقت به طرف مقصد حرکت کنید!


 ابتدای این خیابان نیز که منتهی به خیابان سلمان فارسی و جاده ی ساحلی است وضعیت بهتری نسبت به دیگر نقاط آن ندارد و هر کدام از نفربرها- که در این جا منظورمان تاکسی ها و سواری های شخصی است- برای امرار معاش سازهای ناهنجار خود را کوک می کنند که جدن در شان یک کلان شهر بزرگی چون اهواز و مردم خوب و وفادارش نیست...تا آن جا که نگارنده در کلان شهر اهواز گشته ام، تنها ایستگاه منطقه ی کیان پارس دارای نظم خاصی است و رانندگان بدون فشار و آسیب به گلو و حنجره ی شان به کار حمل و نقل مسافر می پردازند. اما در دیگر نقاط شهر هر کس که هیکل درشت تر و نیز زور بیش تری داشته باشد و هکذا سر و زبان تند و تیز تر برای برخورد با دیگر راننده ها، زودتر می تواند به سوار کردن مسافر اقدام کند اگر چه دیرتر از دیگر رانندگان در محل حمل مسافر آمده باشد!


بگذریم از این که اهواز شده شهر راننده های مسافر کش و در بیش تر مواقع تعداد رانندگان بیش تر از مسافران می شود!شاید هم افزایش تعداد رانندگان مسافر بر، نوعی ایجاد اشتغال باشد و رضایت خاطر مسوولان استان را برای رسیدن به آمار 137 هزار فرصت شغلی فراهم آورد! بگذریم...


به جریت می توان گفت: نرخ کرایه تاکسی در کلان شهر اهواز اگر در کشور حرف نخست را نزند؛ در ردیف دوم جا خوش کرده است! در اهواز سکه و اسکناس های 50 و 100 و حتا 200 تومانی به تنهایی برای پرداخت یک مسیر 500 متری مناسب نیستند؛ چرا که حداقل کرایه در این کلان شهر کلان روستا 300 تومان است!


شما کدام کلان شهر یا شهرستان کشور را سراغ دارید که حداقل ورودی مسافر به تاکسی 300 تومان باشد؟! من که تا حال ندیدم. البته در اصفهان مسافرانی را دیده ام که برای 50 تومان به رانندگان فشار می آوردند و آن ها را وادار به تمکین می کردند!


البته راه دور تری نرویم و برویم همین منطقه اعیان نشین "کیان پارس" که بیش تر مردمانش خودروهای شخصی دارند؛ اما بعضی وقت ها نیز مردم این منطقه سوار تاکسی می شوند و برای گرفتن 50 تومان دقایقی با رانند به جر و بحث می پردازند!


چند ماه پیش خانمی شیک که مانتویش بیش از 60 هزار تومان قیمت داشت؛ سوار تاکسی شد و در اواسط راه اقدام به پرداخت کرایه اش کرد؛ اما بر سر 50 تومان با راننده شروع به جر و بحث کرد. راننده به دلایل مختلفی از جمله نداشتن پول خرد از دادن 50 تومان به خانم شیک پوش خودداری می کرد؛ ولی فایده نداشت. چرا که این سرکار خانم آن قدر پافشاری کرد تا توانست 50 تومان باقی مانده ی کرایه اش را از راننده تاکسی بگیرد.


نگارنده قصد ندارد که از راننده تاکسی دفاع کند، راننده باید به حق خود و کرایه ای که برایش درنظر گرفته اند قانع باشد و بیش تر از کرایه ی تعیین شده از مسافران تقاضای وجه نکند، اما به راستی امثال این خانم های شیک پوش وقتی برای خرید مانتو و شلوارهای آنچنانی و قیمت بالا به فروشگاه های شهر می روند؛ به خود این جریت را می دهند که برای تخفیف های 50  که چه عرض کنم، 500 و 1000 یا 2000 تومانی چانه بزنند و وقت خود و صاحب فروشگاه را بگیرند؟ یا این که برای دادن پز، علاوه بر پرداخت تمام قیمت اعلام شده مانتو و شلوار خریداری شده، انعام خوبی را هم به شاگردهای مغازه تقدیم می کنند!


موضوع دیگری که نباید از آن غافل شد و نیاز است که خود رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی رعایت کنند و حق شهروندان را در این گرمای طاقت فرسا ضایع نکنند، استفاده از کولرهای خودرو است که متاسفانه بیش تر تاکسی ها و حتا تاکسی سرویس ها از روشن کردن کولر خودروهای خود خودداری می کنند!


این در حالی است که مسافر گرما زده سوار تاکسی می شود که هم در اسرع وقت به مقصد برسد و هم از زیر بار فشار و سختی اتوبوس ها رهایی یابد و هم گرمای طاقت فرسای اهواز را تحمل نکند، نه این که توی تاکسی بنشیند و از پنجره ی نیمه باز، پنجه های گرم و سوزان باد را بر سر و صورت خود احساس کند. یا این که با پنجره های بسته ای مواجه شود. پنجره هایی که بالا بر و پایین آورشان خراب است یا مانند سواری پیکان دسته ای ندارند و مسافر مجبور است در حمام سونای خودرو بنشیند و عرق بریزد و وزن کم کند!


عده ای از رانندگان در برخی مسیرها از جمله بهشت آباد در صندلی جلو دو نفر سوار می کنند! در حالی که نشستن دو نفر در صندلی جلو ممنوع است. چرا که این دو نفر نمی توانند کمربند ببندند! هر چند که بستن کمربند انگاری از مد افتاده و دیگر کسی به رانندگان هم سخت نمی گیرد!


در حمل و نقل مسافر درون شهری، ابتدا رضایت مسافران مهم است و بعد رضایت راننده. چرا که مسافر اگر راضی نباشد، سوار تاکسی نمی شود و اگر وقت کافی داشته باشد می تواند ضمن سوار شدن به اتوبوس به امور خود بپردازد.


* گفت و گو با یک راننده تاکسی


البته پای صحبت های رانندگان تاکسی هم باید نشست. یکی از رانندگان خطی مسیر 24متری- زیتون کارمندی ضمن اظهار گله از وضعیت موجود حاکم بر امور تاکسیرانی به خبرنگار ما می گوید: "فکر می کنید ما رانندگان تاکسی چه مزیتی نسبت به رانندگان مسافرکش غیر تاکسی داریم؟! نه تنها هیچ مزیتی نداریم که سالی 70- 80 هزار تومان هم باید با سازمان تاکسیرانی و پیمانکاری که نمی دانیم سر و کله اش از کجا پیدا شده است، پرداخت کنیم! همیشه هم در تیررس نگاه ماموران قرار داریم و اگر پای مان پیچ بخورد فکر می کنند که آن را کج گذاشته ایم!"


وی می گوید: "رانندگان خودروی های شخصی جلو چشم ما و ماموران سازمان و پیمانکار، مسافران را سوار می کنند و ما باید فقط نگاه کنیم و حرفی نزنیم! ما انتظار داریم که ماموران دخالت کنند اما آن ها کاری انجام نمی دهند و ما هم که نمی شود با رانندگان خودروهای شخصی بر سر مسافر درگیر شویم. "


وی می افزاید: "پیمانکار می خواست پیراهن 3 هزار تومانی فرم را که به راحتی از دستفروشان می توان خرید با قیمت 25 هزار تومان به ما تحمیل کند که نپذیرفتیم. با این حال آمدند و تخفیف قایل شدند و به عده ای از رانندگان پیراهن های فرم را به قیمت 20 هزار تومان فروختند! سوال من این است: مگر قبل از قد علم کردن پیمانکار وضعیت تاکسیرانی و جابه جایی مسافر خراب تر از حال بود که آمدند و کار را به پیمانکار واگذار کردند؟!"


این را هم گفته باشم که در این جا قصد نداریم به امور حمل مسافر از طریق اتوبوس بپردازیم، هر چند که هر دو وسیله به نوعی به هم ارتباط دارند و نمی شود با درنظر گرفتن یکی، از دیگری نام نبرد، اما گزارش این هفته ی مان مربوط می شود به حمل مسافر از طریق وسیله ای به نام تاکسی، که انگاری در سطح شهر اهواز کم تر یافت می شود. در حالی که مسوولان تاکسیرانی عقیده ی دیگری دارند.


گفته می شود: تعداد بسیاری از تاکسی ها صبح ها در منازل پارک می شوند! چرا که رانندگان آن به نوعی در دستگاه های دولتی و خصوصی مشغول کارند و بعدازظهرها سوار بر تاکسی های خود می شوند و به عنوان شغل دوم به گشت و گذار و گرفتن مسافرهای دربستی و نیز گلچین کردن مسافران شیک پوش و لاغر اندام اقدام می کنند که جا دارد در این خصوص فکر بکری اندیشیده شود و همه ی تاکسی ها در طول ساعات صبح و بعداز ظهر و شب برای حمل و نقل مسافرانی که در گرما و شرجی های اهواز چشم به راه آمدن تاکسی می مانند تا به کار و زندگی خود برسند، اقدام کنند.


* واگذاري 10 میلیون تسهیلات بانکی به یک هزار متقاضی تاکسی در اهواز


در خصوص وضعیت تاکسیرانی در کلان شهر اهواز، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز در نشستی خبری از واگذاری يك‌هزار دستگاه تاكسي جديد، همراه با تسهيلات بانكي به متقاضيان خبر داد.


موسي ممبيني افزود: بر اساس آمار، سه‌هزار و 600 دستگاه تاكسي زرد خورشيدي با عمر كمتر از 4،5 سال در سطح شهر اهواز وجود دارد؛ البته متاسفانه هنوز تاكسي‌هاي توليد سال‌هاي 52 و 53 هم در ناوگان تاكسيراني اهواز فعاليت‌ دارند.


وي گفت: از اين تعداد نزديك به 700 دستگاه تاكسي در اختيار افراد دوشغله است كه پس از شناسايي توسط تيم‌هاي گشت تاكسيراني، با اخذ مجوز قضايي و همكاري راهور، براي برخي از اين رانندگان اخطاريه و احضاريه صادر و كارت سوخت برخي از آن‌ها باطل شد. تعدادي ديگر از اين خودروهاي متخلف هم به پارگينگ‌هاي عمومي منتقل شده‌اند.


ممبيني تصريح كرد: با هدف ساماندهي مسافربرهاي شخصي در اهواز و شناسنامه‌دار كردن آن‌ها، پس از صدور فراخوان، 9 هزار دستگاه خودروي شخصي شناسنامه‌دار شده‌اند و آرم تاكسي‌راني بر روي بدن آن‌ها نصب شده است. اين خودروها به‌زودي وارد ناوگان مي‌شوند.


مديرعامل سازمان تاكسيراني اهواز خاطرنشان كرد: سرانه تاكسي‌هاي شهري اهواز، با در نظر گرفتن جمعيت و مساحت شهر بسيار اندك است، به همين دليل افزايش تعداد تاكسي‌هاي شهري در دستور كار است. با توجه به مشكل توليد خودرو در كشور، پيگير وارد كردن سه هزار دستگاه خودور، از طريق منطقه آزاد اروند به اهواز بوديم كه با چالش‌هايي مانند مصوبه هيات دولت مبني بر تردد اين خودروها تنها در شعاع 40 كيلومتري مواجه شديم و اين كار تاكنون عملي نشده است. البته سازمان تاكسي‌راني اهواز و استانداري خوزستان همچنان پيگير اين موضوع‌ هستند تا از طريق سرمايه‌گذار بخش خصوصي، تاكسي‌هاي پلاك اروند به اهواز وارد شود.


وي گفت: سهميه تاكسي شهر اهواز در سال جاري 2 هزار و 500 دستگاه سمند و پژو است كه پيش از اين فراخوان خريد نقدي اين تاكسي‌ها منتشر شد، ولي مورد استقبال شهروندان قرار نگرفت. براي جذب اين سهميه با اداره كار و امور اجتماعي وارد مذاكره شده‌ايم و از طريق كارگروه اشتغال و اختصاص وا‌م‌هاي زودبازده كار دنبال شد. اخيرا با پيگيري استاندار، بانك تجارت حاضر به پرداخت 70 ميليون ريال تسهيلات با بهره 14 درصد و بازپرداخت 60 ماهه شد؛ با اين وجود چنين اعتباري براي شهروندان متقاضي كافي نيست.


موسی ممبيني گفت: به همين منظور شهرداري اهواز قول پرداخت سه ميليون تومان تسهيلات با بهره‌اي كمتر از 14 درصد به متقاضيان خودرو را داده است.


مديرعامل سازمان تاكسيراني اهواز با اشاره به افزايش نرخ كرايه تاكسي در اهواز افزود: نرخ كرايه تاكسي تا پايان نيمه نخست شهريورماه، 15درصد افزايش مي‌يابد. اين افزايش كرايه به صورت برچسب بر روي شيشه تاكسي‌ها نصب و تابلوهايي نيز براي اطلاع شهروندان در ايستگاه‌ها نصب مي‌شود؛ پيش از اعلام رسمي سازمان تاكسيراني، هيچ راننده‌اي حق افزايش كرايه را ندارد.


 


 


 


 


بازدید:۹۲۱
مسعود سالاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
0
0
سلام من تاکسی دارم اما با وجود ماشینهای سخصی و شلوغی برسر مسافر کشی به هیچ وضع نمی توان باز دهی کافی راداربود و وضعیت بدی را برای تاکسیها ایجاد می کنن در ضمن بیشتر انها مسافر کشی را به عنوان کار دوم انتخاب کرده اند واین مثله باعث شده که انها به عنوان تفریحی به این کار نگاه کنن و مسافران را با بی توجهی و بی اهمیتی در شهر جابه جا کنن واین روند دراز مدت مسافران را خسته وانها را از سوار شدن به ماشینهای مسافر کش فرای میدهند و به سوی اتوبوسها صوق می نمائند . اما تکلیف ما چه می شود که مجبور به پرداخت قسط ماهیانه و کرایه خانه و امرار معاش هستیم چه باید بکونیم.تازه قطعات وتعمیر ماشینها هم خیلی بالا و گران است بشتر فشار روی ماشانهای سمند و پزو که خیلی قطعات و تعمیر انها بالاست و همان کرایه ای را که پراید دریافت می کنند انها همه دریافت می کنند. که البته مسافران انتظار بیشتری از سمند وپژو دارند که باید همیشه سالم و در زمستان بخاری ودر تابستان کولر داشته باشن که تاکسیرانی باید کمکی به ما بکننذ که مسافران همیشه به طرف این خودروها بیایند
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
بابا نمی‌دونم چرا کرایه گرون نمیکنن آه واقعا بی انصافی واقعااااااااا