لزوم جديت در احداث فرودگاه جديد اهواز

مديركل فرودگاههاي خوزستان گفت: فرودگاه فعلي اهواز نياز به توسعه دارد و نميتوان بهدليل اينكه فرودگاه جديد در چند سالآينده ساخته خواهد شد، اين فرودگاه را رها كرد.ناصر صفاري اظهاركرد: بحث توسعه پاركيلينگ هواپيمايي فرودگاه اهواز از ديگر اولويتهاي كاري امسال است؛ متاسفانه هوانيروز معارض زمين اين پروژه است اما زمين متعلق به فرودگاه بوده و استاندار نيز در حال پيگيري اين مساله است.
وي افزود: از سوي ديگر حكم قلع و قمع زمين براي توسعه پاركينگ هواپيمايي از دادگاه قضايي گرفته شده و اميدواريم اين مساله هر چه زودتر حل شود.
صفاري تصريحكرد: فرودگاه فعلي اهواز مجهز به دستگاهRBR و دستگاه ILS است كه اين دستگاه به ايمني پروازها كمك و ميتواند سه ديد افقي، عمودي و ديد شيب را در هنگام پرواز فراهم ميكند. در حال حاضر فرودگاههاي كلان كشور همچون مشهد و تهران به اين سيستم مجهز هستند و احتمالا فرودگاههاي اصفهان و شيراز نيز دارا باشند. تعيين رطوبت هوا و جهت دقيق باد از ديگر كاربردهاي اين سيستم است.
مديركل فرودگاههاي خوزستان ادامهداد: توسعه سالن فرودگاه فعلي اهواز نيز از ديگر برنامهها است كه درصورت تصويب، قرار است 2 هزار متر به سالن فرودگاه اضافه شود. براي ساخت آن به حدود 2 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه قرار است شركت فرودگاههاي كشور آن را تقبل كند. در حال حاضر فرودگاه اهواز صددرصد نيازها را با همين حداقلها پاسخ ميدهد.
وي گفت: پيكهاي پروازها معمولا به فصل تابستان و ايام تعطيلات نوروز اختصاص دارد. از آنجايي كه بيشترين آسيبها در زمان نشستن به هواپيماها وارد ميشود، ايرلاينها به دليل محدوديت در تامين قطعات و جلوگيري از آسيبهاي احتمالي، چه در خوزستان يا در ديگر مناطق گرمسير، تمايل دارند در ابتداي روز و بعدازظهر در هنگام خنكي هوا فرود آيند.
صفاري در خصوص برج كنترل ترافيك هوايي فرودگاه فعلي اهواز نيز بيانكرد: قدمت برج فرودگاه به 51 سال پيش ميرسد؛ اين برج هماكنون با اعتبار 4 ميليارد تومان توسعه، اصلاح و بازسازي شده و به تجهيزات پيشرفتهاي همچون سويچينگ يا تقرب مجهز شده است. اين برج بر ايمني پروازها تاثير زيادي دارد.
مديركل فرودگاههاي خوزستان در ادامه به وضعيت ساخت فرودگاه جديد اهواز اشاره و خاطرنشانكرد: زمين مورد نياز براي فرودگاه جديد احصا و 2 ديوار آن ساخته شده است. فرودگاه جديد در 15 كيلومتري بزرگراه خليجفارس واقع ميشود.
وي تصريحكرد: قرار است فرودگاه جديد توسط وزارت نفت ساخته و تحويل وزارت راه و شهرسازي شود و بنابراين در نهايت فرودگاه فعلي كه چاههاي نفتي در آن قرار دارند، به وزارت نفت سپرده شود.
صفاري عنوانكرد: زمين فرودگاه جديد داراي معارض بوده كه اين مساله براي ما دردسرهايي به دنبال داشت اما در نهايت قرار شد زمين موردنظر جهت ساخت فرودگاه با صرف 2 ميليارد و 300 ميليون تومان از دست معارضان خارج شود. براي ساخت فرودگاه بايد وزارت نفت بودجهاي در اختيار قرارگاه خاتم قرار دهد تا به عنوان پيمانكار پروژه، اقدام به ساخت كند.
مديركل فرودگاههاي خوزستان با اشاره به اينكه احداث فرودگاه جديد اهواز پروژهاي فرا استاني است، اظهاركرد: به همين دليل تصميمگيرندگان اين پروژه در سطح بالاي كشوري قرار دارند و بايد وزارخانههاي مربوط همچون نفت اين مساله را با جديت دنبال كنند اما اين مساله به صورت جدي دنبال نميشود و وظيفه ما است كه مرتب از استاندار، نمايندگان و وزراي راه و نفت بخواهيم پاي كار بيايند اما در كل بايد از طريق مديران بالاي كشوري تصميمگيري قطعي انجام شود.
وي ادامهداد: پروژه فرودگاه جديد اهواز بين زمين و هوا گير كرده است. وزارت نفت اعلام ميكند كه اعتباري در دست ندارد اما انتظار داريم همانطور كه به ديگر پروژههاي مربوط به نفت اعتبار اختصاص داده ميشود، اعتباري نيز به پروژه فرودگاه اهواز اختصاص يابد.
صفاري در ادامه به وضعيت تعميرات هواپيماها اشاره و خاطرنشانكرد: تعميرات اساسي معمولا در تهران انجام ميشود اما شركت هواپيمايي نفت در اهواز تعميرات هواپيماهاي خود را انجام ميدهد.
مديركل فرودگاههاي خوزستان در زمينه افزايش ظرفيت پروازها افزود: در استان سختگيري زيادي براي صدور مجوز پرواز به ايرلاينها به نسبت ديگر استانها وجود ندارد و به هر ايرلاين مجوزدار كه متقاضي مجوز پرواز باشد، مجوز ميدهيم.
وي با بيان اينكه فرودگاه اهواز چهارمين فرودگاه كشور از لحاظ جابهجايي مسافر است، تاكيدكرد: اين فرودگاه روزانه 70 تا 80 پرواز ورودي و خروجي دارد. ميزان پروازها در سالگذشته نسبت به سال 90 نيز 10 درصد افزايش داشته است.
صفاري در خصوص فعاليت مركز آموزش فنون هوايي استان خوزستان نيز گفت: اين مركز نياز به تجهيزاتي از جمله موتور هواپيما دارد كه اميدواريم ارگانهاي استان در تامين اين تجهيزات كمك كنند. اين مركز ويژه تعليم خلباني و آموزشهاي هوايي و هواپيمايي است كه در صورت تامين تجهيزات مورد نياز فعال خواهد شد. قرار است استانداري نسبت به تامين بخشي از اعتبار موردنياز براي خريد 2 موتور هواپيمايي اقدام كند.
مديركل فرودگاههاي خوزستان در ادامه از جابهجايي 2 ميليون و 66 هزار و 520 مسافر در قالب انجام بيش از 18 هزار پرواز در سال 91 خبرداد.
بازدید:۹۱۶