کد خبر: ۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ 08 May 2013

پول نفت باید به کار، تلاش و تولید تبدیل شود


سعیدی کیا در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به وجود منابع بسیار در کشور، گفت: بیکاری و تورم از دردهای اقتصاد کشور است و برای حل این مشکل، رئیس جمهور آینده باید بستر امنی برای سرمایه گذاران فراهم کند.

، محمد سعیدی کیا در نشستی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که امروز (چهارشنبه، 18 اردیبهشت) در سالن شهدا این دانشگاه برگزار شد، با اظهار نظر درباره روابط بین المللی ایران، تصریح کرد: در حوزه بین الملل معتقدم که با حفظ اصول و بر پایه عزت، حکمت و مصلحت می توانیم رابطه ای حکیمانه و عادلانه با دنیا برقرار کنیم که این رابطه به نفع هر دو طرف باشد.

وی با بیان اینکه قانون مداری باید اساس کار و پایه استحکام در دولت ها باشد، افزود: در سایه فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی حتما می توان اقتصادی پویا و فعال و زندگی آرام توام با رفاه را برای مردم محقق کنیم. فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای مردم از وظایف دولت است.

سعیدی کیا اظهار کرد: میان سران کشور و قوا باید تعامل و تفاهم برقرار شود، زیرا با تقابل مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می شود. دولت باید پیرو ولایت فقیه، فرزند مجلس و خدمتگزار مردم باشد.

وی با اشاره به لزوم کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، ادامه داد: این موضوع از مهمترین اقداماتی است که دولت آینده باید انجام دهد. ایستادگی و مقاومت و پیمودن مسیر پیشرفت و عدالت بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بهترین مسیر برای دستیابی به اهداف است.

سعیدی کیا گفت: بر اساس این دیدگاه و با تقویت استان ها در همه ابعاد، کشور از این حالت ابهام و مشکلات پیش رو خارج می شود و به سمت تعالی و پیشرفت حرکت می کند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص برقراری رابطه با غرب و آمریکا، افزود: ما نمی توانیم به دور خود یک دیوار بکشیم و بگوییم بدون برقراری ارتباط با دنیا زندگی می کنیم؛ این غیرممکن است. ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و ایران، بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ دنیا است و باید سهم مناسبی از اقتصاد دنیا را در اختیار داشته باشد و این بدون برقراری ارتباط و تعامل خوب امکان پذیر نیست.

سعیدی کیا تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی، سیاست های کلی نظام با نظر مقام معظم رهبری اجرایی می شوند و خطوط کلی را ایشان ترسیم می کنند. بر اساس فرمایش ایشان، تا زمانی که آمریکا زور می گوید، منطق حکم می کند که مذاکره ای صورت نگیرد، مگر اینکه این زورگویی کنار گذاشته شود و شرایط متعادل حاکم شود و تنها آن زمان است که می توان مذاکره کرد.

وی ادامه داد: ما با اروپا رابطه داشته ایم، ولی تحت تاثیر مسایل مربوط به انرژی هسته ای و مذاکرات 1+5، رکودی بر این رابطه حاکم شده که البته این رکود سرانجام برطرف می شود. با کشورهای دیگر ازجمله کشورهای همسایه، کشورهای جنوب شرق، شرق و شمال آسیا و همچنین کشورهای موجود در دیگر نقاط دنیا نیز در ارتباط هستیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر اقتصاد دنیا به سمت جنوب شرق آسیا متمایل است و ما نیز باید برخورد سیاسی خود با دیگر کشورها را از طریق کار اقتصادی پیگیری کنیم.

سعیدی کیا گفت: اگر ما رابطه سیاسی خود با دیگر کشورها را از طریق کار اقتصادی تقویت کنیم، این رابطه سیاسی بسیار محکم خواهد بود. به طور مثال خط لوله گاز که به ترکیه کشیده شده است، موجب تحکیم روابط سیاسی ایران و ترکیه می شود و این اقدام در جهت جلوگیری از برخی تحریم ها در دستور کار قرار گرفت؛ بنابراین ما باید با دنیا ارتباطی متعادل و بر اساس منافع هر دو طرف برقرار کنیم.

وی در ادامه با مقایسه دولت های پیشین، افزود: دولت های گذشته هر کدام روش و منشی داشتند؛ به لحاظ اقتصادی در دولت سازندگی که پس از جنگ شکل گرفت، اساس کار بر ساخت زیربناهای کشور و توسعه اقتصاد بدون توجه به عدالت اجتماعی بود؛ ولی این امر حاصل نشد. در دولت دوم سازندگی در سال 74 تورم به حدود 48 تا 49 درصد رسید و به ناچار این مدل متوقف شد و یک لایحه ای تحت عنوان محرومیت زدایی برای مجلس تهیه شد که البته این کار هم متوقف ماند.

سعیدی کیا تصریح کرد: در دولت های فعلی بنا بر این بود که بر اساس عدالت، اقتصاد رشد پیدا کرده و کشور پیشرفت کند. به علت اینکه توجه به عدالت در بعد اقتصادی بیشتر یک شعار بود، اقتصاد کشور به دلیل نبود برنامه ای مشخص پیشرفتی نکرد. در دولت دهم رشد اقتصادی که بر اساس برنامه باید 8 درصد باشد، به چیزی حدود صفر تا 3 درصد محدود شد و مشکلاتی را که شاهد هستیم به بار آورد؛ بنابراین این مدل نیز جواب نداد، زیرا به پیشرفت کشور و اقتصاد توجه نشد و بیشتر از روش هایی مانند سهام عدالت، شعار عدالت داده شد. این روش ها، کار اقتصادی نیستند و در بخش اقتصادی کشور نیز نتیجه مثبتی نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دولت خاتمی نیز همان مدل دوران سازندگی، با شیب آرام تری ادامه پیدا کرد، ولی موجب آبادانی کشور و محرومیت زدایی نشد. البته در این دوره نقاط قوتی بود، ولی نتوانست محرومیت زدایی از کشور را محقق کند.

سعیدی کیا در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص چگونگی حل مشکلات جوانان در حوزه های اشتغال، ازدواج و مسکن، با تاکید بر اینکه دانشجویان از عوامل موثر در ایجاد حماسه سیاسی در کشور هستند، گفت: این مسایل اقتصادی است؛ اکنون کشور ما از لحاظ اقتصادی نابسامانی های زیادی دارد و سرمایه گذاری ها افت کرده، در نتیجه تولید و اشتغال کاهش یافته و نتیجه همه این مسایل، بالا رفتن آمار بیکاری است. بیکاری و تورم را همه مردم لمس می کنند و وجود آن برای همه آشکار است و اینها دردهای اصلی اقتصاد ماست.

وی با طرح این سوال که برای حل مشکلات اقتصادی موجود چه باید کرد؟ افزود: اصلاح وضعیت اقتصاد کشور یک کار کوتاه مدت نیست و حداقل میان مدت است. زمانی که صحبت از سرمایه گذاری به میان می آید، معمولا گفته می شود که منابع برای این کار کم است، این در حالی است که من اعتقاد دارم منابع کم نیست، بلکه این منابع باید مدیریت شوند. اکنون نقدینگی کشور 450 هزار میلیارد تومان است.

سعیدی کیا تصریح کرد: سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت وظیفه اصلی دولت است؛ دولت جز در موارد خاص نباید تنها به کار اجرایی بپردازد، بلکه وظیفه دارد با سیاست گذاری مناسب، بستر امنی برای سرمایه گذاری مردم فراهم کند و لازمه ایجاد این بستر امن این است که سرمایه گذاری در ابعاد مختلف، از خرد تا کلان، ارزش تلقی شود. سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامگذاری شد و این مفهومی عمیق در بعد کلان اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه ثبات مقررات، شرط دوم برای ایجاد بستر لازم برای سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: مقررات دائما در حال تغییر هستند و این خوب نیست؛ مقررات باید شفاف باشند. با وجود ابهامات، تغییر مکرر مقررات و ناامن بودن عرصه سرمایه گذاری، کسی جرات ندارد در کشور سرمایه گذاری کند، بنابراین دولت موظف است این امنیت را فراهم کند و این کار شدنی است.

سعیدی کیا گفت: اعتمادسازی، نخستین اقدامی است که برای تحقق امنیت در عرصه سرمایه گذاری انجام شود. مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود، "تدبیر" را از ویژگی های رئیس جمهور آینده اعلام کردند، بنابراین رئیس جمهور آینده باید با تدبیر، بستر امنی برای سرمایه گذاران فراهم کند. متاسفانه در نوشتن مقررات عجله می کنیم و گاهی پیش می آید که مقرراتی نوشته می شود و در صورت وجود اشکال، دوباره مقررات جدیدی تدوین می شود و اینگونه نمی شود کشور را اداره کرد.

وی وجود نفت در کشور و به ویژه خوزستان را ظرفیت اقتصادی بزرگی عنوان کرد و افزود: همیشه اینگونه بوده که قسمت اعظم درآمد حاصل از فروش نفت صرف بودجه جاری می شود، حال آنکه بودجه جاری باید از طریق مالیات تامین شود و پول نفت باید سهم سرمایه گذاری باشد. پول حاصل از فروش نفت باید به کار، تلاش و تولید تبدیل شود تا هم کشور آباد شود و هم برای آیندگان بماند. کاهش وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی شعاری است که همیشه آن را سر داده ایم، ولی این شعار هیچ گاه عملی نشده است.

سعیدی کیا تصیح کرد: در این مورد ساز و کار مناسبی در برنامه پنج ساله وجود دارد و آن، صندوق توسعه ملی است. بر اساس مصوبه قانونی، سالانه باید حدود 20 درصد درآمد حاصل از فروش نفت به این صندوق واریز شود که این پول متعلق به دولت نیست و دولت نمی تواند برای جبران کسری بودجه به این صندوق مراجعه کند، ولی منابع این صندوق باید تحت نظارت دولت در اختیار کارآفرینان و بخش خصوصی قرار گیرد تا سرمایه گذاری شکل بگیرد و تولید محقق شود. در این صورت است که شاهد ایجاد اشتغال در کشور خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه ایجاد یک شغل در کشور به طور متوسط 50 میلیون تومان است با سهمی که از صندوق توسعه ملی صرف ایجاد شغل می شود، می توان ایجاد اشتغال در کشور را به رقم بسیار خوبی رساند.

سعیدی کیا با اشاره به عملکرد دولت های پیشین در بعد سیاسی، گفت: در دولت سازندگی توسعه سیاسی مد نظر قرار گرفت، ولی به نقدها بی توجهی شد و فضای کشور حالت بسته ای پیدا کرد. در دولت اصلاحات نیز بنای کار بر توسعه سیاسی قرار گرفت، ولی چون دستخوش افراط و تفریط شد، آن هم دچار مشکل شد. البته به اعتقاد من، مبنای توسعه اقتصادی و سیاسی، توسعه فرهنگ عمومی کشور است. اگر توسعه فرهنگی مناسبی نداشته باشیم، همه اتفاقاتی که در دولت های گذشته افتاد بار دیگر تکرار می شوند، لذا بستر حرکت باید فرهنگی باشد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان درباره حضور احتمالی هاشمی و خاتمی در عرصه انتخابات و احتمال کناره گیری وی به نفع آنها، افزود: از عرصه انتخابات کنار نمی کشم و من از ابتدا مستقل وارد میدان شده ام. عضو هیچ گروه و حزب و دسته ای هم نیستم و اصولا با این موضوع که جامعه را به دو جریان سیاسی محدود کنیم مخالفم. از نظر من همه افرادی که به انقلاب اسلامی وفادار هستند با توجه به سطح تخصص و توانایی مدیریت خود باید بتوانند به کشور خدمت کنند و نباید فکر کنیم که تنها این دو طرز تفکر در کشور وجود دارد.

سعیدی کیا تصریح کرد: کاملا به تحزب و تشکیل حزب های قوی و شناسنامه دار در کشور اعتقاد دارم؛ سوال من از شما این است که کدام یک از جریانات سیاسی موجود شناسنامه دار هستند و کدام یک اساسنامه و مرامنامه دارند؟ اگر برای ریاست جمهوری دولت آینده انتخاب شوم، حتما تشکیل احزاب را در دستور کار قرار خواهم داد و پایه گذار تشکیل احزابی قوی در کشور خواهم بود.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص رفع حصر موسوی و کروبی، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد و تنها اگر مشورت بخواهند، در این زمینه مشورت می دهم.

 

بازدید:۳۸۸