برای تبلیغات در سطح شهر نیازی به ابعاد بزرگ نیست

یک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران گفت: در شهرهای اروپایی هر محله دارای هویت خاصی است درحالیکه در این چند دهه در تهران این مهم به فراموشی سپرده شده است.کوروش گلناری درباره مشخصههای زیبایی شهر گفت: برای زیبایی شهر، نیاز به تفکر طراحانه داریم و برای ساماندهی آن پیش از اضافه کردن المانهایی جهت خلق زیبایی بیشتر به حذف عناصر اضافه و مزاحمتهای فراوان بصری ایجاد شده، باید پرداخت.
وی افزود:شهر امروزی ما پر شده است از بینهایت معضلات فکر نشده و ناهماهنگ که در ابتدا بایست فکری برای پاک کردن آنها از منظر شهر کرد تا اگر المانی زیبا اضافه شد در بستری خلوت و حساب شده بتواند خودنمایی کند.
وی در ادامه گفت: بخشهای مختلف شهرداری گاهی به صورت شتابزده عمل میکنند و ایده و فکری را بدون اینکه بخواهند کلیتی را برایش تعریف کنند و به یک زیباییشناختی مشخصی فکر کرده باشند، شروع و اجرا میکنند. تعداد کارهایی که توسط شهرداری تولید میشوند نیز کم نیستند، اما گاهی خیلی شتاب زدهاند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران افزود: در شهرهای مهمی مثل پاریس محله هویت خود را از طریق دیزاین آشکار میسازد. وقتی در یک محله قدم میزنید المانهای شهری، پیادهروها، ساختمانها حتی شماره کوچه و خیابان برای خود مشخصهای دارد و در یک مجموعه هماهنگ به همه چیز فکر شدهاست و به محله دیگری که میروید با حال و هوای تازهای روبهرو میشوید.
وی خاطرنشان کرد:ما این را در تهران و شهرهای در حال توسعه نداریم. تمام پیادهروها و المانهای شهری شبیه به هم شدهاست. حتی در نمای ساختمانها تمایزی در بالای شهر و پایین شهر دیده نمیشود و نیز به جایی برای خاکبازی بچهها و ارضای کنجکاوی کودکانه و یا موقعیتی برای ارتباط بیشتر شهروندان فکر نشده است.
گلناری درباره حضور نقاشیهای دیواری گفت: تعداد زیادی نقاشی دیواری اجرا شدهاست که بیشتر آنها جز این که آلودگی بصری درست کردهاند، هیچ کمکی به زیبایی شهر نکردهاند و بسیاری از آنها به دست افراد غیرمتخصص تولید شدهاست.
البته با استثناهایی هم روبهرو هستیم که نمونههای خوبی هستند و در حداقلاند. ممکن است کسی در بازار شاغل باشد ولی هم معماری کند و هم طرح دهد و طراحی کند. این یک اتفاق ناهماهنگ است که در شهر دیدهمیشود و حتی خیلی از مصداقهایی که بعد تبلیغاتی دارند، خودشان باعث آلودگی بصری میشوند.
وی با اشاره به ابعاد تبلیغات در سطح شهر گفت: برای تبلیغات نیازی به ابعاد بزرگ و تکرار زیاد نیست و تبلیغات هم نیاز به طراحی دارد. تبلیغات باید کنشی خلاقانه داشته باشد تا در ذهن ماندگار باشد. این بزرگنماییها آلودگی بصری را بیشتر کرده است. واقعا با چه سلیقه وهدفی پرچمهایی که حتی از برجها هم بلندتر هستند، نصب میشوند، بدون در نظر گرفتن تاثیر مخربی که بر محیط منظر و معماری میتوانند داشته باشند.
تابلوهای تبلیغاتی در ابعاد بزرگ به اشل انسانی توجهی ندارند، تکرار بیش از حد آنها ذهن مخاطب را خسته میکند. کنترل این سلایق برنامهریزی مدونی میخواهد.
گلناری درباره شهرسازی جدید بیان کرد: در سالهای اخیر شهرکهای زیادی در نقاط مختلف کشور ساخته شده است که در روند توسعه فیزیکی تعمیم هویت آنها هم میتوانست در درجهای از اهمیت قرار گیرد. شاید برای احداث شهرکهای آینده ابتدا میبایست ایدهای داشته باشیم و بر اساس آن فکر، طرحی همه جانبه که به فضای سبز، مکان آموزشی و مکان فرهنگی بیش از محیط تجاری اهمیت داده شود. در شهرهای امروزی ما، ابتدا فضای تجاری و مسکونی تعریف میشوند و اگر جایی باقی ماند چمنی ریخته میشود و فضای سبزی ایجاد میشود.
وی اظهار داشت:شاید گاهی لازم باشد نیم نگاهی به پشت سرمان داشته باشیم. از تفکر طراحی قدرتمندانه وخوشفکر کاخهای هخامنشی همراه با مهندسی پیشرفته و زهکشی ها تا وسعت طراحی میدان نقش جهان و جایگذاری صحیح عناصر و پوشش حساب شده معبرهای معماری یزد و تکنولوژی بادگیرها.
وی در پاسخ به این پرسش که ورود مجسمهها و آثار حجمی از کشورهای دیگر چه تاثیری در چهره شهر دارد، گفت: ما در کشور خودمان هنرمندان خوب و توانایی داریم که میشود به آنها اطمینان کرد و برای آنها محیط فکر و تجربه ایجاد کرد. همچنین هنرمندان هموطنی که در خارج از این مرز و بوم زندگی میکنند و در عرصه بینالمللی شناخته شده هستند و آثارشان در شهرهای مختلف دنیا زینت بخش مکانهای عمومی است و در داخل به آنها توجهی نمیشود و تمایزشان به خاطر دغدغه هویتی است که آنها را متفاوت میسازد.
وی افزود: از طرفی با مجسمههایی وارداتی روبهرو هستیم که در سطح نازلی از ایدهپردازی قرار دارند که تنها کارکرد بزکی موقتی دارند، بدون توجه به بستر فرهنگی و زمینهای که در آن قرار میگیرند و در تعداد زیاد ابتدا وارد پایتخت شده و پس از آن راهی شهرستانها میشوند که بسی جای درنگ دارد.
بازدید:۲۹۹