کد خبر: ۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ 06 September 2011

كنترل گره كور ترافيك اهواز با دوربين


نسیم خوزستان :كنترل ترافيك كلانشهرها درسال هاي اخير به عنوان يكي از مهمترين مشكلات مديران و برنامه ريزان مسائل شهري مطرح بوده است به گونه اي كه ارائه راه ‌حل هاي متداول نظير توسعة معابر به لحاظ هزينه هاي كلان و عليرغم ضرورت هاي اساسي و زير بنايي در سامان دهي ترافيك شهري، متاسفانه به دليل افزايش بي رويه وسائل نقليه موتوري و در نهايت فقدان مكانيزم هاي موثر دراعمال محدوديت استفاده از وسائل نقليه شخصي، نتوانسته بعنوان راه حل قطعي و مناسب در جهت حل معضل ترافيك كلانشهرها تلقي گردد.


لذا ديدگاه حاكم بر فعاليت مديران ترافيك كلانشهرها، استفاده بهينه از وضع موجود و به نتيجه رساندن سرمايه گذاري هاي كلان در توسعه معابر و اتخاذ مكانيزم هايي جهت بالا بردن راندمان شبكه حمل و نقل شهري بوده است.


در اين راستا و با رشد چشمگير فناوري، تكنولوژي و ارتباطات در دهه‌هاي اخير، استفاده از سيستم هاي حمل و نقل هوشمند در مديريت ترافيك كلانشهرها جايگاه ويژه و خاصي يافته و به عنوان يكي از شاخص ترين روشهاي مقابله با معضل ترافيك شهرهاي بزرگ تلقي مي‌گردد که استفاده از دوربین های کنترل ترافیک یکی از موثرترین و پیشرفته ترین تجهیزات کنترل ترافیک می باشد.


براي نخستين بار در اهواز که یکی از کلانشهرهای گرفتار در کلاف ترافیک است، مرکز کنترل ترافیک راه‌اندازي مي‌شود. گرچه برنامه راه اندازی این مرکز خیلی دیرتر از سایر کلانشهرها راه خود را در میان برنامه ها و طرح های ترافیکی شهر اهواز پیدا کرد و همچنین بین زمان اجرا و پایان آن بدلیل عدم هماهنگی و همکاری برخی دستگاه ها و سازمان ها از برنامه زمان بندی فاصله افتاده است اما به یقین مرکز کنترل ترافیک و بهره مندی از سیستم های هوشمند ترافیک اکسیری خواهد بود برای روان سازی جریان حرکت در شریان ها و معابر شهر اهواز.


با آغاز به كار دوربين‌هاي كنترل ترافيك، نيروهاي پليس راهور به جز در نقاط خاص شهر حضور نخواهند داشت و اعمال قانون و جريمه رانندگان متخلف بر اساس تصاوير دريافتي از اين دوربين‌ها انجام مي‌گيرد كه لازم است رانندگان به تصور عدم حضور پليس تخلف نكنند.


*   *   *


فوايد استفاده از سيستم كنترل مركزي و نقش مركز مديريت و كنترل ترافيك


* بهينه سازي زمان بندي چراغهاي راهنمايي تقاطع هاي شهري با نصب تجهيزات هوشمند و پيشرفته و كاهش تاخير، طول صف، توقف وسائل نقليه كه منجر به كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا و كم كردن اثرات تخريبي زيست محيطي ناشي از توقف بيش از حد وسائل نقليه پشت چراغ راهـنمائي تقاطـع ها مي گردد.


* استفاده از حداكثر ظرفيت معابر و تقاطع هاي شهري با مجهز نمودن روز افزون تقاطع ها به تجهيزات پيشرفته كنترل و نظارت ترافيك.


* ايجاد امكان جمع آوري اطلاعات روزانه از وضعيت ترافيك تقاطع ها و معابر شهري با تجهيز معابر و تقاطع ها به شناس گرهاي آماري و دوربين هاي نظارت تصويري ديجيتال و مزاياي تكنولوژي پردازش تصاوير.


* ايجاد بستر لازم جهت اطلاع رساني به هنگام به مسافران درون شهري جهت انتخاب مسير مناسب حركت.


* ايجاد شرايط لازم جهت كاهش تخلفات ترافيك از طريق بهبود زمان بندي تقاطع ها و كاهش تاخير و توقف رانندگان و نظارت بر نحوه رفتار ترافيكي رانندگان از طريق دوربين هاي نظارت تصويري و ثبت جرايم و تخلفات ترافيك.


* كاهش ميزان تصادفات و ضايعات مادي از طريق اصلاح فازبندي حركت وسائل نقليه و افزايش ايمني حركت در تقاطع هاي شهري.


* ايجاد زمينه تعامل فكري و اجرايي بين كارشناسان حمل و نقل و ترافيك نيروهاي پليس راهنمايي و رانندگي مستقر در تقاطع ها و معابر با توجه به استفاده مشترك از مزاياي تكنولوژي كنترل و نظارت.


* امكان ارائه سرويس هاي خاص در مديريت حمل و نقل عمومي، حوادث و اورژانس شهري از طريق هدايت مسير خودروهاي اورژانس، امداد، آتشنشاني و ايجاد موج سبز در تقاطع ها به منظور تسهيل حركت خودروهاي مذكور و مديريت زمان.


* تسهيل در عيب يابي و رفع نقص علائم و تجهيزات ترافيك مستقر در تقاطع ها و معابر در حداقل زمان ممكن و ارائه سرويس تعميرات و نگهداري مطلوب با توجه به ارتباط همزمان و مداوم تجهيزات كنترل ترافيك تقاطع ها با مركز كنترل.


* نظارت بر رفتار ترافيكي رانندگان و امكان ثبت تخلفات ترافيك از طريق دوربين هاي نظارت تصويري و ارسال برگ جرايم از طريق پست به آدرس مالك.


*   *   *


وجود سيستم هاي هوشمند ترافيك ضرورتي اجتناب ناپذير


شهروندي با استقبال از نصب دوربين هاي نظارت تصويري در نقاط مختلف شهر گفت: در شهر اهواز تخلف رانندگان به ويژه راننده هاي جوان بسيار بالا مي باشد لذا اين دوربين ها به عنوان ابزار نظارت بر رفتار ترافيكي رانندگان و امكان ثبت تخلفات آنان مي توانند نقش موثري در كاهش سوانح رانندگي و تخلفات رانندگان داشته باشند.


وي ادامه داد: در نقاط مختلف به ويژه پر ترافيك شهر تهران شاهد استفاده از اين سيستم بوده و به عينه اثرات مفيد آن در كاهش بار ترافيك و هدايت مسير خودروها در صورت بروز حوادث مختلف را ديده ام. قطعا وجود دوربين هاي تصويري در اهواز به ويژه در شرايط كنوني كه اغلب خيابان ها يكطرف و مسدود گشته و به دليل اجراي پروژه قطار شهري برخي خيابان ها پر ترافيك تر شده اند، مي تواند مزاياي بسياري براي شهر و رانندگان در پي داشته باشد.


يكي از رانندگان هم در اين باره اظهار داشت: قشر راننده به ويژه رانندگان تاكسي از گروه هايي هستند كه از مزاياي فراوان نصب دوربين هاي تصويري به صورت مستقيم بهره مند خواهند شد زيرا با ايجاد امكان جمع آوري اطلاعات لحظه به لحظه اي از وضعيت ترافيك تقاطع ها و معابر شهري با ايجاد كاهش مصرف سوخت و توقف بيش از حد وسايل نقليه پشت چراغ راهنمايي تقاطع ها و امكان انتخاب مسير مناسب حركت براي رانندگان را فراهم مي سازد.


داغله ديگر راننده تاكسي، وجود دوربين هاي تصويري و سيستم هاي هوشمند ترافيك را يك ضرورت اجتناب ناپذير براي كلانشهر اهواز دانسته و در اين باره اضافه كرد: بارها پيش آمده كه رانندگان از نبود پليس راهنمايي در تقاطع و خيابان ها سوء استفاده كرده و با خيال آسوده به تخلفات مختلف دست مي زنند زيرا مطمئن هستند كه هيچ گونه ابزاري براي ثبت تخلف آنان وجود ندارد.


وي ادامه داد: خوشبختانه با استفاده از اين گونه سيستم ها، امكان ثبت و ضبط هرگونه تخلف رانندگي ايجاد و با ارسال برگ جرايم به آدرس مالك از يك سو ميزان تخلفات، تصادفات و آمار كشته هاي سوانح رانندگي كاهش و از سوي ديگر نظم تردد در شهر افزايش مي يابد زيرا از زمان مسدود و يك طرف شدن خيابان هاي هسته مركزي شهر بي نظمي در رفت و آمده خودروها بسيار خسته كننده و طاقت فرسا گشته است.


* عدم هماهنگي و همكاري برخي سازمان هاي استان؛ مانعي در اجراي پروژه


براي اطلاع از آخرين وضعيت راه اندازي مركز كنترل ترافيك اهواز و نقش آن در كاهش بار ترافيك اين شهر به گفتگو با مدير سيستم حمل و نقل هوشمند (ETS)، معاونت حمل و نقل شهرداري اهواز پرداختيم كه مجتبي معاضدي هم مانند شهروندان وجود اين سيستم جامع را براي شهر اهواز يك ضرورت خواند و گفت: با توجه به گسترش شهرها، سرويس دهي مختلف معابر و افزايش خودروها به اين موضوع مهم مي رسيم كه كنترل معابر بايد به صورت مكانيزه انجام شود و در اين راستا دوربين نظارت تصويري، استفاده از تجهيزات هوشمند براي مديريت ترافيك در ساعات مختلف بدون نياز به دخالت مستقيم پليس تحت عنوان سيستم حمل و نقل هوشمند مورد استفاده قرار مي گيرد.


وي ادامه داد: مديريت اين سيستم در سطح شهر از طريق مركز كنترل ترافيك انجام مي شود كه از كارهاي آن كنترل مانيتورينگ ترافيك سطح شهر، كنترل چراغ هاي راهنماع ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غير مجاز، بليت الكترونيك و ... مي باشد اما در حال حاضر اين مركز تنها به ارايه گزارشات ترافيكي مي پردازد و مديريت آنلاين لحظه اي ندارد.


معاضدي با بيان آنكه مركز كنترل ترافيك اهواز نسبت به ديگر كلانشهر ها دير راه افتاد اضافه  كرد: اين مركز در تهران حدود 15 يا 20 سال قبل، در اصفهان تقريبا 10 سال و در مشهد در حدود 7 سال پيش راه اندازي گشت، اما در كلانشهر اهواز نسبت به ديگر كلان شهرها مركز كنترل ترافيك ديرتر راه اندازي شد ولي از آن سو سعي شده براي راه اندازي اين سيستم جامع از تجربه ديگر شهرها استفاده كنيم.


معاضدي اظهار داشت: در حال حاضر 35 دوربين در سطح شهر براي كنترل ترافيك وجود دارد كه ظرف چند ماه آينده به 60 دوربين افزايش خواهند يافت و با اين تعداد دوربين، اهواز پس از تهران سويم كلان شهر از نظر تعداد دوربين خواهد بود.


مدير سيستم حمل و نقل هوشمند استفاده از اين تعداد دوربين را ناكافي دانست و گفت: با وجود آنكه شهر اهواز از نظر مساحت يك چهارم تهران است اما براي كنترل و مانيتورينگ دقيق سطح شهر به 300 تا 350 دوربين نياز است بنابراين بايد به سمت افزايش دوربين ها در سطح شهر برويم.


وي خاطر نشان كرد: براي بهره برداري لازم از اين سيستم افزايش تعداد دوربين ها و استفاده از سيستم ها براي بهره برداري از تصاوير و اطلاع رساني تكميل گردد.


معاضدي، عدم احترام به چراغ قرمز در سطح شهر اهواز طي سال گذشته را با پيامد و تلفات جاني و مالي فراوان همراه دانست و بيان داشت: سرعت غير مجاز و عدم احترام رانندگان به چراغ قرمز در سطح شهر به ويژه در مسير كوت عبدا... كه آن نقطه از شهر 70 درصد كشته هاي سوانح رانندگي را به خود اختصاص داده است، لزوم نصب سيستم ها در بزرگراه ها براي جلوگيري از بروز تخلفات را جدي نمود.


وي اضافه كرد: در حال حاضر 16 تقاطع در سطح شهر هوشمند گشته و 10 تقاطع ديگر در سال جاري هوشمند و به مركز كنترل ترافيك اضافه از طريق چراغ هاي هوشمند مديريت خواهند شد.


معاضدي با بيان آن كه وجود مركز كنترل ترافيك به خودي خود مشكلات ترافيكي شهر را حل نمي كند گفت: براي رفع مشكلات و گره هاي ترافيكي شهر بايد حدالامكان از اطلاعات استخراج شده از اين مركز بهره برداري لازم صورت گيرد و مركز كنترل ترافيك يكي از ابزارهاي كشف مشكلات ترافيكي شهر مي باشد و در واقع آمار و مطالعات واقعي براي تصميم گيري با كمك مركز كنترل ترافيك و ديگر سيستم هاي هوشمند انجام مي شود.


وي خاطر نشان كرد: احداث مركز كنترل ترافيك اهواز از سال 84 شروع شد و با فراز و نشيب هاي بسياري همراه بود در اسفند ماه سال 89 با نصب 25 دوربين هم اكنون در حال افزايش اين تعداد هستيم و در صورت رفع مشكلات اجرايي شاهد تحول در اين زمينه خواهيم بود.


معاضدي در خصوص مشكلات اجرايي اين طرح چنين گفت: مهمترين مانع در پيشرفت اجراي اين پروژه عدم هماهنگي و همكاري برخي سازمان هاي استان است. متاسفانه شركت هايي چون شركت برق و مخابرات اين پروژه را به صورت پروژه اي استاني و مفيد نديده و همكاري لازم براي اجراي آن را نداشتند.


وي افزود: در حال حاضر مشكلات اجراي اين پروژه تا حد زيادي بر طرف شده در حالي كه اگر 2 سال پيش موضوع همكاري سازمان هاي استان حل و فصل مي شد، قطعا تاكنون اجراي اين پروژه به پايان مي رسيد.


* در پايان...


خوشبختانه در حال حاضر مسوولان حمل و نقل و ترافيك شهري اهواز با جدي نمودن عزم و پيشبرد برنامه ها در صدد ايجاد تحول در زمينه ترافيكي شهر هستند. هوشمند سازي چراغ هاي راهنمايي تقاطع ها كه طي چند ماه گذشته شاهد اجراي آن بوديم يكي از نمونه فعاليت هاي آغاز تحول ترافيكي در اين شهر است و در واقع بارقه اميدي بود كه يقينا راه اندازي مركز كنترل ترافيك و استفاده از سيستم هاي هوشمند ترافيك خواهد توانست ضمن جبران عقب ماندگي هاي مقوله ترافيك نسبت به ديگر كلانشهرها گره هاي كور ترافيكي و نيازهاي اين عرصه را جبران كند اما به شرط همكاري و هماهنگي تمامي دستگاه ها و سازمان ها!


 


 


بازدید:۵۸۷