کد خبر: ۱۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ 01 May 2014

علت عدم تشکیل گروه‌های تخصصی شورای مرکزی چیست؟


سازه نیوز: با شروع فعالیت اعضای شورای مرکزی دوره ششم، متاسفانه تا به امروز، گروه‌ ها و کمیسیون های تخصصی هنوز کار خود را آغاز نکرده اند.

این در حالی است که با برگزاری جلسات گروه های تخصصی و کمیسیون های کاری، شاکله اصلی جلسات شورای مرکزی مشخص می شود و امکان بحث و بررسی هر چه بیشتر موضوعات مطرح شده در این کمیسیون ها و یا گروه ها به وجود خواهد آمد،که متاسفانه تا به امروز یعنی از آبان ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری، نه تنها این جلسات برگزار نشده، بلکه حتی افراد منتخب این گروه ها و کمیته ای تخصصی نیز هنوز از سوی شورای مرکزی تعیین نشده اند.

حال این تاخیر در انتخاب افراد منتخب و تشکیل گروه های تخصصی و کمیته های کاری تا چه اندازه در تصمیم گیری ها و روند کاری شورای مرکزی دخیل باشد، خود جای بحث دارد؟! موضوع قابل توجه این است که جلسات شورای مرکزی با تاخیر چند ماهه کار خود را آغاز کرده است و این پرسش مطرح می شود که آیا این تاخیر در برگزاری جلسات، تسری به تشکیل کمیته ها نیز دارد؟

گفتنی است، چندی پیش در یکی از جلسات برگزار شده شورای مرکزی دوره ششم ،رای به کاهش تعداد اعضا گروه های تخصصی وکمیسیون ها داده شد، اما بر اساس چه استدلالی اعضای شورای مرکزی به این نتیجه رسیده اند که تعداد اعضای گروه های تخصصی و کمیته ها کمتر شود؟ این تصمیم شتاب زده اعضای شورای مرکزی، خود سوالات متعددی را برای هیات مدیره استان ها بوجود آورده است، چرا که بنا به این تصمیم در برخی گروه های تخصصی و کمیسیون ها ،دیگر هیچ فردی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها نمی تواند در این گروه ها عضو شود و در مابقی نیز مشارکت استان ها در تصمیم گیری ها به حداقل ممکن خواهد رسید. یکی از استدلال های مطرح شده از سوی شورای مرکزی برای کاهش تعداد افراد گروهها ، کم کردن هزینه های جاری شورای مرکزی است.

البته باید در این میان متذکر شد افردای که ازسوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها برای حضور در این جلسات شرکت می کردند از سوی شورای مرکزی هیچ هزینه ای بابت حق ماموریت و حق اسکان به آنها تعلق نمی گرفت. حال منظور از کاهش هزینه های جاری شورای مرکزی چیست؟ و آیا حذف کردن افرادی که از سوی هیات مدیره استان ها در این جلسات حضور می یابند به بهانه صرفه جویی اقتصادی امری قابل قبول است؟

شایان ذکر است تعداد جلسات برگزار شده توسط شورای مرکزی دوره ششم تا به امروز نسبت به جلسات شورای مرکزی ادوار گذشته به مراتب بیشتر است. حال این سوال مطرح می شود که گذشته از جلسات هم اندیشی برای اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، دیگر مباحث این جلسات که تقریبا به صورت متوالی هر هفته برگزار می شود، حول محور چه مسائلی است؟