شهردار قزوین عدالت محوری درتخصیص سرمایه و اعتبارات و سرانه های خدمات شهری و شهروند محور بودن را از مهم‌ترین برنامه های مدیریت شهری خود اعلام کرد.
از دیدگاه اقتصاددانان، بنیان فعالیت‌های اقتصادی در ایران براساس رونق بخش مسکن پایه‌ریزی شده است. ازآنجا‌که مشاغل متعددی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایران به بخش مسکن وابسته است، راه‌اندازی موتور محرک این بخش، ایجاد اشتغال در ایران را نیز رونق می‌بخشد.
مسکن مهر که وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید آن را از عوامل جهش ۷۶۰ درصدی قیمت زمین می داند، نوعی برداشت گزینشی از طرح جامع مسکن در زمینه واگذاری حق بهره‌برداری از زمین بود.
بررسی‌ فعلی سازندگان در بازار مسکن پایتخت حاکی است هم‌اکنون میل به مشارکت در ساخت واحدهای مسکونی از سوی سازندگان به مراتب بیش از مالکان املاک کلنگی است؛ هر چند هم‌اکنون مالکان نیز بی‌میل به مشارکت نیستند و همزمان با افزایش تقاضای سازندگان برای ساخت‌و‌ساز روی زمین‌های مالکان، عرضه مناسبی از زمین خام یا ملک کلنگی‌ در مناطق مختلف شهر تهران دردسترس است.
برآورد کارشناسان از بازار مسکن شهر تهران در شش‌ماهه دوم سال جاری حاکی از آن است که با توجه به پنج عامل محرک، ازجمله نزدیک شدن قیمت به کف، رشد نسبی ارزش‌افزوده بخش ساختمان، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن شاهد رونق خواهد بود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت:۶هزار متقاضی نوسازی بیش از یکسال است در صف وام منتظر مانده اند.
یک کارشناس حقوق کسب و کار گفت: اخذ مالیات از مسکن به لحاظ ماهیت دوگانه آن یعنی مطرح شدن به عنوان یک ضرورت اجتماعی و یک سرمایه‌گذاری، به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای دولت ها تلقی می‌شود.
معاون مسکن شهری گفت: طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت تصویب شده، اما تاکنون هیچ یارانه‌ای برای اجرای آن به بنیاد مسکن، پرداخت نشده است.
یک روز پس از سخنرانی جنجالی ترامپ و حواله دادن بازبینی برجام به کنگره آمریکا در مهلت دو ماهه، فروشندگان و متقاضیان خرید مسکن بدون اینکه در رفتار خود نسبت به روزهای گذشته تغییری دهند، همچنان حضور خود در بازار معاملات را حفظ کردند.
نواقص سیاست‌ها و محرک‌های نوسازی بافت فرسوده تهران، طبق مطالعات تازه، شکل سوم «بدمسکنی» در ۸ منطقه فقیرنشین را به‌صورت محسوس سبب شده است. در مناطق به شدت فرسوده، «اتاق‌نشینی» در قالب سکونت ۴ تا ۸ نفر در یک اتاق،‌ سهم ۵ تا ۲۵ درصدی از جمعیت ساکن در این مناطق را پیدا کرده است.
صفحه  از ۳۷