تازه ترین اخبار
پربازدید ها
هشدار به ناظران و مجریان درباره مصرف مصالح غیراستاندارد
طی روزهای گذشته، خبری در رابطه با ساخت میلگرد از قوطی خالی نوشابه و آهن‌های فرسوده‌ای که از ساختمان‌های کلنگی بیرون کشیده شده، در استان فارس منتشر شد.
غفلت نظام‌مهندسی در نظارت بر تعهدات مهندسان
با گذشت بیش از دودهه از آغاز به کار سازمان‌های نظام مهندسی، اگرچه این نهاد تخصصی نقش اثرگذاری در بهبود وضعیت ساخت و سازها داشته، اما کماکان با چالش‌های زیادی در مسیر عمل به تکالیف قانونی خود مواجه است.
انتشار آمار ۴۰۰ هزار مهندس، ضدارزش است
مشاور معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: انتشار آمار ۴۰۰ هزار عضو سازمان‌های نظام مهندسی که حداقل نیمی از آنها به اصطلاح صلاحیت‌دار هستند، نه تنها ارزش نیست که موضوعی کاملا ضد ارزش در امر توسعه کشور است.
بازنگری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یک الزام استراتژیک برای کشور است
مشاور معاون مسکن‌و‌ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بازنگری جدی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به گونه‌ای که اولا مرتفع‌کننده نواقص نظام موجود و ثانیا تامین‌کننده موجبات تحقق پیش‌نیازهای اولیه عرضه خدمات فنی‌و‌مهندسی برای ورود به بازارهای جهانی باشد، ضروری است. این موضوع نه یک انتخاب مدیریتی که یک اجبار و الزام استراتژیک برای کشور است.
مظاهریان: نظرات سازمان‌های‌نظام‌مهندسی‌ساختمان به عنوان ذی‌نفعان، اخذ و اعمال ‌شود
اصلاح دوره‌های آموزشی ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی با هدف جاانداختن گفتمان بازآفرینی شهری در بین مهندسان در دو رشته معماری و شهرسازی در بازه زمانی یک ساله در دست بررسی قرار دارد. به گفته مظاهریان، نظرات سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ ساختمان به عنوان ذی‌نفعان، اخذ و اعمال می‌شود و اصلاحات نیز در یک بازه زمانی یکساله در طی کارگاه‌های آموزشی اعمال می‌شود.
مهندسان در کنار کسب درآمد، به دنبال ارائه تخصص باشند
درخصوص دلایل عدم اجرای ضوابط و الزامات مربوط به بحث انرژی توجیهات زیادی مطرح است. برخی این ضعف را به کوتاهی سازمان‎ها و نهادهای مسئول و همچنین قیمت پایین انرژی در کشور ربط می دهند و برخی هم آن را ناشی از کم‌کاری و یا ناآگاهی مهندسان نسبت به مباحث انرژی می دانند و بر این باورند که جامعه مهندسین از دانش و تخصص لازم برای این منظور برخوردار نیستند و آموزش‌های تخصصی در زمینه روش‌های کاهش مصرف انرژی را ندیده‌اند.
مسیر طولانی ساخت‌وساز کشور برای رسیدن به کیفیت جهانی
دبیر شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در اجرای ساختمان‌ها توسط مهندسان دارای صلاحیت هیچ‌گونه شبهه‌ای وجود ندارد گفت: هر عقل سلیمی قطعاً به این امر معترف خواهد بود که ساختمان‌سازی تخصص می‌خواهد و تمامی عوامل اجرایی از مدیر پروژه تا تمامی تکنسین‌ها و نیروهای فنی و استادکارها می‌بایستی مهارت و صلاحیت اجرای کارهای مربوط به خود را داشته باشد.
افزایش اشتغال مهندسان با آیین‌نامه مبحث ۲۲ مقررات ساختمان
یک مقام مسئول در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، با اشاره به تدوین آیین نامه اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: با ابلاغ این آیین نامه، مهندسان بسیاری مشغول به کار خواهند شد.
خطر تبدیل نظام مهندسی به اتحادیه صنفی در صورت نقض قانون
مشاور ارشد رییس جمهور و رئیس سابق نظام‌ مهندسی ساختمان کشوربا بیان اینکه نظام مهندسی و کنترل ساختمان دو مقوله جدا از هم نیستند، گفت: هر دستورالعملی که تدوین می شود باید بر اساس این قانون شکل بگیرد؛ در غیر این صورت نظام مهندسی تبدیل به یک اتحادیه صنفی می شود.
اتلاف سرمایه‌ملی در پروژه‌های نیمه‌تمام
معاون خدمات‌مهندسی سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان تهران در خصوص گودبرداری‌های‌عمیق شهری اظهار کرد: گودبرداری یکی از عملیات‌های عمرانی پیچیده و خطرناک مهندسی به شمار می‌رود که به منظور حفظ جان انسان‌های داخل و خارج گود، ساختمان‌های مجاور و فراهم‌نمودن شرایط ایمن و مطمئن از سازه‌های نگهبان اصولی به روش‌های مختلف همچون خرپا، نیلینگ، دیوار برلنی و ... استفاده می‌شود.