کد خبر: ۱۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ 05 May 2014

صنعت سنگ بر لبه تیغ


سازه نیوز:رییس انجمن معدن‌کاران استان اصفهان گفت: وضعیت سنگ کشور و استان اصفهان مناسب نیست و این صنعت در حال حاضر بر روی لبه تیغ حرکت می‌کند.

محمود صلصالی اظهار کرد: صنایع سنگ و معادن سنگی کشور و استان اصفهان در دنیا بسیار مطرح بوده و اگر کشور از شرایط رکود اقتصادی فعلی خارج شود و توجه به بخش صنایع سنگ بیشتر شود حتی به جرات می‌توان گفت این صنعت همپای نفت می‌تواند برای کشور درآمدزا باشد.

رییس انجمن معدن‌کاران استان اصفهان با بیان اینکه کشور و استان اصفهان می‌تواند در تولید سنگ‌های فرآوری شده و نیمه فرآوری شده در دنیا حرف اول را بزند، افزود: در زمان فعلی با وضعیت نا مشخص حامل‌های انرژی وضعیت معادن نیز نامشخص خواهد بود، چرا که زمان زیادی لازم است که ماشین‌آلات صنایع و معادن کشور جدید شوند و از تکنولوژی به روز استفاده کنند.

صلصالی ادامه داد: امروز اکثر معادن کشور توسط ژنراتور و گازوییل کار می‌کنند و متاسفانه در بحث هدف‌مندی یارانه‌ها در هر دو دولت صنایعی همچون سنگ نادیده‌ گرفته شده‌اند زیرا بدون اینکه زیرساخت‌ها در این ارگان آماده شود، بحث افزایش‌ها مطرح شد و و زیر ساخت‌ها نیز یک شبه آماده نمی‌شود، چراکه شش هزار واحد معدنی کشور را نمی‌توان یک شبه به روز کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سنگ کشور و استان اصفهان امروز وضعیت مناسبی نیست و این صنعت در حال حاضر بر روی لبه تیغ حرکت می‌کند، تصریح کرد: صنعت سنگ صنعتی است که موارد مشابه همچون سرامیک و کاشی را در کنار خود دارد و مقداری تغییر قیمت باعث می‌شود تا مردم به سمت این دو محصول بروند و سنگ کارایی خود را در ساختمان از دست بدهد و این اتفاق باعث می‌شود تا صنایع سنگ تعطیل شود، چرا که نه بازار خارجی وجود دارد نه شرایط اقتصادی برای این قشر در نظر گرفته شده است.

رییس انجمن معدن‌کاران استان اصفهان گفت: در اسفند ماه سال گذشته ناگهان اعلام می‌شود که حقوق دولتی معادن 220 درصد افزایش یافته است این در حالی است که هر ساله 20 تا 30 درصد این حقوق افزایش می‌یافت و این یعنی فشار دو چندان به معدن کار چرا که کارشناسان حقوق دولتی سال جاری را 800 میلیارد تومان تعیین کردند، اما هیئت دولت 1800 میلیارد تومان تعیین کرده است.

صلصالی اظهار کرد: همه این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا تعدادی از معادن کشور در ابتدای سال جاری راه اندازی نشود چراکه معدن در دولت فعلی جایگاه قابل توجهی ندارد و کار کارشناسی بر روی این بخش از اقتصاد انجام نگرفته است و آسیب شناسی دقیق بر روی معدن کشور صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: معدن و معدن کاری از اصنافی است که اشتغال‌زا بوده و از این طریق می‌توانند اشتغال افراد به خصوص در مناطق محروم کشور را تضمین کنند، البته اگر معادن به تعطیلی کشیده نشود.