کد خبر: ۱۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ 20 May 2014

بناهای تاریخی بلای خانمان‌سوز مردم شده‌اند





سازه نیوز:اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز به بحث بافت‌های تاریخی در تهران پرداختند و در ادامه از سازمان میراث فرهنگی خواستند تا توجه ویژه‌ای به بافت ‌های تاریخی داشته باشند.،‌شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز با حضور یک میهمان ویژه از سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در این جلسه سلطانی فر معاون رییس جمهور ورییس سازمان میراث فرهنگی‌،صنایع دستی و گردشگری گزارشی را از اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در چند ماهه گذشته ارائه کرد.

پس از ارایه گزارش از سوی سلطانی فر، اعضای شورای شهر تهران نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهار داشت: اگر کارگروهی برایحل مشکلات میراث فرهنگی می‌خواهد تشکیل شود بهتر است افراد اجرایی هم در این کارگروه باشند و ای کاش علاوه بر معاون خدمات شهری شهرداری تهران، معاون فرهنگی اجتماعی و معاون شهرسازی هم حضور داشتند.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری تهران و چهارماده ای که در خصوص میراث فرهنگی در آن گنجانده شده است اظهار داشت: توجه به میراث در بودجه سال 93 شهرداری، در تاریخ روابط میراث و شهرداری بی‌سابقه است. البته دستور جلسه‌های شورا را هم ببینید میراثی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست با توجه به ظلمی که در یکی دو سال گذشته به مردم شهر ری شده و باعث شده توسعه در این منطقه انجام نشود یک موزه در شهر ری احداث شود.

دبیر در ادامه از شهرداری تهران خواست مصوبه شورا را در خصوص تسهیل هتل‌سازی در تهران رعایت کنند و همچنین از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرد درباره صدور مجوز برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند تغییر کاربری بدهند یا نوسازی و بازسازی بگیرند سخت‌گیری کنند و به بافت های تاریخی ثبت شده و ارتقای خط توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در ادامه جلسه احمد حکیمی‌پور دیگر عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: امیدواریم با سبک مدیریت جهادی (سلطانی‌فر) منشا تحولات خیر باشیم.

وی تصریح کرد: در دوره جدید همکاری خوبی فی‌مابین شورا و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فراهم شده اما حقیقتا همت بیشتری را می‌طلبد.

حکیمی پور خاطرنشان کرد: متاسفانه بناهایی که در تهران ثبت می‌شوند به دلیل اینکه تعیین و تکلیف نمی‌شوند دچار مشکل می‌شوند و برخی از مواقع همین بناها از طریق قضایی از ثبت خارج می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران گفت: کمیته مشترکی که مد نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری است در شورای دوم تدوین شده که امیدواریم این کمیته مشترک که با حضور سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری‌، میراث، شورا، وزارت مسکن و اوقاف است بتواند اقدامات گسترده‌ای را انجام بدهد.

وی در ادامه با اشاره به ساخت و ساز در سرای دلگشا گفت: متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری و عدم رعایت حریم امکان دارد کاخ گلستان که ثبت جهانی شده از این ثبت خارج شود که باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

حکیمی پور بیان داشت: ما دوست داریم به مسائل میراث فرهنگی و گردشگری به صورت کامل ورود پیداکنیم وانشاالله در این دوره قدم‌های خوبی برداشته شود.

سروری: بافت‌های تاریخی بلای خانمان‌سوز مردم شده‌اند/ جان مردم ارزش دارد یا بافت تاریخی؟

به گزارش فارس، در ادامه شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران، پرویز سروری دیگر عضو شورای شهر تهران با بیان این جمله که امروز بافت‌های تاریخی بلای خانمان‌سوز مردم شده‌اند و جان مردم در خطر است گفت: من نمی‌دانم جان مردم ارزش دارد یا بافت تاریخی؟!

وی تصریح کرد:باید به منافع مردم اهمیت ویژه‌ای داده شود ضمن اینکه عدم ساماندهی بافت‌های تاریخی منجر به مشکلات تهدیدهای جدی‌ برای شهروندان می‌شود.

سروری گفت: امیدوارم در این مدت محدود شاهد یک اقدام اساسی برای رفع مشکلات مردم باشیم و بنده از رییس سازمان میراث فرهنگی تقاضا دارم شخصا در این زمینه ورود پیدا کنند.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: امید داریم با برنامه‌ریزی دقیق اقدامات اساسی و تاثیرگذار در حوزه بافت‌های تاریخی فراهم شود و این بافت‌ها برای مردم یک فرصت باشد و جان مردم از این تهدیدها محفوظ بماند.

آباد: سازمان میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای را به صنایع دستی و اشتغال بانوان داشته باشد

معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در ادامه جلسه با و با اشاره به اینکه بحث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مفاهیم یک پارچه دارند گفت:بالغ بر 70 درصد از جامعه زنان در بحث درآمدزایی و اشتغال در زمینه صنایع دستی حضور فعالی را دارند.

وی تصریح کرد: هم اکنون تسهیلاتی را که برای صنایع دستی و اشتغال جامعه زنان در نظر گرفته می‌شود در گیر و دارهای اداری قرار دارد که امیدواریم تمهیدات لازم برای رفع این مشکل اتخاذ شود.

آباد گفت: در شورای سوم که از طریق مجمع بانوان مصوبه‌ای آوردیم که بانوان فعال در حوزه صنایع دستی مشمول مالیات و عوارض نشوند که متاسفانه این امر محقق نشد.

شجاع‌پوریان: ایران از جمله 10 کشور برتر دنیا از لحاظ داشتن بناهای تاریخی است

به گزارش فارس،‌در ادامه جلسه احمد شجاع‌پوریان عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: کشور ما از جمله 10 کشور برتر دنیا از نظر داشتن بناهای تاریخی و باستانی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در دنیا، کشورها درآمد خود را از طریق صنایع دستی و گردشگری تامین می‌کنند که امیدواریم با حضور (سلطانی‌فر) در سازمان میراث فرهنگی و با یک برنامه‌ریزی مدون صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت برای درآمد کشور باشد.

شجاع‌پوریان ادامه داد: بیش از 2 هزار و 300 اثر تاریخی در تهران تعریف شده است که متاسفانه 3.5 درصد اعتبارات سازمان میراث فرهنگی به شهر تهران اختصاص داده شده است که این تناسب خوبی نیست و این موضوع باید از طریق مجلس و دولت پیگیری شود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در تهران یک هزار و هفتصد دفتر گردشگری و مسافرتی داریم که باز هم اعتبارات لازم برای ساماندهی در اختیار سازمان گردشگری نیست و می‌طلبد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

شجاع‌پوریان در ادامه با اشاره به همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در ایام نوروز گفت:این همکاری جای تقدیر و تشکر دارد و همه شاهد بودیم که اثر خوبی در تهران داشت و امیدواریم این همکاری محدود به ایام عید نشود و ادامه داشته باشد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که سهم ما در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سهم خوبی نیست و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از ظرفیت نظام سلامت که قبل از انقلاب نیز مورد نظر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بود، استفاده بهینه ببریم و در این زمینه توریست جذب کنیم.

به گزارش فارس، محمد حقانی دیگر عضور شورای شهر تهران نیز در ادامه جلسه اظهار داشت: تهران از بابت جاذبه‌های توریستی در کشو ررتبه چهارم را دارد و این ایجاب می‌کند که توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم مدیریت یکپاچه شهری که مد نظر شورا است در سطح شهر اجرا شود.

حقانی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از درخت‌های کاخ سعدآباد به دلایلی خشک و الزاما باید قطع می‌شد گفت: در این زمینه نیز می‌توان از پتانسیل مدیریت شهری استفاده کرد و راهکارهای لازم برای ساماندهی فضای سبز اماکن تاریخی پیش‌بینی شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه دا: متاسفانه هم اکنون شاهد این هستیم که در جلوی در ورودی کاخ سعدآباد، بخش خصوصی ساختمان چند طبقه‌ای را ساخته است که این موضوع اصلا خوب نیست.

حقانی افزود: پیشنهاد می‌کنم که سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری از ظرفیت‌های شورایاری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند.

به گزارش‌فارس‌، در ادامه جلسه محسن سرخ‌کو دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: بنده پیشنهاد می‌کنم یک اطلس گردشگری با همکاری سازمان میراث و شهرداری تهیه و نقشه گردشگری تهران در مبادی ورودی شهر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صنایع دستی عجین با رونق گردشگری است باید توجه ویژه‌ای به صنایع دستی منازل و کارگاه‌های خانگی و توسعه آنها صورت گیرد که این کار می‌تواند با همکاری شهرداری و سازمان میراث صورت گیرد.

عضو شورای شهر تهران در پیشنهاد دیگر خود گفت: ما می‌توانیم دیواره‌های کاخ سعدآباد را برداریم و از بافت تاریخی مردم استفاده بیشتری را ببرند ضمن اینکه شهرداری نیز می‌تواند در جهت ساماندهی فضای سبز و موارد دیگر سازمان میراث فرهنگی را همراهی کند.