کد خبر: ۱۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ 24 May 2014

شهرداری عامل بی‌رغبتی انبوه‌سازان


سازه نیوز:از زمانی که دولت بودجه شهرداری ها را قطع و تامین بودجه این ارگان را به خود آنها واگذار کرد ، فروش تراکم در شهرها به عنوان سهل الوصول ترین منبع ریالی برای شهرداری ها تبدیل شد.
شهرداری ها نیز بعد از آن از طریق دو ردیف درآمدی برنامه های پایدار و ناپایدار به منظور تامین بودجه اعمال کردند که از طرح های ناپایدار شهرداری ها می توان به کسب درآمد از محل «فروش‌تراکم» و «تغییر‌کاربری» اشاره کرد.
این در حالی ست که به تازگی در دستور کار شورای شهر پیش بینی شده است حجم ریالی «فروش ‌تراکم» و «تغییر‌ کاربری» نسبت به سال‌های قبل، محدودتر شود و به ازای کاهش این 2 نوع درآمد ناپایدار، منابع جدید و پایداری همچون اجرای پروژه ‌های مشارکتی و سرمایه‌ گذاری بین شهرداری و بخش ‌‌خصوصی، انجام گیرد.
از آنجایی که انبوه سازان یکی از ارکان مهم خصوصی کشور در بخش مسکن شهرسازی به شمار می روند، نظرات متفاوتی را نسبت به این منابع جدید و پایدار و نیز مشارکت بخش خصوصی با شهرداری دارند ، اما در این بین آیا می توانیم شاهد همکاری ارزنده ای بین شهرداری ها و این عضو مهم در بخش خصوصی در راستای اجرای پروژه‌های مشارکتی باشیم؟
این درحالی است که رییس انجمن انبوه سازان استان فارس در گفت و گو با "صما"طرح مشارکت شهرداری ها با بخش خصوصی در اجرای پروژه ها را مثبت خواند و پیش بینی کرد: متاسفانه این طرح در استان فارس عملیاتی نخواهد شد.
علی محمد حسام دلیل اجرایی نشدن این موضوع در استان فارس را سود آوری یک جانبه به نفع شهرداری ها دانست و خاطر نشان کرد: شهرداری ها پروژه ها را به دو بخش سودآور و کم سودرسان تقسیم می کنند و مسلما پروژه های با سود بالا را خود انتخاب می کنند و دیگر پروژه ها را به انبوه سازان واگذار می کنند و همین عامل منجر به بی رقبتی انبوه سازان به سرمایه گذاری و مشارکت با این ارگان می شود.
وی با اشاره به رابطه سازننده انبوه سازان فارس با شهرداری این استان اذعان داشت : شرط مشارکت انبوه سازان استان فارس با شهرداری، واگذاری پروژه های مطلوب به انبوه سازان است.
در این راستا رییس انجمن انبوه سازان استان اصفهان به خبرنگار «صما» گفت: موضوع درآمد پایدار شهرداری ها یک بحث کهنه که در ادوار مختلف مطرح شده و بحث دیروز و امروز نیست. مهدی جعفرپیشه اظهار داشت: حذف درآمد ناپایدار شهرداری ها مشابه بحث کم کردن وابستگی بودجه کشور به نفت است که از اوایل انقلاب تا به امروز گفته شده اما هیچ وقت جامعه عمل نپوشیده است.
وی در زمینه مشارکت انبوه سازان با شهرداری ها بیان کرد: مشارکت انبوه سازان شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان، مشهد با شهرداری ها همواره وجود داشته است اما تامین بودجه شهرداری ها از این طریق یک مکانیزم زمان بر و سخت است.
جعفرپیشه در این راستا اذعان داشت: در تامین بودجه از راه مشارکت، طرف مقابل شهرداری یک فرد اقتصادی ، همچون انبوه ساز و سرمایه گذاران بخش خصوصی است و چون از ساخت تا فروش پروژه ها زمان زیادی را می طلبد ، این راه زمان بر است ولی در تراکم فروختن، طرف شهرداری ها مجبور به پرداخت بهای نرخ تراکم به این ارگان است؛ در نتیجه دستیابی زودتر به سرمایه برای شهرداری اتفاق می افتد و از این رو منابعی مناسب هنوز جایگزین منابع ناپایدار فعلی نشده است.
رییس انجمن انبوه سازان استان اصفهان آمادگی همکاری این انجمن را با شهرداری اصفهان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ما رابطه خوبی با شهرداری استان داریم و با توجه به همکاری های موفق قبل در زمینه پروژه های مسکونی و مسکونی-اداری آماده همکاری در پروژه های بزرگ شهری با این ارگان هستیم، اما باید در نظر داشت حجم این همکاری خیلی بالا نیست که جوابگوی بودجه شهرداری باشد.
وی در این خصوص یادآور شد: رایزنی هایی نیز با شهرداری استان انجام شده است که در راستای پروژه های بزرگ شهری مثل کتابخانه ها و فرهنگسراها و دیگر خدمات ارزنده است.