کد خبر: ۱۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ 14 August 2014

شمار مهندسان مجلس کم است


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها چهار نفر از 24 عضو این کمیسیون را مهندسان تشکیل می دهند، تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان کشور و استانها باید در این زمینه راهکاری بیندیشد.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، محمد دامادی در نشست هم اندیشی با اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه خیلی از مقدراتی که برای مهندسان رقم می خورد به دست افراد غیر مهندس صورت می گیرد گفت : در مجلس شورای اسلامی تعداد مهندسان بسیار کم است و این نقص اساسی است و نظام مهندسی ساختمان کشور و استان ها باید راهکاری در این خصوص بیندیشند .

وی افزود: با توجه به اینکه نظام مهندسی یک نهاد غیردولتی است و امور این صنف معطوف به کار سیاسی نمی شود، ولی خیلی از مقدراتی که برای مهندسین رقم می خورد امروز به دست کسانی رقم میخورد که متاسفانه اصلا مهندس نیستند.

وی با بیان اینکه از 24 عضو کمیسیون عمران مجلس فقط چهار نفرمهندس ساختمان هستند گفت: هیأت رئیسه کمیسیون عمران یک پزشک است و اینها مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد کرد.

دامادی با اشاره به بررسی قانون نظام مهندسی که بعد از چند سال در حال انجام است گفت :حضور نظام مهندسی در کمیسیون ماده 100 در دست بررسی بوده و باتوجه به اینکه شهرداری از کارکرد قوه قضائیه ، وزارت کشور و شورای شهر ناراضی است و عدم حضور نظام مهندسی در این کمیسیون باعث شده که امروز وضعیت شهرسازی به این شکل درآید.
این مقام مسئول با اشاره به تبدیل شدن 4 هزار و 700 مترمربع از اراضی استان به ویلا گفت :کمیسیون ماده 100 باعث شده که با پرداخت جریمه تخلف رفع شود و این امر موجب شده از سال 79 تا کنون بخش عمده ای از اراضی مرغوب استان به ویلا تبدیل شود .

انجام سالانه پنج میلیون مترمربع ساخت و ساز در مازندران
تورج نائیج پور رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران با اشاره به جلسات برگزار شده با شهرداران مختلف مناطق ساری گفت: یکی از قوانین دست و پا گیر بیمه تأمین اجتماعی است که عاملی شده که مردم برای فرار از پرداخت هزینه های بیمه به نظام مهندسی مراجعه نکنند و این معضل جدی در ساخت و ساز شده است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران افزود : این امر باعث شده مردم به شهرداری هم مراجعه نکنند و با پرداخت جریمه به کمیسیون ماده 100 مراجعه نمایند و به گونه ای قوانین را دور بزنند.

وی ادامه داد: تأمین اجتماعی هیچ خدماتی بابت تعرفه ای که دریافت می کند ارائه نمی دهد و فقط 25 هزار تومان برای هر مترمربع ساخت و ساز از مردم دریافت می کند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران اظهار داشت : سالانه پنج میلیون متربع ساخت و ساز در استان درحال انجام است و با ضریب 25هزار تومان در این متراژ یک رقم بسیار بالایی حاصل می شود که با این پول می توان یارانه به مهندسین اختصاص داد و کارآفرینی صورت گیرد.
برچسب ها: مهندسان ، مجلس