کد خبر: ۱۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ 19 August 2014

اگر یک پاساژ در اهواز آتش بگیرد چه می شود؟


سازه نیوز:معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: بیش از 90 درصد مجتمع‌های تجاری شهر اهواز در برابر آتش‌سوزی ایمن نیستند.علی‌رضا عالی‌پور  اظهار کرد: پس از حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری کادوس آبادان، سعی شد از این حوادث تلخ تجربه بگیریم تا در شهر اهواز شاهد این گونه حوادث ناگواری نباشیم. هر چند خوشبختانه حادثه کادوس به خیر گذشت و فوتی نداشت ولی موجب اتلاف و هدر رفت سرمایه و اموال به میزان زیاد شد.

وی ادامه داد: با توجه به خطرات آتش‌سوزی که واحدهای تجاری را تهدید می‌کند، جلسه‌ای با حضور صنوف مختلف و آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز تشکیل و بررسی شد که اگر در شهر اهواز چنین حادثه‌ای رخ دهد، چه تمهیدات و چه پیش‌بینی‌هایی برای اطفای سریع آتش‌سوزی داریم؟ در این بررسی متوجه شدیم که مشکلات ما در اهواز تقریبا شبیه آبادان است؛ یعنی اگر این چنین اتفاقی در اهواز رخ دهد، خسارت‌های مالی بسیار و بعضا خسارات جانی و اتلاف سرمایه و اموال اصناف را خواهیم داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: بیشتر مجتمع‌های تجاری بازار اهواز فاقد وسایل اطفای حریق هستند، در بخش پلکان فرار مشکل دارند، گواهی ایمنی را اخذ نکرده‌اند و سیستم‌های برقی آنها ایمنی لازم را ندارد؛ بنابراین نیاز است که موارد خطرساز به اصناف گوشزد شود.

نتیجه بررسی‌های این جلسه حتما به فرماندار اهواز منعکس خواهد شد تا تدابیر ویژه‌ای برای ایمن‌سازی مجتمع‌های تجاری در هنگام آتش‌سوزی اندیشیده شود.

عالی‌پور افزود: صنوف مختلف باید آموزش‌های لازم را در خصوص ایمن‌سازی مجتمع‌های تجاری فرا گیرند. همچنین باید تجهیزات و وسایل اطفای حریق داشته باشند و از سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در ساختمان برخوردار باشند.

وی ادامه داد: مجتمع‌های تجاری باید از نظر وسایل اطفای حریق اعم از انواع کپسول‌های آتش‌سوزی خشک و تر مجهز شوند. همچنین ضروری است مسیرهای خروج پلکان فرار بهینه‌ساز شود و سیستم‌های پله‌های برقی و آسانسور مجتمع‌ها باید ایمن و استاندارد باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تاکید کرد: به منظور بررسی شرایط و وضعیت ایمنی مجتمع‌های تجاری در زمینه پیشگیری از آتش‌سوزی و وارد شدن خسارت‌های بسیار، باید بازدیدهای دوره‌ای از مجتمع‌ها صورت گیرد.

عالی‌پور درباره آمادگی سازمان آتش‌نشانی اهواز در هنگام وقوع حوادث به خصوص آتش‌سوزی، عنوان کرد: آتش‌نشانی باید برای مقابله با این گونه حوادث، امکانات خود را به روز کند تا حضوری به موقع در صحنه داشته باشد.

وی تصریح کرد: با بررسی در هسته مرکزی شهر اهواز مشاهده شد با توجه به معضل وجود بنکداران، همچنان دسترسی به برخی نقاط به لحاظ ترافیک بسیار مشکل است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار کرد: در دو سال اخیر آتش‌نشانی به ماشین‌آلاتی که سرعت خدمات‌رسانی را افزایش می‌دهد، مجهز شده است. از جمله این وسایل موتورسیکلت‌های آتش‌نشانی همراه با سیستم اطفای حریق و ماشین‌های سبک اطفای حریق است. همچنین آتش‌نشانی اهواز دارای پله نجات 30 متری است که در تلاشیم یک پله 52 متری نیز به تجهیزات آتش‌نشانی بیافزاییم.

وی افزود: علاوه بر تجهیزات در بحث آمادگی نیروهای آتش‌نشانی، مانورهای مختلفی از جمله صعود به ارتفاعات بلند برگزار شده است. در خصوص نیروی انسانی آتش‌نشانی نیز باید گفت که مدت‌هاست نیروی انسانی جدید مورد نیاز جذب نشده است.

عالی‌پور گفت: موضوع ایمنی شهر بحثی نیست که بشود در آن غفلت کرد، فعلا ایستگاه‌ها با حداقل نیروی انسانی فعال هستند و ناچار به جابه‌جایی نیرو در ایستگاه های آتش‌نشانی هستیم و با وجود 13 ایستگاه آتش‌نشانی، به محض وقوع حادثه در یک منطقه، سایر ایستگاه‌ها در آن حوزه مشارکت می‌کنند.
برچسب ها: پاساژ ، اتش ، اهواز