کد خبر: ۱۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ 30 August 2014

مفهوم «باور» در روابط عمومی مدرن


فرقی نمی کند سازمان شما ارائه کننده محصول یا خدمات باشد. مدل سنتی روابط عمومی با تعریف مخاطبان در بخش های مختلف شروع می شود. اما روابط عمومی مدرن یک قدم جلوتر می رود و مخاطبان هدف را با میزان تاثیر گذاری شان تعریف می کند.

-«باور» واژه ای قدرتمند است. واژه ای که در بطن خود معنایی پایدار دارد. در واقع «باور» و «باورکردن» می بایست عصاره و نتیجه نهایی هر چیزی باشد که آن را انجام می دهیم یا به نوعی زندگی مان به آن وابسته می شود. در روابط عمومی مدرن واژه باور آن چنان ارزشمند است که تمامی فعالیت ها را به نوعی شکل می دهد تا نتیجه نهایی آن ها ایجاد باور در مورد « برند» خاص باشد . «برند» می تواند محصول، سازمان و یا حتی یک شخص باشد. آفرینش «باور» درباره یک «برند» امروزه کار کوچکی نیست وقتی در طول سال های اخیر مصرف کنندگان و مشتریان به طور فزاینده ای انتظار شفافیت، قابلیت اطمینان بودن و پاسخ گویی را دارند. اینکه چگونه «باور» را ایجاد می کنیم چیزی است که سازمان ما را از سازمان های سنتی متمایز می کند.
برای اینکه یک روابط عمومی مدرن، تاثیرگذار و پایدار باشیم کافی است پنج مفهوم زیر را به درستی به کاربندیم.

- تاثیرگذاران را به سازندگان باور تبدیل کنید نه به یک خریدار!
فرقی نمی کند سازمان شما ارائه کننده محصول یا خدمات باشد. مدل سنتی روابط عمومی با تعریف مخاطبان در بخش های مختلف شروع می شود. اما روابط عمومی مدرن یک قدم جلوتر می رود و مخاطبان هدف را با میزان تاثیر گذاری شان تعریف می کند. روابط عمومی یک برند باید حمایت مشتاقانه تاثیرگذاران خود را تبدیل به طرفداری کند. در واقع باید طرفدارانی تاثیر گذار داشته باشد تا بتواند پیام خود با سهولت منتشر کند.

- به گروه های مرجع و همسالان اعتقاد داشته باشید ، آن ها را به عنوان منابع قابل اعتماد سازمان رشد دهید نه به عنوان یک رسانه و بلندگو برای سازمان تان.
اگرچه ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی تمام زندگی مردم امروز را فراگرفته است، اما همچنان مردم به گروه های مرجع و همسالان خود برای کسب اطلاعات و توصیه ها توجه می کنند، حتی اگر تولید کننده محتوای رسانه های جدید از گروه های مرجع آن ها و یا همسالان شان باشد، آن محتوا را بهتر می پذیرند و دریافت می کنند. بنابراین باید تاثیرگذاران قابل اعتماد و اصیل را پیدا کنید، کسانی که به دلیل ویژگی های خاص خود می توانند موثر باشند حتی اگر آن ها در بلاگ هایشان، رسانه های اجتماعی و اجتماعات محلی باشند

- تلاش کنید تا رویدادها و داستان های سازمان تان را جدا از زوایای آن روایت کنید و به اشتراک بگذارید،
امروزه الهام است که آگاهی را شعله ور می کند. تلاش کنید تا راه هایی را ایجاد کنید که بتواند داستان شما را برای مخاطب الهام بخش کند نه اینکه به وسیله آن بخواهید نظراتتان را به مخاطب القا کنید. کافی است بدانید که یک ارتباط خوب آن چیزی که ما می گوییم نیست، بلکه آن برداشت هایی است که دیگران از گفته های ما دارند. بنابراین روایت رویدادی در مورد «برند» تان را بدون زاویه داستان و به گونه ای تعریف کنید که الهام بخش باشد.

- ارزش های « برند» را به زندگی مخاطبان تان بیاورید نه فقط ویژگی های محصول یا خدمات را.
با گسترش اطلاع رسانی مصرف کنندگان و مخاطبان به راحتی می توانند به درک استفاده از محصوص برسند و بدانند که چگونه می بایست با آن مواجه شوند. بنابراین مهم این نیست که به مخاطبان خود در مورد محصول و چگونگی عملکرد آن توضیح دهید، مهم این جاست که مخاطبان شما بدانند که هدف شما از این محصول تحت « برند» خاص چیست و در واقع از چه عقاید و ارزش هایی نشات گرفته است.
- به عنوان یک روابط عمومی مدرن برای ایجاد حس پایدار «باور» فقط برنامه ریزی نکنید، بلکه مشارکت کنید.

در روابط عمومی سنتی شما تنها برنامه ریزی می کنید، برنامه ریزی تضمین کننده موفقیت شماست اما اگر می خواهید حس پایدار «باور» در مخاطب شما نسبت به «برند»ی که دارید ایجاد شود شما می بایست برای هر آنچه برنامه ریزی شده به صورت لحظه به لحظه مشغول رصد کردن وقایع باشید تا ضمن تجزیه و تحلیل آن ها بتوانید به سرعت پاسخگوی آن ها بوده به این معنی که در هر لحظه خاص بنا به حوادث و رخداد ها ، همچنین شرایط به وجود آمده از چه روش یا ابزاری می باید استفاده کنند.

سحر کاظم زاده -مسئول روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان

مرجع:پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر
برچسب ها: روابط عمومی ، مدرن
محمد آژينه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
0
0
عالي است
خوشم آمد
استفاده كردم.