کد خبر: ۱۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳ 01 October 2014

۴۷ درصد حوادث کار در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد.


سازه نیوز:مهندس سید حسن هفده تن با بیان اینکه حوادث در بخش ساختمان 47 درصد از کل حوادث کار را ناشی می شود گفت : در صدد هستیم که با فاصله گرفتن از نگاه پلیسی مسئله مشکلات ایمنی در کارگاه های ساختمانی را با کارفرما حل کنیم چرا که با امکاناتی که ما در اختیار داریم قابل حل نیست.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، معاون روابط کار وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست مشترک ارتقای ایمنی کار در ساخت و ساز با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت : بزرگترین دغدغه امروز را باید در صیانت از نیروی کار و حفظ سلامت روحی و روانی کارگران تعریف کرد و در این راستا همواره کارگروه های تخصصی با حضور مدیران وزارت خانه فعالیت های خود را برای صیانت و نجات جان انسان ها در بعد ملی برنامه ریزی می کنند.

وی مسایل و مشکلات موجود در بروز حوادث ناشی از کار در ساختمان ها را در موارد زیر برشمرد :
پراکندگی و موقتی بودن ماهیت کاری کارگاه های ساختمانی
ضعف فرهنگ ایمنی در بین کارگران ، پیمانکاران و کارفرمایان کارگاه های ساختمانی
کمبود کارگران ماهر و متصدیان دارای صلاحیت فنی و ایمنی
فقدان آموزش های تخصصی برای دست اندرکاران و مجریان ساختمان
وجود نظام های ساخت و ساز مختلف در کشور و ضعف در نظام کنترل ساختمان
دخالت گسترده اشخاص فاقد صلاحیت در بخش ساخت و ساز
مصالح و تجهیزات ساختمانی فاقد استاندارد
کمبود بازرسان کار به منظور نظارت بیشتر بر ایمنی کارگاه های ساختمانی
عدم حمایت قانونی در برخورد با کارفرمایان کارگاه هایی که موارد ایمنی را رعایت نمی کنند.
عدم استقرار مسئولین ایمنی در کارگاه های ساختمانی
عدم استقرار دپارتمان HSE در کارگاه ها و پروژه های بزرگ
فقدان همکاری صدا و سیما در پخش برنامه های ایمنی به منظور آگاه سازی مردم
وجود اتباع خارجی غیر مجاز و اشغال بخش زیادی از فرصت های شغلی در بخش ساختمان

وی ابراز امیدواری کرد با حساسیتی که در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به ایمنی کارگاه های ساختمانی وجود دارد برنامه های عملیاتی بر اساس حدود وظایف ارگان ها و نهادهای مختلف برای کاهش 50 درصدی حوادث ساختمانی و حذف خسارت های فوت و نقص عضو ، تدوین و اجرایی شود

وی افزود : وزارت کار آمادگی دارد به هر میزان که نیاز باشد با سازمان نظام مهندسی ساختمان تعامل و همکاری داشته باشدتا کاهش 50 درصدی را در 6 ماهه نخست سال 94 محقق کنیم چرا که در طی 4 سال اخیر 12 درصد از حوادث در بخش ساختمان منجر به فوت بوده است.
مهندس هفده تن گفت : بر اساس برنامه مشخصی که در گمرکات در حال اجراست ، ترخیص ماشین آلات ساختمانی بدون شناسنامه وکهنه ممنوع است.در خصوص واردات وسایل ایمنی و حفاظت فردی نیز تاکید کرده ایم که از چین وارد نشود .
وی اذعان داشت : در بخش آموزش شرایطی فراهم است تا بخشی از مهندسان ناظر را به صورت تخصصی آموزش دهیم و این ناظرایمنی به همراه 4 ناظر دیگر تعریف شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چک لیست های ایمنی را در اختیار خواهد داشت که در نوع خود کمک موثری به حساب می آید.

معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دیگر برنامه های بلند مدت این وزارت خانه را در جهات کاهش حوادث و تلفات ناشی از نقص ایمنی در کارگاه های ساختمانی اینگونه بیان کرد :
تعامل با شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی جهت تبادل اطلاعات مربوط به کارگاه های ساختمانی در حوزه ساخت و ساز شهری
گسترش تعامل با سازمان تامین اجتماعی ، پزشکی قانونی و مراجع قضایی به منظور یکپارچه سازی بانک اطلاعات حوادث ساختمان
ایجاد سیستم مناسب اجرایی جهت انتشار اطلاعات مربوط به حوادث ناشی از کار بررسی شده در بخش ساختمان
پیگیری اخذ مجوز جذب و استخدام هدفمند بازرسان کار متخصص در رشته های فنی و مهندسی مرتبط
استفاده از ظرفیت انجمن های صنفی کارگری – کارفرمایی به منظور اجرای آیین نامه های ایمنی و حفاظت فنی
استفاده از ظرفیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان و دستگاه های ناظر بر کارگاه های ساختمانی به منظور نظارت بر اجرای آیین نامه های ایمنی و مقررات ایمنی
تلاش در جهت اجرایی نمودن آیین نامه ایمنی پیمانکاران
همکاری با سازمان ملی استاندارد در جهت تدوین استاندارد های ایمنی در بخش ساختمان و اجباری نمودن آنها
اجرایی نمودن آیین نامه آموزش اجباری کارگران و کارفرمایان در بخش ساختمان با استفاده از ظرفیت های تشکل های کارگری و کارفرمایی
انعقاد تفاهم نامه با صدا و سیما جهت تولید و پخش برنامه های ویژه آموزش ایمنی در کارگاه های ساختمانی از طریق رادیو و تلویزیون
آموزش متقاضیان پروانه های ساختمانی در خصوص ایمنی کار در کارگاه های ساختمانی
همکاری و برناه ریزی جهت افزایش واحد های درسی ایمنی در رشته های تحصیلی مرتبط فنی و مهندسی در دانشگاه ها
تعامل با سازمان فنی و حرفه ای در خصوص آموزش ایمنی کارگران ساختمانی متقاضی کارت مهارت
همکاری با بیمه مرکزی در خصوص اتخاذ سیاست های مناسب در انجام بیمه مسئولیت مدنی
تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز و حمایت از اجرای پروژه های کاربردی با رویکرد پیشگیری از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان
برنامه جامعه کنترل اتباع خارجی در زمینه اشتغال با نگاه کنترل حوادث ناشی از کار

آیین نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران در حال تدوین است.

در ادامه مهندس اصابتی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته میزان تلفات ناشی از حوادث کار در بخش صنعت بیش از ساختمان بود گفت : این شرایط در سال های اخیر به سمت ساختمان تغییر یافته و می بینیم که میزان تلفات ناشی از حوادث ساختمانی بیش از تلفات بخش صنعت است و یا به عبارت دیگر میزان فوت در صنعت بین 8.5 تا 9 درصد و در ساختمان 12 درصد بیان می شود.
وی افزود : اگر بتوان تعریف درستی از مجری صاحب صلاحیت ارائه داد می توان برای بخش ایمنی بهتر برنامه ریزی کرد.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت : آیین نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران در حال تدوین است و با استناد به ماده 95 قانون ، واحدهای بالای 25 کارگر باید کمیته حفاظت داشته باشند.
وی اظهار داشت : وجود نظام های مختلف ساخت و ساز در کشور خود مشکل بزرگی است. اما وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان ، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها بر اساس روابط موضوعی تعریف شده و مبحث 12 وظیفه هر یک را مشخص کرده است لذا باید با تعامل کلیه بخش ها و جلوگیری از بروز حوادثی که سرمایه های جانی و مالی مردم را به خطر می اندازند دست افراد فاقد صلاحیت را از ساخت و ساز کوتاه کرد و با آموزش کارگران ساختمانی و شفاف شدن بیمه کارگران از اتلاف سرمایه ها جلوگیری نمود.

وی در پایان اضافه کرد : آمادگی داریم چک لیست هایی ایمنی را برای مهندسان ناظر تهیه و در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار بدهیم .

اول ایمنی بعد کار

رییس مرکز تحقیقات ایمنی و بهداشت کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز با تاکید بر شعار اول ایمنی بعد کار گفت : یکی از مراجعی که آمارهای ارائه شده توسط آن قابل اتکا می باشد ، سازمان جهانی کار است که با اعلام این سازمان سالیانه مبلغی بالغ بر 2800 میلیارد دلار به صورت مستقیم و 3 الی 4 برابر این مبلغ به صورت غیر مستقیم در خصوص حوادث کار هزینه می شود.

وی افزود : سازمان بین المللی اجتماعی (ایسا) نیز در آخرین کنفرانس خود در فرانکفورت آلمان و استانبول ترکیه اعلام کرد که سالیانه 500 میلیارد دلار در بخش تامین اجتماعی پرداخت می شود.

مهندس مصریان اظهار داشت : اگر 5 درصد از این مبلغ صرف پیشگیری از حوادث کار شود نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

مصریان عنوان کرد : در نامه اخیر وزیر بهداشت اشاره شده که 80 درصد از بیماران بیمارستان ها در منطقه عسلویه ، آسیب دیدگان حوادث کار هستند و این در حالی است که بیماری های شغلی همچنان پنهان است و 6 برابر حوادث شغلی مردم را تهدید کرده و از بین می برد.

کار بدون حادثه

مهندس حیدریون با بیان اینکه کار در ارتفاع ، گودبرداری و برق گرفتگی بیشترین حوادث کارگاه های ساختمانی را تشکیل می دهند افزود : گروه های ضربتی برای کنترل ایمنی در استان تهران تشکیل شده که بازدید های آنان از کارگاه های ساختمانی سطح شهر دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال داشته است.
وی گفت : از دیماه سال 1391 و با آغاز به کار دوره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، یکی از دغدغه های جدی در این سازمان مسئله گودبرداری ها بود که پیش از این به دلیل عدم هماهنگی بین شهرداری و نظام مهندسی ، در صورت وقوع مهندس ناظر را مسئول می دانست.

معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت : در حال حاضر برای انجام گودبرداری در شهر تهران باید از 72 ساعت قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی سازمان نظام مهندسی در جریان قرار گرفته و مردم نیز در صورتی که نسبت به یک گودبرداری احساس خطر کنند می توانند مراتب را از طریق خط مستقیم و ارتباط تلفنی به سازمان اطلاع دهند.
وی تاکید کرد : با اقدامات صورت گرفته و بر اساس آمار سازمان آتش نشانی تهران شاهد کاهش 60 درصدی حوادث بوده ایم که نشان دهنده بستر مناسب فراهم شده برای تعاملات ارگان های مختلف است و در جامعه نیز با چنین عملکردی توانسته ایم فرهنگ سازی خوبی در خصوص سازه نگهبان انجام دهیم.

حیدریون گفت : تا کنون تنها مهندس ناظر به عنوان مقصرمطرح بود که با برنامه ریزی صورت گرفته توانستیم این مسئله را حل کنیم و حوادث را تا 50 درصد کاهش دهیم.
وی افزود : در خصوص آموزش مباحث ایمنی مکاتباتی با وزارت کار صورت گرفته است.
حیدریون اضافه کرد : با تاکید مهندس ترکان ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ، حوزه ماشین آلات ساختمانی نیز در دستور کار سازمان استان تهران قرار گرفته است و در این راستا گواهینامه صلاحیت فنی اپراتور جرثقیل صادر می شود.

وی از وزارت کار خواست تا با همکاری نزدیک تر با سازمان نظام مهندسی ساختمان مشخص کند که در صورت بروز تخلفات ایمنی ، مهندس ناظر چگونه می تواند گزارش تخلف را به وزارت کار منعکس کند .

ایجاد دوره های آموزشی فراگیر و تخصصی ایمنی ساختمان ، اعطای صلاحیت اجرایی ایمنی به مهندسان (افسران ایمنی ) ، حمایت از تولید داخلی و گسترده تجهیزات حفاظتی ، آموزش نیروهای کار و اعطای صلاحیت حرفه ای و ایمنی همزمان ، تشدید بازرسی ها و تقویت ضمانت های اجرایی و نظارت و بازرسی فنی از ماشین آلات ساختمانی از دیگر خواسته های حیدریون از وزارت کار بود.

حیدریون ویژگی های آموزش عملی و تئوری ایمنی مورد انتظار سازمان نظام مهندسی را در مولفه های متناسب بودن با صنعت ساختمان ، ظرفیت بالا از نظر کمی و قالب دسترس بودن در سراسر کشور عنوان کرد و افزود : لازم است علاوه بر نظارت ایمنی مهندسان ناظر ، افسر ایمنی ساختمان نیز تربیت ببیند.

وی اظهار داشت : می توان در قالب فعالیت های مشترک فرهنگ سازی عمومی در صنعت ساختمان ، تشکیل کارگروه مشترک طراحی دوره های آموزشی تخصصی ایمنی ساختمان ، برگزاری همایش و نمایشگاه های تجهیزات مشترک ، حمایت از تاسیس شرکت های حقوقی ارائه خدمات ایمنی ساختمان ، ایجاد درگاه آماری یکپارچه حوادث در تعامل با سایر دستگاه های دخیل ، همکاری های پژوهشی و همراستا سازی دستگاه های دخیل در ایمنی و هم افزایی را در دستور کار قرار داد .