کد خبر: ۱۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳ 16 October 2014

بازشناسی آثار تاریخی مسجد سلیمان به جوانان


سازه نیوز:به منظور آشنایی بیشتر شهروندان و با هدف معرفی آثار تاریخی شهر مسجدسلیمان به جوانان بومی،جلسه بازشناسی بنای صفه سرمسجد در بخش پژوهش موزه ی مسجدسلیمان برگزار گردید. به گزارش سازه نیوز:در این جلسه که بر مبنای  مستندات تاریخی پروفسور گیرشمن استوار بود نمایش فیلم،اسلاید و نقشه ها و اسکیس های بنا انجام شد.اسکیس های پروفسور گیرشمن در مورد دوره بندی پیدایشی  بنای سرمسجدو یافته های  مربوط به آن از سایت  موسسه  SOAS استخراج گردیده بود.

بدیهی است سوابق کاوش و پژوهش پروفسور گیرشمن در حوزه ی مسجدسلیمان به ویژه صفه سرمسجد و برد نشانده در گزارشات منتشره و همچنین  کتاب مشهور ایران از آغاز تا اسلام موجود می باشد.

شایان ذکر است که پروفسور گیرشمن بنای نیایشگاه سرمسجد یا به روایتی عرفی-آتشکده جاویدان- را یک بنای پیشا هخامنشی و نیای بناهای پاسارگاد وپارسه می داند که البته در میان باستان شناسان دراین باره اختلاف نظر وجود دارد.

+»+º+ä+¦¦î +¦+º+»+¦+¦ (2)

تکنیک های مهندسی و معماری استفاده شده در بنا از سویی و استفاده از سازه تقویم آفتابی –به استناد مقاله دکتر رضا مرادی غیاث آبادی اخترباستان شناس معروف-  در بنای سرمسجد،جزو نکات بسیار جالب این بنا می باشد.این بنا  با شماره ثبت 300جزو آثار ملی ودر محدوده ی شهر مسجدسلیمان واقع شده و به راحتی قابل دسترسی بوده و بازدید از آن نیز رایگان می باشد.از روی صفه چشم انداز بی نظیری نسبت به شهر مسجدسلیمان وجود داشته و با توجه به جهت استقرار بنا –به ویژه-در هنگام طلوع و غروب آفتاب امکان تهیه عکس های منظر تاریخی وطبیعی زیبایی فراهم است.
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
0
0
جا دارد از تلاشهای مهندس امید و همکارانشان تقدیر نماییم