کد خبر: ۲۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۳ 19 January 2015

تولید سیمان تا اطلاع ثانوی ممنوع!


سازه نیوز:با دستور اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت که با هماهنگی وزارت نفت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تمامی واحد‌های تولیدکننده سیمان کشور ابلاغ شده است از ۲۵ دی‌ماه سوخت گاز و مازت همه کارخانه‌ها سیمان قطع و مخازن مازت پلمپ می‌شود.


 

بر اساس‌نامه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور این تصمیم، به دلیل دپوی بیش از ۱۸ میلیون تن کلینکر و سیمان در کارخانه‌های سیمان کشور بوده است و پیش‌بینی ادامه این روند در ماه‌های آتی مقرر شده تا با هماهنگی وزارت نفت نسبت به تولید کلینکر اقدام شود.

 

همان‌طور که می‌دانیم کلینکر یکی از مواد اولیه تولید سیمان و یک محصول فرایندی است که برحسب نوع سیمان، در ترکیب آن استفاده می‌شود. البته شنیده شده دلیل تصمیم دولت از قطع گاز مصرف کارخانه‌های سیمان صرفاً به خاطر انباشتگی سیمان از مواد اولیه نیست و این تصمیم برای مناطق سردسیر به علت رفع مشکلات مصرف‌کنندگان گاز خانگی است. از سوی دیگر برخی معتقدند که کاهش ناگهانی قیمت نفت در این تصمیم تأثیرگذار بوده است چراکه صادرات سیمان به کشورهای اروپایی را یکی از راه‌های کسری بودجه در نظر گرفته است.


اینکه این تصمیم دولت کارشناسی و صحیح بوده یا خیر و چه اثراتی در استان ما به جای خواهد گذاشت موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود:


قیمت سیمان افزایش نخواهد یافت

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خوزستان نیز معتقد است: تولید سیمان در کشور بالاتر از میزان تقاضا است و با توجه به کاهش ۴۰ درصدی ساخت‌وسازها در کشور می‌توان گفت کاهش تولید سیمان در قیمت آن تأثیری ندارد.


اسماعیل پورحاجت  اظهار می‌دارد: صادرات سیمان مازاد کارخانه‌ها به کشورهای هم‌جوار راهکاری است که علاوه بر تأثیرگذاری مثبت بر اقتصاد کشور، موجب می‌شود کارخانه‌ها از بحران خارج شوند. البته لازمه این کار استانداردسازی جهانی تولید سیمان و بازاریابی مناسب برای این محصول است.


وی به نقش مهم سیمان به عنوان یکی از مصالح اصلی در ساخت‌وساز اشاره کرده و می‌گوید: اخیراً عمر ساختمان‌ها در کشور از ۵۰ سال به ۲۰ سال کاهش‌یافته که یکی از علت‌های آن مصالح ساختمانی است. اگر  مصالح ساختمانی استانداردهای لازم را نداشته باشند در کیفیت ساختمان هم مؤثرند.


پورحاجت می‌گوید: در بحث ساخت‌وسازهای شهری می‌توان گفت که نه بازار کشش افزایش قیمت سیمان را دارد و نه مشتری از قیمت بالای سیمان استقبال و آن را خریداری می‌کند.


وی می‌افزاید: هر کالایی باید بازار خودش را داشته باشد و بازار تعیین‌کننده قیمت است پس وقتی در بازار داخلی مصرف نداشته باشیم یا تقاضا عقب‌تر از عرضه پیش نرود قطعاً افزایش قیمت را هم نخواهیم داشت.


نظارت دولت بر سیمان افزایش یابد

رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان می‌گوید: با توجه به وضعیت کنونی رکود ساختمان و اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی در دست سازندگان مانده‌اند و بحث تقاضا در بازار کم است به علت کاهش توان خرید؛ پس عرضه هم کم می‌شود.


شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی بین عرضه و تقاضا وجود دارد اظهار می‌دارد: به علت حجم زیاد ساخت‌وسازها و در مقابل کاهش تقاضا و عرضه، ممکن است این موضوع چندان در کمبود سیمان مؤثر نباشد.


وی بر این باور است: اگر بحث تقاضا در حد قبل باشد و پایین نیابد قیمت سیمان بالا می‌رود و اگر تقاضا برای خرید کاهش یابد، بحث گرانی سیمان را نخواهیم داشت.


شیخ‌الاسلامی تصریح می‌کند: تأثیری که به خاطر کمبود سیمان ممکن است ایجاد می‌شود احتکار سیمان توسط برخی افراد سودجو در بازار است که در آن صورت، کنترل نحوه توزیع و فروش سیمان توسط دولت امری اساسی و مهم می‌شود.


وی می‌افزاید: اگر قیمت سیمان بالا رود در بخش هزینه ساخت، فروش ساختمان و عرضه تأثیرگذار خواهد بود لذا نحوه نظارت بر بحث توزیع هم مهم است.


بازار صادرات را از دست خواهیم داد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: اگر فعالیت کارخانه‌های سیمان حتی برای مدت محدود متوقف شود با مشکل مواجه می‌شویم.


 نورالله حسن‌زاده اظهار می‌دارد: قرار بود کارخانه‌های سیمان سراسر کشور که کلینگر های اضافه دارند، متوقف شوند و گویا این قانون در برخی کارخانه‌های سیمان استان‌های دیگر اعمال شده است.


حسن‌زاده تصریح می‌کند: اجرای این قانون ممکن است، باعث تأثیر در قیمت سیمان شود و درنهایت تأثیر برساخت و سازها شود که به همین علت با اجرای آن مخالف هستیم.

این مقام مسئول معتقد است: با توجه به اینکه محصول تیپ ۵ کارخانه‌ سیمان خوزستان به عراق صادر می‌شود اگر چنین تصمیمی در خصوص این کارخانه یا امثال آن اجرا شود که در صادرات سیمان سهم دارند، بازار صادرات سیمان عراق را از دست خواهیم داد.


وی می‌افزاید: این موضوع را با مقامات ارشد استان پی گیری خواهیم کرد تا در صورت امکان کارخانه‌هایی که صادرات می‌کنند را از این قانون مستثنا کنیم.


گزارش فوق ما را به این تفکر وا می‌دارد که آیا منافع اخذ این تصمیم بر مضرات آن می‌چربد و آیا واقعاً کارشناسی شده است؟ آیا نتیجه این تصمیم دولت در استانی مثل خوزستان باعث از بین رفتن بازار صادرات نمی‌شود؟ از همه مهم‌تر نقطه پیکان این تصمیم متوجه کارگران نیست؟ آیا دولت به فکر این بوده که هزارها خانوار در اثر این تصمیم ممکن است سرگردان و بلاتکلیف بمانند و با توجه به نزدیکی عید ارمغان بیکاری را برای خانواده‌هایشان ببرند؟ آیا با اخذ این تصمیم آن ‌هم با توجه به نزدیکی عید، بهترین هدیه دولت به کارگران در عرصه صنعت سیمان، بیکاری نیست؟ به راستی چه کسی می‌تواند با شرایط کنونی جامعه که با تورم همراه است حال‌ و روز این کارگران را درک کند؟ فقط یک روز خودمان را به جای این کارگران که روزهای سختی را در این کارخانه‌ها سپری کرده‌اند بگذاریم و به تصمیم اخیر دولت بیشتر فکر کنیم.



 مرجع :کابان نیوز-شهرزاد امیری