کد خبر: ۲۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ 27 January 2015

برگزیدگان «شهر و شهروند» مشخص شدند


سازه نیوز:آیین پایانی سومین جشنواره ملی عکس شهر و شهروند به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز شامگاه گذشته (پنجم بهمن ۹۳) در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

 

در این مراسم حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز، گفت: امیدواریم این جشنواره بتواند رابطه شهر و شهروند را به نحو احسن به شهروندان اهدا کند. اگر شهر را به عنوان یک کالبد و یک انسان نشان دهیم مجموعه چیزهای موجود در کالبد این انسان شهر را تشکیل می​دهد و مردمی که در آن شهر زندگی می​کنند روح آن کالبد هستند و این دو بدون هم معنایی ندارند. رابطه تنگاتنگ کالبد و جسم و روح مانند شهر و شهروند است.

 

او ادامه داد: هنرمند عکاس می​تواند با عکس خودش می​تواند زیبایی​های شهر را معرفی کند و با عکس​هایی که از نازیبایی​ها و زشتی​ها می​گیرد می​تواند به مدیران گوشزد کند که آن​ها را اصلاح و رفع کند. بنابراین هنر عکاسان در توسعه شهری اهمیت فراوانی دارد.

 

حیدری خاطرنشان کرد: پیام دیگر این جشنواره پیام حقوق و تکلیف بین شهر و شهروند است. در شهری که توسط مدیران شهری اداره می​شود رابطه شهروندان با مدیران شهری رابطه‌ای دوسویه است. شهروندان حقوق و تکالیفی دارند و شهروند با حفظ و نگهداری اموال عمومی و پرداخت به موقع عوارض تکالیفی که در مقابل شهر دارد را ایفا می​کند. از سوی دیگر رفاه و آسایش عمومی برای شهروندان از وظایف و تکالیف مدیران شهری در مقابل شهروندان است.

 

سپس فرج​الله خبیر، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: نقش عکس و تاثیرات عکس بر روی ذهن و جامعه ما بر هیچ کس پوشیده نیست و چنین جشنواره​ای با این عنوان بسیار ارزشمند است. آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که شهر چیست و شهروند کیست و شهر ما باید چه گونه باشد که ما زیستی مناسب و توام با سرافرازی و سربلندی داشته باشیم ؟

 

وی افزود: رفتار مردم در شهر و احترامی که به یکدیگر می​گذارند شهر را زنده می​کند و به آن هویت می​دهد و به شهر ارزش می​دهند چراکه شهر بدون شهروند یک متروکه است و هیچ هویتی نخواهد داشت.

 

خبیر ادامه داد: امیدواریم که تأثیر این جشنواره​ها در رشد فرهنگ ما به گونه​ای باشد که بتوانیم کمک کنیم تا همه وارد حوزه توسعه و پیشرفت شویم و شهرمان و فرهنگ شهروندیمان را در کشور به جایی برسانیم که پرآوازه باشد.

 

در ادامه احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، با بیان این که شهر خوب شهری است که امکان به فعلیت رسیدن استعدادهای بالقوه برای همه شهروندان در آن فراهم باشد گفت: مواردی مانند فضای سبز و هوای خوب در حاشیه این اصل است. اگر شرایطی فراهم شود که یک هنرمند بتواند استعداد هنری خود را در شهری به فعلیت برساند و توانایی خودش را در اختیار عموم قرار دهد آن شهر به کیفیت بالای زندگی دسترسی پیدا کرده است.

 

وی افزود: چون انسان​ها از اصول مشترکی بهرمند هستند زمانی که این خلاقیت​ها به بروز و ظهور می​رسند مهربانی گسترش پیدا می​کند و در ادامه مهربانی با طبیعت هم گسترش پیدا می​کند و مهربانی با طبیعت ب‌​جان هم به وجود می​آید. در حوزه عکاسی تمام اشیاء روح پیدا می​کنند. دریا، سنگ، صحرا و حتی آهن روح پیدا می​کند و این روحی است که  عقل انسان​ها با روایتی که از آن​ها می​کند به آن می​دهد.

 

او ادامه داد: موقعی که عکاس بر روی اثر متمرکز می​شود روایت درون خودش را در قالب آن اثر بیان می‌کند. یک عکس همچنان که بیانگر حوزه بیرونی است حوزه درونی را هم روایت می​کند و بیانگر فهمی است که آن عکاس یا پدید آورنده اثر از طبیعت دارد چراکه آن نگاه است که آن را انتخاب می​کند.

 

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: هنرمند توانایی دارد تا آن چیزی را که خودش فهمیده بیان کند و این همان بیان و ظرفیت هنری است. یعنی توان بیان متفاوت دیدن و توان بیان متفاوت فهمیدن را بازتاب می​دهد و نه تنها چشم‌هایش را شسته و جور دیگری می​بیند بلکه امکان جور دیگر بیان کرد در وجودش متبلور شده است.

 

وی اظهار کرد: هنر، اوج ذوق است و فرهنگ اوج عقل است. هنگامی که هنر و فرهنگ را با هم بیامیزیم به خلاقیت​ها و به استعدادها می​رسیم. استان خوزستان یک استان پرافتخار در تاریخ تمدن است و بخش​هایی دارد که ثبت جهانی شده​اند و تمدن​های زیادی از این نقطه برخاسته​اند. این​ها بخشی از آن چیزی است که می​توانید بیان کنید. این بیان می​تواند جهانی باشد و می​توانیم چشم​انداز بلندتری را برای نگرش به عالم از این نقطه داشته باشیم . این​ها ارزش​های ویژه​ای است که در این منطقه وجود دارد.

 

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شعر و نقاشی در کشور ما قدیمی هستند اما عکاسی در جهان چندان قدیمی نیست. با این همه یکی از قوی​ترین و غنی​ترین آرشیوهای عکاسی جهان در ایران و در کاخ گلستان وجود دارد که شاید دومین آرشیو غنی عکاسی جهان باشد. عکاسی زمانی روایتگر کاخ​ها بوده است. دوره بعدی عکاسی بر شهر با محوریت مدرنیته و شهر ماشینی تمرکز کرد و از زمانی که عکاسی اجتماعی در کشور متبلور شد فصل جدیدی به وجود آمد. عکاسان ایران با عکس اجتماعی وارد عکاسی جهان شدند.

 

در ادامه حسین جلودار به نمایندگی از هیات داوران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و نتایج به شرح زیر اعلام شد:

 

در بخش "اهواز در قاب" مصطفی غلام​نژاد و ایمان اکبری مورد تقدیر قرار گرفتند و مقام سوم این بخش با اهدای لوح تقدیر و ۱۰ میلیون ریال به میعاد آخی از اهواز رسید. مقام دوم، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵ میلیون ریال به علی سراج همدانی از اهواز رسید و علی هویسی مقام اول، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون ریال را کسب کرد.

 

در بخش "شهر و شهروند" محبوبه آل​خمیس از اهواز و مهدی کرمی از زنجان مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین مقام سوم این بخش به همراه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مسعود محمدی از اندیمشک رسید. مقام دوم، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵ میلیون ریال را علی​‌حسن علی​زاده از قوچان دریافت کرد و رتبه اول به همراه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون ریال را الهام سیامکانی از اهواز کسب کرد.

 

در بخش "تلفن همراه" لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ پنج میلیون ریال به فردخت رشیدی از اهواز رسید. مقام دوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ هفت میلیون ریال را رضا دغاغله از اهواز کسب کرد. همچنین رتبه اول این بخش به همراه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به کورش بویری از اهواز رسید.
برچسب ها: مسابقه ، شهروند ، عکس