کد خبر: ۲۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ 31 January 2015

تاکید بر لزوم توجه ویژه به مهار منابع تولید گرد و غبار و جلوگیری از اثرات مخرب ریزگردها


سازه نیوز:عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته اثبات شده که بخش عمده‌ای از منابع گرد و غبار داخلی در اثر کاهش سطح آبی تالاب هورالعظیم در دو سوی مرزهای غربی کشورمان می‌باشد و بدیهی است درپی کاهش حقابه زیست‌محیطی رودخانه­های منتهی به تالاب‌های شادگان و هورالعظیم این کانون‌ها فعال‌تر و پتانسیل تولید ریزگرد در آن‌ها افزایش خواهد یافت.
دکتر مهدی نورزاده‌حداد  عنوان‌کرد: بی‌شک هرگونه برداشت از منابع آبی بالادست کارون بر میزان آب پایین‌دست تاثیر خواهد گذاشت و این امر در افزایش گرد و غبار و نیز در تجمیع و ترکیب آثار آلودگی آب و هوا نقش ویژه‌ای خواهد داشت. سال‌هاست که بحث مالچ­‌پاشی اراضی بیابانی و مستعد ریزگردهای ورودی از مرزهای غربی کشور تحت تاثیر مسایلی از قبیل عدم ثبات سیاسی در عراق و نیز قیمت بالای ترکیبات نفتی قرار داشته است.

وی افزود: حالا که بعد از چند سال مجددا منطقه وارد یک دوره خشکسالی شده و به تبع آن می­توان پیش‌بینی کرد که دوباره آمار طوفان­های گرد و غبار افزایش خواهد داشت، به نظر می­رسد اگر بتوان به نحوی ارتباط موثری بین وزارت نفت، سازمان محیط زیست و کشور عراق برقرار شود تا با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و مالچ‌­های نفتی و نیز تجربه بالای ایران در تثبیت شن­های روان، تاحدود زیادی مشکلات توفان­های ریزگرد را کاهش داد.

نورزاده‌حداد گفت: در حال حاضر مناطق شرقی عراق نسبت به سال‌های گذشته ثبات بیشتری یافته و امکان انجام عملیات مالچ‌پاشی با تکیه بر توان و تجربه داخلی کشورمان محیاتر است.

این متخصص مسائل حفاظت خاک و عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور خوزستان خاطرنشان‌کرد: درست است که این کار هزینه بالایی دارد ولی این نکته را نیز نباید فراموش کرد که هزینه­های تحمیلی توفان‌های گرد و غبار به مراتب بیشتر از عملیات مالچ‌پاشی بوده و چند استان کشور را تحت تاثیر قرار می­دهد، ضمن این‌که اثرات مخرب ریزگردها در آینده­ای نزدیک بر سلامت ساکنین استان­های غربی کشور و به‌ویژه استان‌های خوزستان و ایلام بیشتر نمایان خواهد شد.
برچسب ها: کارون ، الودگی هوا ، اهواز