کد خبر: ۲۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ 01 February 2015
نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

بخش قابل توجهی از هزینه ساختمان ها صرف سرمایش و گرمایش می شود


عبدالحمید قندریز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: رابطه محیط زیست تاثیر مستقیمی بر چگونگی حالات روانی، وضعیت فیزیکی و نحوه انجام کار و بطور کلی تمام شئون زندگی دارد و  از آنجاییکه بخش عمده زندگی بشر امروزی در داخل ساختمان می گذرد ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان خواه منزل یا محل کار و...  با توجه به اضطراب و استرس روزافزون تمدن صنعتی نیاز بشر را به آرامش و آسایش در محیط کار و منزل افزایش داده است که مهمترین بخش آن تهویه هوای مطبوع و یک سیستم گرمایشی و سرمایشی مطلوب برای ساکنان ساختمان است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود چهل درصد از کل مصرف انرژی مربوط به ساختمان می گردد که بخش قابل توجهی از آن صرف گرمایش وسرمایش آن می شود تصریح کرد: این مهم علاوه بر مصرف بی رویه سوخت های فسیلی، آلودگی محیط زیست را نیز بهمراه دارد.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در آستانه برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی سرمایشی، گرمایشی، تهویه مطبوع و تاسیسات افزود:  همچنین با افزایش هزینه حامل های انرژی در تمام دنیا و به ویژه کشورمان و پایین بودن میزان بازدهی سیستم های گرمایشی و سرمایشی قدیمی لزوم ایجاد سیستم نوینی جهت کاهش هزینه های مصرفی آب، برق، گاز و افزایش قابل توجه راندمان احساس می شود.

وی خاطر نشان کرد:  زیباترین و گرانبهاترین ساختمان ها در صورتی که فاقد سیستم تهویه، گرمایشی و سرمایشی مطلوب و مطبوع باشند قابل سکونت نخواهد بود، اهم وظایف یک سیستم مطبوع عبارتند از کنترل دما، رطوبت، سرعت وزش باد، زدودن گرد و غبار، از بین بردن میکروب ها و باکتری های معلق در هوا و گرمایش و سرمایش هوا با توجه به فصل، عمده ترین وظایف یک سیستم مطلوب است.

قندریز عنوان کرد: تجربه ثابت کرده است در ساختمان هایی که سیستم و تهویه آن ها ساده و ظرفیتشان مناسب است هزینه های بهره برداری، تعمیر و نگهداری نسبتا کم خواهد بود بنابراین امروزه، با اعمال روش های نوین، می توان درصد بالایی از سوخت برای تأمین گرمایش و یا سرمایش مناسب ساختمان را کاهش داد.

وی اضافه کرد: استفاده از روش های نوین طراحی، بکارگیری منابع انرژی تجدید پذیر، معرفی و نصـب سیسـتم هـای نوین با بازده بالا و ... راهکارهایی در جهت مقابله با مشکلات یاد شده است چنانچه بتوان سیستم های سرمایشی را با علم روز پیش ببریم استفاده از گاز طبیعی را جایگزین برق می کند تا از نظر صرفه جویی انرژی قدم مثبتی برداشته شود.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌‌ ها فرصت بسیار ارزشمندی را برای صاحبان صنایع فراهم می‌آورد تا توانمندی‌ها، محصولات و دستاوردهای خود را اعم از کالاها، خدمات، فن آوری، تکنیک های جدید، نوآوری ها و هنر ها برای معرفی و آشنایی مردم در سطح وسیعی عرضه نمایند هر عملی که توسط تولیدکنندگان و فروشندگان برای معرفی کالاها انجام و منجر به فروش کالاها و خدمات گردد نوعی نمایش است.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه در خوزستان بیشتر فصول سال گرم است، لذا باید تولید کنندگان  دربحث تولید وسایل سرمایشی بیشتر تلاش کنند و نمایشگاه تخصصی سرمایشی، گرمایشی، تهویه مطبوع و تاسیسات  فرصتی است که از کارخانجات فعال  تولیدی  وسایل سرمایشی درون وبرون استانی استفاده  بیشتر شود تا آنها تولیدات خود را به استان خوزستان ارائه دهند ومردم بهره مند شوند.

قندریز اذعان کرد: شرایط اقلیمی خوزستان ایجاب می کند که مردم آشنایی بیشتری با کالاهایی که مصرف بهینه انرژی دارد داشته باشند که این مهم ضرورت تبلیغات و اطلاع رسانی واحدهای تولیدی در محیط نمایشگاه ها  را دو چندان می کند.

هشتمین نمایشگاه تخصصی سرمایشی، گرمایشی، تهویه مطبوع و تاسیسات از ۱۴ لغایت ۱۷ بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی خوزستان برگزار می گردد.