کد خبر: ۲۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ 08 February 2015
یزدانی:

ساخت و سازها در منطقه کیانپارس اهواز بدون رعایت منظر شهری است


شیرزاد یزدانی در حاشیه برگزاری یازدهمین جلسه کمیسیون خدمات مهندسی و اشتغال شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: کمیسیون خدمات مهندسی و اشتغال از کمیسیون های فعال شورای مرکزی است که تاکنون ۱۰ جلسه برگزار کرده در راستای آن موضوعات مختلف در رابطه با خدمات مهندسی در این کمیسیون بررسی شده است.

وی ادامه داد: شرح وظایف تعریف شده، مباحث در ارتباط با شناسنامه فنی و ملکی، مجریان ذی صلاح، نظارت عالیه، کنترل و نظارت خدمات فنی و مهندسی در جهت ارتقای کیفیت ساخت و سازها در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه راه های توسعه خدمات مهندسی در روستاهای استان های محروم تاکنون حضور کمرنگی در ارائه خدمات داشته است و این مهم توسط کانون کاردان ها انجام می شود.

وی به تشکیل کمیته صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: نمایندگان استان های مختلف در این کمیته دعوت می شوند و در زمینه راهکارهای چگونگی صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه و سایر کشورها که دارای ارتباطات سیاسی و اقتصادی با ایران هستند تصمیم گیری می شود.

یزدانی بیان کرد: در بحث رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی در شهرها، سندی به نام طرح های جامع و تفصیلی داریم که براساس آن شهرداری ها نسبت به صدور فرم تهیه نقشه و مهندسان طراحی نقشه ها اقدام می کنند. در اهداف پیش بینی شده تاکید زیادی بر مقوله شهرسازی شده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: متاسفانه آنچه امروزه در زمینه ساخت و سازهای شهری در حال وقوع است با ساخت هایی خارج از مقررات شهرسازی مواجه هستیم، نقشه هایی توسط سازمان های نظام مهندسی بررسی و کنترل می شود ولی در اجرا، نقشه های دیگری که مطابقت با ضوابط ندارد اجرایی می شود.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که می توان انجام داد حضور و دخالت مهندسان شهرساز در فرآیند صدور پروانه ساختمان است زیرا رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی ارتباط مستقیمی با حقوق شهروندی و ضعف عمومی شهرها دارد.

وی بر لزوم برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر قانونی که حقوق شهروندان را تضییع می کند تاکید کرد و گفت: هماهنگی بیشتر بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و مراجع صدور پروانه ساختمانی در جهت اجرای هرچه بهتر ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان به منظور ارتقا کیفیت ساخت و ساز در شهرها ضرورت دارد.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  عنوان کرد: حضور با حق رای نمایندگان نظام مهندسی با تخصص شهرسازی در کمیسیون های ماده ۵ و ۱۰۰ جهت دفاع از منافع و حقوق شهروندان با توجه به ماهیت رشته شهرسازی و مهندسان شهرساز به عنوان گروهی که به دنبال تحقق حقوق شهروند و ضعف عمومی در شهرها می باشد.

یزدانی به بازدید خود از شهر اهواز اشاره کرد و ادامه داد: ساخت و سازها در مناطق مختلف کلانشهر اهواز دارای شرایط خاصی است به عنوان مثال منطقه فرهنگ شهر که دارای بافت ویلایی و کم تراکم است و به ندرت شاهد ساخت و سازهایی هستیم که بیش از تراکم مجاز منطقه باشد و در برخی از مناطق ساختمان هایی که توسط تعاونی های مسکن در حال آماده سازی است مطابق با ضوابط صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه گلستان شاهد یک سری ساخت و سازهای جدید با تراکم زیاد هستیم عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به افزایش قیمت زمین در این منطقه خانه های ویلایی تخریب و ساختمان های جدید با تراکم زیاد در حال احداث است.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در ساخت و سازهای جدید براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ شاهد فروش تراکم در این مناطق هستیم تصریح کرد: به صورت کلی به نظر می رسد در این بخش از مناطق کلانشهر اهواز ساخت و سازهای در حال انجام از نظر ضوابط شهرسازی به ویژه در بخش استقرار بنا در زمین با ضوابط و مقررات همخوانی دارد.

وی در ادامه به منطقه کیانپارس اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در این منطقه ساخت و سازهای غیرمتعارفی با طبقات بالا بعضا در قالب مجتمع های تجاری و خدماتی و بدون رعایت منظر شهری در حال ساخت و ساز است.