کد خبر: ۲۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ 08 March 2015

مزد کارگران در گیر و دار اختلاف نظرها!


سازه نیوز:عضو شورای عالی کار گفت: به دلیل اختلاف نظر بین کارفرمایان و کارگران، مزد کارگران برای سال ۹۴ هنوز تعیین نشده است و احتمال دارد تا هفته آینده مزد نهایی اعلام شود.

محمد راهداری​زاده  اظهارکرد: کارگران خواستار تعیین مزد بر اساس معیار دوم ماده ۴۱ یعنی معیار سبد معیشت و از سوی دیگر کارفرمایان خواستار تعیین مزد بر اساس معیار نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی هستند و این اختلاف نظر‌ها موجب تاخیر در تعیین مزد کارگران شده است.

وی افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی سبد معیشت کارگران در طول امسال ۳۶۹ هزار و ۹۰۰ تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و اگر قرار است مزد کارگر بر اساس معیار معیشت تعیین شود باید این مبلغ به مزد فعلی کارگران اضافه شود.

راهداری زاده تصریح‌کرد: سالانه خط فقر بر اساس معیارهای متفاوتی تعیین می‌شود و خط فقر فعلی، دستمزد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده که مزد دریافتی کارگران نسبت به خط فقر فاصله زیادی داشته و کمتر است.

وی اظهارکرد: ​در حال حاضر ۸۰ درصد کارگران حقوق حداقلی می​گیرند و تنها ۲۰ درصد مقداری بیشتر مزد دریافت می​کنند و با این حساب ۸۰ درصد کارگران ما در شرایط زیر خط فقر قرار دارند.