کد خبر: ۲۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ 15 March 2015

"کتری" نماد کدام گوشه شهر اهواز است؟!


وجود المان​ها و نمادهای شهری به نوعی معرفی کننده هویت یک شهر است و هدف از استفاده از نمادها در یک شهر، اطلاع​رسانی و معرفی شهر از نظر فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و خصوصیات و ویژگی​های مردم آن است. همچنین المان​ها و نمادهای شهری در زیبایی شهر نقش بسزایی درند.

 

نکته قابل توجه این است که در طراحی المان​ها و نمادهای شهری باید سرزندگی، معنی، کارایی، زیبایی، تناسب، دسترسی، شفافیت و خوانایی، صرف اقتصادی و مقیاس رعایت شود.

 

بدین ترتیب ضروری است که در طراحی معماری شهری؛ به بازگویی ویژگی​های شهر و مردم آن با استفاده از نمادها و المان​ها توجه خاص شده و زیبایی شهر نیز لحاظ شود.

 

با همه این تفاسیر، باید بررسی کرد که المان‌ها و نمادهای شهری در کلانشهر اهواز تا چه اندازه دارای این ویژگی​ هاست؟

 

شهر اهواز یکی از هشت کلانشهر کشور و مرکز استانی با داشتن ظرفیت​ها و پتانسیل​های صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و ... است. بنابراین لازم است در طراحی نمادها و المان​ها از متخصصان و مشاوران زبردستی در حوزه معماری استفاده کرد؛ اما کافی است در کلانشهر اهواز گشتی بزنید تا ببینید المان​ها و نمادهای شهری آیا معرف ویژگی این کلانشهر است یا خیر؟

 

نماد "کتری"؛ این نماد معرف کدام ویژگی شهری است؟ و مکان​یابی آن چه ذهنیتی را از آن منطقه در خاطر فرد ماندگار می​سازد؟ و نمادهای این چنینی در جای جای شهر ...

 

"کتری"؛ به نظر می​رسد قرار است در آستانه عید نوروز با چای دبش جنوبی! از مهمانان پذیرایی کنیم یا در میدان فرودگاه، داشتن هواپیما را با یک ماکت محقر به رخ مهمانان نوروزی بکشیم. الکی مثلاً بقیه شهرها فرودگاه و هواپیما ندارند!

 

به راستی کدام مشاور و متخصص معماری این گونه ایده ​پردازی کرده است و ایده​های خود را در طراحی المان​ و نماد شهری به شهرداری اهواز داده است؟

 

یک پیشنهاد برای شهرداری؛ می​شود جشنواره​ای با عنوان ایده​های نو برای زیباسازی شهر در قالب ارایه طرح​های مختلف المان و نماد شهری برگزار کرد تا متوجه شویم در همین شهر چه جوانان با استعدادی وجود دارند که می​توانند از هنر و دانش خود برای آراستن شهر استفاده کنند.

 

می​شود با این گونه اقدامات خلاء داشتن مشاوران و متخصصان معماری و ایده​های نو و به جا در طراحی المان‌ها و زیبایی شهر را جبران کرد.

 

یکی دیگر از موضوعات مرتبط با قصه المان​ها و نهادهای شهری در اهواز، نورپردازی آن​هاست.

 

ریسه بندی پل​ها و میادین و المان​ها در شهرها ما را یاد مراسم عروسی‌ ۱۵، ۲۰ سال پیش می​اندازد. آذین بستن با ریسه​های چراغ​های رنگی یکی دیگر از ایده​ ها ارائه شده برای زیباسازی شهر است. کدام نظرسنجی‌های شهری این ایده​ها را پذیرفته که کلانشهر اهواز را با این همه عظمت، ریسه​های رنگی بسته‌اند؟

 

از آنجا که شهر اهواز به شهر شب معروف است و مردمانش برای گذراندن ساعاتی در کنار خانواده و دوستان در فضای آرامش ​بخش شب کنار ساحل کارون گردهم می​آیند، نورپردازی زیبا بی​ شک شب‌های اهواز را برای زیباتر و چشم نوازتر می​سازد. بنابراین لازم است در این مقوله به ظاهر ساده، فکر و ایده ه​ای زیبا داشت.

 

پل​های کلانشهر اهواز، مانند پل سفید و پل سیاه از جمله سازه​ هایی است که در سطح کشور و حتی جهان از نظر تاریخی زبانزد هستند. بنابراین ضروری است نورپردازی این پل‌ها با حساسیت بالا و توسط ایده​ پردازانی قوی انجام شود.

 

اما امشب می​توانید بر فراز یکی از پل​های کارون ایستاد و اجازه دهیم نورهای رنگی تندی که از ریسه​های نصب شده به پل​های تاریخی و دیگر پل​های اهواز ساطع می​شود، چشمانتان را بنوازد!

 

اگر ایده ه​ای برای نورپردازی نداشته باشید، می​شود گشتی در فضای اینترنت زد و ویژگی​های نورپردازی را استخراج و در کار خود پیاده‌سازی کرد اما در کنار همه اینها برای نورپردازی المان​ها، نمادها، میادین، و پل​ها نیاز است کمی سلیقه به خرج داد.

 

آیا شهروند اهوازی در آستانه عید نوروز، سلیقه استفاده از لامپ​های ریسه​ای و بدترکیب کم​ مصرف در میادین شهر خود را می​پسندد؟

 

ضروری است در زیباسازی شهر از امکانات مناسب و در خور شهر و شهروندان استفاده کرد و هزینه​ هایی را که در این زمینه صرف می‌شود را نیز نباید از نظر دور کرد.
برچسب ها: کتری ، اهواز ، شهرداری