کد خبر: ۲۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ 18 March 2015

نایابی بلیت در مسیرهای شیراز و بندرعباس/ مشهد ظرفیت دارد


سازه نیوز:در شرایطی که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از چند هفته قبل فروش بلیت سفرهای نوروزی را آغاز کرده با توجه به افزایش ظرفیت که در خطوط صورت گرفته هنوز در بسیاری از مسیرهای اصلی کشور بلیت سفرهای نوروزی قابل دسترسی است هر چند در چند مسیر تا پایان هفته نخست فروردین بلیتی به چشم نمی‌خورد.

بررسی‌ها از وضعیت فروش بلیت قطار در مسیرهای اصلی با مبداء تهران نشان از آن دارد که با توجه به متنوع شدن وسایل حمل و نقل عمومی و البته مزیت نسبی برخی از این وسایل نسبت به قطار هنوز درصد قابل توجهی از بلیت‌های نوروزی ریلی باقی مانده است.

هر چند نگاهی گذرا به ظرفیت موجود در شرکت‌های مسافرتی حمل ونقل ریلی نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق بلیت‌ها در مسیرهای اصلی تا روز هفتم فروردین به فروش رفته ولی هنوز برای برنامه ریزی در هفته دوم می توان روی ظرفیت قطارها حساب کرد.

مسیر ریلی تهران – مشهد به عنوان پرترددترین مسیر مسافرتی کشور با توجه به افزایش قابل توجه تعداد و ظرفیت قطارهای فعال در مسیر هنوز برای بسیاری از روزها بلیت دارد.

البته شرایط ظرفیت‌ها برای هفته اول فروردین قابل قیاس با هفته دوم تعطیلات نبوده و البته بخش عمده‌ای از ظرفیت این مسیر در روزهای قبل از آغاز سال نو پر شده است.

۱۴۱۴۱۳۹۳۹۰۰۷۲_HEMMAT KHAHI-1

از سوی دیگر اقبال مسافران تهران – مشهد بیشتر به قطارهای کوپه‌ای چهار نفره و وی آی پی بوده و در میان قطارهایی که هنوز ظرفیت بلیتشان تکمیل نشده، تعداد زیادی از قطارهای سالنی و اتوبوسی باقیمانده است.

در بین قطارهای تهران – مشهد قطار غزال وی آی پی بیشترین طرفدار را داشته و تقریبا این قطار هر چند قیمتی بالاتر از دیگر قطارها دارد اما تا پایان نوروز ظرفیت خالی برای پذیرش مسافر نخواهد داشت.

وضعیت ظرفیت بلیت در مسیر تهران – شیراز اما متفاوت است. با توجه به پایین بودن تعداد قطارهای در سیر فعال در این مسیر و البته مسافت طولانی که بین این دو شهر قرار دارد بخش عمده ای از ظرفیت قطارهای نوروزی تهران – شیراز تاکنون پیش فروش شده است.

تا جایی که تا پایان روز هفتم فروردین سامانه های بلیت فروشی هیچ ظرفیت باقیمانده ای را برای قطارهای فعال دراین خط نشان نمی دهند.

در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی نیز شرایط به همین ترتیب است ولی البته چند قطار باقیمانده در حد چند کوپه بلیت موجود دارند.

با توجه به این که وضعیت راه‌آهن شیراز هنوز با استانداردهای راه‌آهن کشور برابری نکرده و مدیر عامل راه آهن اعلام کرده است برای بهبود شرایط آن باید تغییر و تحولات جدی در این خط بوجود آید اما به نظر می رسد مزیت نسبی قطار نسبت به دیگر حوزه‌های حمل و نقل در این مسیر باعث شده اقبال مردم نسبت به آن بسیار بالا باشد.

دیگر خطی که شرایطی نزدیک به راه‌آهن تهران – شیراز دارد مسیر مهم تهران – بندرعباس است.

در این مسیر نیز که می توان از آن به عنوان دریچه‌ای به حمل و نقل ترکیبی در ایران یاد کرد که البته بسیاری از مردم از این مسیر برای ادامه دادن سفر خود در جزایر خلیج فارس استفاده می کنند بخش عمده ای از بلیت های نوروزی به پایان رسیده است.

در این مسیر نیز تا پایان روز هفتم فروردین ماه هیچ قطاری ظرفیت پذیرش مسافر جدید نخواهد داشت و در روزهای پایانی سفرهای عید نیز تنها چند قطار باقیمانده و در حدی محدود توانایی پذیرش مسافران را دارند.

اوضاع اما در دو خط ریلی دیگر قدری متفاوت بوده و هنوز ظرفیت‌ها تکمیل نشده اند. مسیر مهم تهران – تبریز هر چند برای قطارهای لوکس و کوپه ای چهار نفره با امکانات جانبی کمتر ظرفیتی دارند، اما با توجه به تنوع تعداد قطارها برای بسیاری از روزهای عید هنوز می توان بلیت قطار تهران – تبریز را تهیه کرد.

همچنین برای سفر با قطار از تهران به شهر اهواز نیز هنوز چند نوع قطار متفاوت در روزهای مختلف نوروز ظرفیت پذیرش مسافر دارند که البته در این بین برای پیدا کردن بلیت قطارهای لوکس باید قدری خوش شانس بود.

در مسیر تهران – زاهدان نیز هر چند برای روزهای ابتدایی عید ظرفیت قطارها پر شده استt اما از روز سوم فروردین به بعد می توان برای خرید بلیت قطار در این مسیر اقدام کرد.
برچسب ها: قطار ، اهواز ، تهران ، مشهد