کد خبر: ۲۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ 05 April 2015
نحوه ارایه تسهیلات بانکی تولید مسکن را فلج کرد:

کاهش سود بانکی انگیزه سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن رونق بازار مسکن در سال ۹۴ را در گرو کاهش نرخ سود بانکی دانست و گفت: تا زمانی که تغییری در نرخ بهره‌های بانکی کشور رخ ندهد، انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان بالا نمی‌روند و این بخش از رکود خارج نمی‌شود.




فرشید پورحاجت  ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: اگر قرار است در سال جدید، صنعت ساختمان و بازار مسکن روزهای پررونقی را سپری کند ابتدا باید دولت و نهادهای نظارتی، سود بهره‌های بانکی را کاهش دهد.

پورحاجت با انتقاد از نرخ‌های ۲۸ درصدی تسهیلات بانک مسکن، اذعان داشت: بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی صنعت ساختمان، تسهیلات خود را به بهره‌هایی که سازندگان از پرداخت آن عاجزند، ارائه می‌کنند چرا که سرمایه‌گذار در بهترین شرایط بازار ساخت و ساز تنها ۲۰ درصد سود می‌کند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اعتقاد به اینکه نحوه ارائه تسهیلات بانک‌ها به صنعت ساختمان، تولید مسکن را فلج کرده است، افزود: در حال‌حاضر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در این حوزه را رها کرده و اگر در سال ۹۴ این روند ادامه یابد عملا همین تعداد قلیل فعالیت خود را در بازار ساخت و ساز ترک می‌کنند.

پورحاجت با بیان اینکه رونق‌بخشی به بازار ساخت و ساز با شعار دادن فعالان و مسئولان دولتی و خصوصی کسب نمی‌شود، تصریح کرد: اگر جامعه فعال در صنعت ساختمان قصد توسعه این صنعت را دارند باید به صورت واقعی برنامه‌های اجرایی خود را ارائه و به آن عمل کنند.

وی به عملکرد انجمن‌های انبوه‌سازی و کانون سراسری اشاره کرد و گفت: انبوه‌سازان با حضور پررنگ خود در فرآیندهای عمرانی و کلان دولتی توانسته‌اند نقش موثری در توسعه این صنعت داشته باشند.

پورحاجت در ادامه اظهارات خود، تصریح کرد: اقدامات انبوه‌سازان شرط لازم توسعه صنعت ساختمان بوده اما نیاز است که اکنون این بخش عملکرد بیشتر و سازنده‌ای را به کمک دولت نشان دهد.

وی با بیان اینکه شرط دست‌یابی به توسعه در صنعت ساختمان، پذیرفتن واقعیت‌ها است، یادآور شد: در حال‌حاضر با گذشت دو دهه از تدوین قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان جایگاه قانونی تشکل‌ها و نهادهایی که از دل این قانون برآمده‌اند نیز تعریف نشده است.

پورحاجت ادامه داد: تشکل‌ها و نهادهای خصوصی مربوط به صنعت ساختمان به کرات خواستار هویت‌بخشی به فعالیت خود بودند اما متاسفانه مسئولان در بیان موافق بودند اما در اجرا قدم مثبتی برداشته نشده است.

پورحاجت افزود: اگر جامعه انتظار رویت بیلان کاری انبوه‌سازان مسکن را دارد ابتدا باید به این نهاد، هویت قانونی بخشیده شود تا بیلان کار آنها برابر هویت آنان ارائه شود.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان خوزستان با رد این انتقاد که انبوه‌سازان بعد از اجرای پروژه‌های مسکن مهر، در سال ۹۳ فعالیتی که در جهت شکوفایی صنعت ساختمان کشور باشد انجام نداده‌اند، گفت: آمارها نشان می‌دهد که در کلان‌شهری مثل اهواز حجم صدور پروانه‌های ساختمانی ۳۰ درصد کاهش داشته اما به نسبت حجم مساحت این پروانه‌ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در اهواز نشان از افزایش ساخت و ساز در این شهر را دارد اظهار داشت: این عدد قابل ملاحظه که به نسبت دوره مشابه ۳ درصد کاهش یافته مصداقی از رونق انبوه‌سازی است.

پورحاجت در پایان خاطرنشان کرد: صنعت ساختمان تنها با فعالیت جامعه انبوه‌سازی رونق نمی‌گیرد بلکه توسعه ملی نیازمند همکاری تمام دست‌اندرکاران دولتی، دانشگاه‌ها، مردم و حتی رسانه‌ها است.

مرجع :صما
برچسب ها: مسکن ، ساختمان