کد خبر: ۲۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ 12 April 2015

کارشناسی ماده ۲۷، فرصتی مناسب برای استفاده از تخصص مهندسان است


سازه نیوز: "پایگاه خبری گیل خبر" در گفت و گو با نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به تشریح زوایای مختلف استفاده از کارشناسان ماده ۲۷ در سطح امور حقوقی پرداخت:
آقای مهندس پورنصیری در ابتدا بفرمائید کارشناسی ماده۲۷ چیست؟
حدود ۲۰ سال پیش قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید بنام قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ،ماده۲۷ قانون مرقوم به کلیه وزارتخانه ها،موسسات دولتی – نهادها ، شرکت های دولتی،نیروی انتظامی،شهرداری ها و امثالهم اختیار داده تا بتوانند در امور فنی ساختمان و تعیین قیمت املاک از کارشناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استفاده نمایند. بر این اساس مهندسین عمران-معماری-نقشه برداری-مکانیک-برق-شهرسازی-ترافیک پس از موفقیت در آزمون وسپری کردن دوره های کارآموزی، پروانه کارشناسی دریافت می کنند و در چهارچوب صلاحیت هایی که برای آنان مشخص شده درپاسخ به مرجع درخواست کننده اظهارنظر کرده و آن را در اختیار سازمان قرار می دهند.
چه تفاوتی بین کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس سازمان وجود دارد؟
کارشناسان ماده۲۷ سازمان نظام مهندسی الزاماً دارای پروانه اشتغال می باشند و در میان آنها هیچ کارشناس غیر مهندسی وجود ندارد، در حالی که بسیاری از کارشناسان رسمی دادگستری فاقد مدرک مهندسی می باشند،ضمن اینکه باید عرض کنم ذکر این تفاوت به منزله کم کردن ارزشهای کارشناسان رسمی دادگستری نیست چرا که در حوزه ساختمان،اکثریت کارشناسان رسمی دادگستری، عضو سازمان نظام مهندسی بوده و بسیاری از آنها ضمن داشتن پروانه کارشناسی رسمی دادگستری دارای پروانه کارشناسی ماده۲۷ نیز می باشند و بنده میان این دو نوع کارشناسی ماهیتاً تفاوتی نمی بینیم.
مورد دیگر صلاحیت های کارشناسی است.صلاحیتی که آئین نامه برای کارشناسان سازمان نظام مهندسی تعیین نموده بسیار گسترده،تخصصی و تقریباً کامل است؛ این صلاحیت به یکباره به کارشناسان ماده۲۷ اختصاص یافته است. در حالیکه برای کارشناسان رسمی دادگستری در طی مراحل و بازه های زمانی مختلف به آنان اختصاص می یابد.
تفاوت دیگر نحوه ارجاع کارشناسی است،کارشناسان رسمی دادگستری می توانند مستقیماً به مرجع درخواست کننده، اعلام نظر کارشناسی کنند اما در اینجا سازمان است که پاسخگو نهادها و موسسات دولتی است، سازمان نظام مهندسی پس از اخذ نظر کارشناسان و بررسی لازم به مرجع درخواست کننده نظر خود را اعلام می نماید.
در حال حاضر چه نهادهایی از سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان درخواست کارشناسی می کنند؟
ادارات و نهاد های مختلف ولی بیشتر از همه شهرداری ها و مراجع صدور پروانه تقاضای کارشناسی می نمایند.
آیا کنترلی هم در خصوص عملکردکارشناسان صورت می گیرد؟
قطعاً همین طور است ؛سازمان ضمن احترام به استقلال نظرکارشناسان ، عملکرد آنها را مورد بررسی و تفحص قرار می دهد و در صورت اثبات تخلف از طریق شورای انتظامی، با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
در آخر چه صحبتی در این خصوص دارید؟
کارشناسی توسط سازمانی که بزرگترین سازمان تخصصی کشور است و دارای انبوهی از کارشناسان متعهد، با تجربه و صاحب نظر در علوم روز می باشد، می تواند مرجع خوبی برای پاسخ به سوالات کارشناسی ادارات و سازمانها و نهادها باشد، ادارات استان مانند اداره مالیات و دارایی-شوراهای حل اختلاف-دادگستریها-کلانتریها و نیروی انتظامی –بانکها و کلیه سازمانها ،نهادها و اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند امور کارشناسی خود را به سازمان نظام مهندسی واگذار نمایند تا از توانایی کارشناسان سازمان در این خصوص استفاده شود.مطمئناًسازمان نیز با آنان حداکثرمساعدت و همکاری را خواهد نمود.