کد خبر: ۲۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ 13 April 2015

نامه‌نگاری انبوه‌سازان با معاونت مسکن برای شفاف‌سازی حساب امانی

 سازه نیوز:نسخه اخیر وزیر راه و شهرسازی برای امنیت‌بخشی به معاملات پیش‌فروش مسکن، واکنش‌های متفاوتی را میان قشر انبوه‌سازان به عنوان بازیگران اصلی تولید مسکن در کشور، به دنبال داشته است.




بسیاری از انبوه‌سازان با تشبیه این طرح به روش تامین مالی مسکن مهر آن را ناکارآمد ارزیابی کرده و با نامه‌نگاری با معاونت مسکن و ساختمان، خواستار شفاف‌سازی ابعاد اجرایی این طرح شدند.

کاهش تخلفات پیش‌فروش با تایید صلاحیت سازندگان

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور در واکنش به طرح پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی، در خصوص مهارسازی تخلفات پیش‌فروش مسکن، گفت: در راستای کاهش تخلفات پیش‌فروش مسکن، اولویت تایید و تشخیص صلاحیت سازندگان مسکن و فعالان حوزه ساخت و ساز است.

فرشید پورحاجت  ضمن اعلام این مطلب افزود: افتتاح «حساب امانی» الگوبرداری از مدل تامین منابع مسکن مهر است و نمی تواند هیچ تاثیری در کاهش تخلفات حوزه پیش‌فروش مسکن داشته باشد.

وی صندوق‌های امانی را نمونه برداشت شده از مسکن مهر دانست وگفت: اکنون تفاوت بسیاری میان ساخت و سازهای شهری و دولتی وجود دارد و مدل هایی که در طرح های دولتی به اجرا درآمده قابل اجرایی برای مسکن شهری نیست.

پورحاجت با اعتقاد به اینکه پیاده سازی هر مدلی، ابتدا نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های قانونی است، افزود: طرح پیشنهادی وزیر، الگوی برگرفته از کشورهای خارجی است که امکان پیاده‌سازی آن در کشور وجود ندارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه نحوه گشایش «حساب امانی» برای سازندگان مشخص نیست، افزود: کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن به نمایندگی از جامعه سازندگان مسکن با ارسال نامه‌ای به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خواستار بررسی این موضوع شد.

«حساب امانی» باعث قفل شدن بازار دوم مسکن نشود

به اعتقاد این انبوه‌ساز به غیر از افتتاح حساب امانی راهکار دیگری نیز برای اطمینان‌بخشی به پیش‌خریداران مسکن وجود دارد و حساب امانی ممکن است باعث قفل شدن بازار دوم مسکن شود.

پورحاجت اصلی‌ترین راهکار برای مهار شدن تخلفات حوزه پیش‌فروش را، سامان‌دهی تشکل‌های ساختمانی عنوان کرد و گفت: به رسمیت شناختن تشکل‌های ساختمانی به عنوان بازوان اجرایی کشور و بها دادن به این صنف می‌تواند حوزه پیش‌فروش مسکن را نظام‌مند کند.

افزایش زمان تولید مسکن از معایب حساب امانی

به پیشنهاد این انبوه‌ساز بخش نظارت بر تولید ساختمان و مسکن می‌بایست به عهده انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی باشد و به جای نظارت بانک‌ها و در جهت پاسخگویی بهتر سازندگان، صنوف مربوطه این موضوع را رسیدگی کنند.

پورحاجت با بیان اینکه کاهش تخلفات پیش‌فروش با نظارت بانک‌ها بر مراحل ساخت محقق نمی‌شود، اذعان داشت: مراد وزیر از پیشنهاد حساب امانی سامان دادن به وضعیت پیش‌فروش است اما آیا سازندگان حوزه ساخت و ساز، صلاحیت لازم را برای فعالیت در این حوزه دارند که یک پله فراتر از تشخیص صلاحیت سازندگان قدم برداریم؟

رییس انجمن انبوه‌سازان استان خوزستان، افزایش بروکراسی اداری در حوزه ساخت و ساز را یکی از معایب حساب امانی خواند و گفت: همواره خواسته دست‌اندرکاران صنعت ساختمان کاهش سیکل اداری در حوزه تولید مسکن است اما با سپردن پول پیش‌خریداران به بانک‌ها نه تنها بروکراسی کاهش نمی‌یابد بلکه زمان تولید مسکن را نیز افزایش می‌دهد.

پورحاجت با انتقاد از سیستم بانکی کشور افزود: در حال‌حاضر سیستم بانکی کشور برای دریافت وام و تسهیلات بخش خصوصی در حوزه تولید ضعیف و بیش از یک ماه زمان صرف می‌کند.

وی ادامه داد: با این حال آیا سیستم‌های بانکی امروز ظرفیت افتتاح حساب امانی را دارند و می‌توانند ظرف مدت ۲۴ ساعت هزینه تولید را به حساب پیش‌فروشنده واریز کنند؟

رییس انجمن انبوه سازان خوزستان با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از اقتصاد کشور به صنعت ساختمان مربوط می‌شود، تاکید کرد: اگر فعالان حوزه ساخت و ساز، مسکن را به عنوان سرمایه ملی بشناسند و واقف بر اهمیت مسکن در اقتصاد کشور باشند، پروسه تولید به صورت قانونی طی می‌شود.

پورحاجت در پایان مبالغ پیش‌خریدار به سازندگان را کمک مالی مهمی در بخش تولید مسکن دانست و خاطرنشان ساخت: با سیستم‌ معیوب بانکی کشور، افتتاح حساب امانی برای امنیت دادن به بازار مذکور راهگشا نیست و تولیدکنندگان به این موضوع خوش‌بین نیستند.

مرجع :صما