کد خبر: ۲۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ 25 April 2015

معماری ایرانی مظلوم واقع شده است


سازه نیوز: پدر معماری ایران با اشاره به مغفول ماندن معماری در ساخت وسازهای کشور گفت: جای تاسف است که معماری ایرانی مظلوم واقع شده و از معماران جوان انتظار می رود که در این مسیر امیدوارانه حرکت کرده و بیشتر به این مقوله توجه کنند.

پروفسور ایرج اعتصام  با اشاره به این مطلب تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه ها و سازمان های مختلف، برنامه های متعددی در مسیر ارتقای جایگاه معماری در کشور دارند و درخواست ما این است که معماران جوان عقب ننشینند و با امیدواری و تلاش بسیار در این بخش مشارکت کنند و وارد گود شوند.

اعتصام با ارزیابی مثبت از اقدامات انجام شده در راستای تشکیل بخش های مختلف مرتبط با حوزه معماری تصریح کرد: معماران می توانند از طریق دانشگاه ها، انستیتوها و شرکت در مسابقات مختلف معماری و شهرسازی، سطح حرفه ای خود را ارتقا بخشند. چرا که هدف از برگزاری این مسابقات، کمک به معماران و ارتقای سطح معماری کشور است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، سطح طرح های ارائه شده به مسابقات معماری و شهرسازی بیش از حد انتظار بالا رفته است، گفت: جای بسی خوشحالی است که امروز معماران حتی با مفاهیم دشوار و سنگینی نظیر معماری بایونیک نیز آشنایی کافی دارند و طرح هایی که با همین موضوع در نهمین دوره مسابقات میرمیران ارائه شد، شگفتی و خرسندی هیئت داروان را به همراه داشت.

اعتصام با بیان اینکه معماری کنونی کشور، تا حدودی مسیر معماری چند دهه پیش و سال های قبل از انقلاب اسلامی را دنبال می کند، اظهار داشت: پس از انقلاب و وقوع جنگ، کار جدیدی در دانشگاه ها صورت نگرفت و نهایتا بعد از خاتمه جنگ، مجددا همان برنامه های گذشته با همکاری و مشارکت اساتید قدیمی و پیشکسوتان حوزه معماری شروع شد و ادامه یافت.

این پیشکسوت حوزه معماری ادامه داد: تفاوت عمده معماری امروز با سال های قبل در این است که تا حد زیادی به روز شده و یکی از موارد بسیار عمده، ایجاد دوره های دکتری و گسترش حوزه های تحقیقاتی در بخش معماری است که در سال های پیش از انقلاب شاهد آن نبودیم.

وی در عین حال به خبرنگار «صما» گفت: به طور کلی مسیر معماری در مقایسه با آن سال ها یک مسیر رو به رشد و پیشرفت بوده است، به گونه ای که از سال ۱۳۷۰ دکترای معماری و از سال ۱۳۷۲ دکترای شهرسازی در کشور برقرار شد.

اعتصام همچنین با بیان اینکه دوستی و همکاری با مرحوم هادی میرمیران، بهترین خاطره او در سال های فعالیت در حرفه معماری را رقم زده است، خاطرنشان کرد:  مرحوم میرمیران از دانشجویان من بود و ما سال های زیادی در کنار هم کار کردیم و در سفرهای متعددی با هم همسفر بودیم که آن سال ها خاطرات پررنگ کارنامه حرفه ای مرا شامل می شود.

وی خاطر نشان کرد: به جوانان توصیه می کنم که به خاطر داشتن چیزهای کوچکی که در کار و زندگی خود دارند امیدوار باشند و با امیدواری در راه اجرایی کردن برنامه های خود حرکت کنند.

منبع: صما
برچسب ها: ایران ، معماری ، روز معمار