کد خبر: ۲۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ 26 April 2015

اخطار به ۱۵۰۰ گودبرداری در سال ۹۳/ گود ایران زمین نیاز به پیگیری جدی دارد





سازه نیوز:رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این‌که این سازمان در طول سال ۱۳۹۳ از ۱۶ هزار گود در تهران بازدید کرده است، از تذکر به ۱۵۰۰ گود متخلف در این استان خبر داد.






 سعید غفرانی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این‌ مطلب تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران به ابعاد مختلف گودبرداری‌های انجام شده در سطح شهر و مناطق مختلف استان قائل است تلاش کردیم از هیچ تخلفی چشم‌پوشی نکنیم که این مساله به تذکر به ۱۵۰۰ گود از مناطق مختلف استان انجامید.

وی اضافه کرد: این تذکرات یا در قالب اخطار به مسوولان پروژه انجام گرفت یا با صدور دستور توقف ساخت‌وسازها تا برطرف‌کردن مشکلات نهایی شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به مساله‌ی پیش آمده در گود خطرناک خیابان ایران زمین اظهار کرد: هنوز مساله این گود حل نشده است و با توجه به احتمال خطری که در آن وجود دارد شب گذشته در قالب نامه‌ای به رییس شورای شهر تهران و معاون شهرسازی شهرداری تهران تذکری جدی دادیم تا با اتخاذ تصمیمات جدی از بروز مشکلات جدید در این گود جلوگیری شود.

وی همچنین از برخورد این سازمان با تخلفات انجام گرفته از سوی مهندسان ناظر خبر داد و گفت: در سال گذشته حدود ۳۰۰ تخلف مهندسین ناظر ثبت شد که این پرونده‌ها به شورای انتظامی ارجاع داده شدند که البته هیچ یک از آنها به ابطال پروانه مهندسی ختم نشد.

غفرانی به موضوع توقف امضاء فروشی از سوی مهندسین ناظر اشاره‌ای کرد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته این مساله متوقف شده‌ است البته هنوز برخی از شرکت‌ها در حاشیه و بدون مجوز سازمان نظام مهندسی اقدام به استفاده غیرقانونی از مهر مهندسین ناظر می‌کنند که در تلاشیم با همکاری حراست وزارت راه و شهرسازی و سازمان نسبت به جلوگیری از این مساله اقدام کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به تخلفات به وجود آمده در حوزه لوله‌کشی گاز در پروژه‌های اجرایی در تهران نیز اشاره کرد و گفت: این مساله که بیشتر در بافت فرسوده تهران دیده می‌شود تلاش شده با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام مهندسی برطرف شود. در این طرح هرچند تخلفات میلیاردی ثبت شده، اما بابت هر مهر تایید نقشه کار ۲۰۰ هزار تومان اخذ می‌شود که هرچند پنج درصد از آن به حساب نظام مهندسی واریز شده اما حقوق مهندسان را تضییع می‌کند.

وی با بیان این‌که کیفیت ساختمان‌ها نشان از کاهش قابل توجه تخلفات در استان تهران دارد، اظهار کرد: البته ما انتظار داشتیم با همکاری نمایندگان مجلس طرح کلیات لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی از سوی نمایندگان مجلس مورد تصویب قرار گیرد که متاسفانه این‌طور نشد. البته بخشی از این موضوع به دلیل توان پایین ما در مجاب کردن نمایندگان مجلس به رای دادن به این موضوع بود.

غفرانی با اشاره به اهمیت بسیار بالای تضمین کیفیت و جلوگیری از هدررفت انرژی در پروژه‌های فعال در سطح تهران اظهار کرد: برای ما اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اهمیت بالایی دارد در کنار آن مهندسان ناظر بر نحوه‌ی جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان نیز حساسیت بالایی دارند. در صورت همکاری نهادهایی مانند شهرداری، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و همچنین کارفرمایان پروژه‌های مختلف با سازمان نظام مهندسی می‌توان انتظار داشت کیفیت ساخت‌وسازها در سطح تهران به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.