کد خبر: ۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ 10 May 2015

ساختمان توسط مهندس ساخته شود نه دکتر و مکانیک و بقال




سازه نیوز:اعضای سازمان نظام مهندسی برای اجرا نشدن قانون نظام مهندسی توسط ریاست این سازمان امروز مقابل در سازمان نظام مهندسی تهران تجمع کردند



 





 

 


 امروز تعداد قابل توجهی از مهندسان، سازندگان و اعضای سازمان نظام مهندسی در مقابل سازمان نظام مهندسی استان تهران واقع در خیابان ایران زمین تجمع کردند.

احمدرضا سرحدی، عضو اسبق هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران که از معترضان اجرا نشدن این طرح است گفت: قرار بود قانون تصویب شده از سوی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر الزام حضور مهندسان بر سر ساختمان و سازه از ابتدای امسال اجرایی شود اما همچنان از سوی ریاست سازمان پیگیری نمی‎‎شود.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از اعضا سازمان نظام مهندسی در این تجمع گفت: باید هر ساختمانی توسط شخص صلاحیت‌دار ساخته شود. این صلاحیت را هم وزارت مسکن از طریق صدور پروانه اعطا می‌‎کند. در حال حاضر ۳۰ سال از تصویب قانون نظام مهندسی می‌‎گذرد و هنوز هم وکیل، مکانیک و دکتر در بخش ساخت و ساز دخالت دارند و اجازه ورود مهندسان به این ساخت‌وساز‌ها را نمی‌‎دهند.

وی افزود: اما این قانون در وزارت مسکن مصوب شده که از ابتدای امسال برای تمام متراژ‌ها سازنده صلاحیت‌دار الزامی شود. این مصوبه در آخرین مجمع سازمان در اسفند ماه سال گذشته نیز مجددا تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است.

سرحدی گفت: اما هنوز ریاست سازمان (سعید غفرانی) اقدام به اجرای این کار نکرده است. ‎ریاست سازمان زیر بار اجرای قانون نمی‌‎رود و هچنان منویات شهرداری را اجرایی می‌‎کند و شهرداری هم از ابتدا مقابل نظام مهندسی بوده است و نمی‌‎خواهد منافعش به خطر افتد و این امر با قانون نظام مهندسی و تراکم فروشی مغایرت دارد چرا که فروش ضوابط شهرداری منبع درآمد است. حالا ما مهندسان به مخالفت‎های شهرداری کاری نداریم و می‌‎گوییم که آقای رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و هیئت مدیره چرا قانون را اجرا نمی‌‎کنید؟

وی یادآور شد: امروز تعداد زیادی از مهندسان و اعضا سازمان نظام مهندسی استان تهران مقابل این سازمان نظام مهندسی جمع شده‎اند تا نسبت به عدم اجرای این قانون توسط هیئت مدیره اعتراض کنند. ما مهندسان در اعتراض امروز خواهان اجرای قانون هستیم و اینکه ساختمان توسط مهندس ساخته شود نه دکتر و مکانیک و بقال. مردم باید برای زندگی در یک ساختمان از امنیت و آرامش برخوردار باشند؛ ساختمانی که مکانیک و دکتر می‌‎سازند امنیتی ندارد جز رنگ و لعاب برای فروش.

سرحدی با گلایه از ساخت‌وسازهای صورت گرفته در طول سال‌های گذشته بیان کرد: این ساختمان‌ها بدون نظارت مهندسان ساخته می‌‎شود و ضرر و زیان آن هم بعد از زلزله و حوادث مشاهده می‌‎شود. در حال حاضر همه جمع هستند و مسئولان سازمان و اعضای هیئت مدیره خبری نیست و امروز کسی به سراغ این اعتراض نیامده است.

عضو اسبق هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: عده‌ای از همکاران نیز امروز در مقابل شورای شهر حضور یافتند و من مخالف این امر بودم و گفته‌ام که این امر به شورای شهر مربوط نیست بلکه این قانون به وزارت راه و شهرسازی مرتبط است و باید از طریق این وزارت‌خانه و سازمان نظام مهندسی پیگیری شود و شورای شهر مسائل خود را پیگیری می‌‎کند. ما قانون نظام مهندسی را بر اساس قانون اجرایی می‌‎خواهیم.
منبع: اقتصاد نیوز