کد خبر: ۲۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ 30 May 2015
دبیرکانون سراسری انبوه سازان :

با هدف حفظ منافع بهره بردار، تخلفات در نظارت گازکشی پیگیری شود


سازه نیوز:دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اعتقاد به اینکه نهادهای نظارتی کشور باید نظارت جدی‌تری بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی داشته باشند، اظهار داشت: تخلفاتی که در خصوص نظارت گازکشی برخی پروژه های ساختمانی صورت گرفته با توجه به اهمیت موضوع به صورت جدی پیگیری نشده و در پیگیری‌ها دریافت سهم سازمان بر منافع بهره بردار ارجحیت داشته است



فرشید پورحاجت ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: البته این امر قابل تعمیم به کلیه سازمان های نظام مهندسی نیست چرا که اکنون برخی ازسازمان‌های نظام مهندسی کشور به صورت قانونمند، قوی و با نگاه توسعه‌ای به فعالیت می پردازند اما متاسفانه مشکلات و تخلفات ساختمانی در نظام‌های مهندسی کلان‌شهرها دیده شده است.


پورحاجت با اشاره به نزدیک بودن زمان انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی‌ها، تاکید کرد: به منظور رفع کامل مشکلات و تخلفات حوزه نظارت باید ورود افراد به این سازمان با تدبیر و جدیت مناسبی کنترل شود و افرادی که تنها به دنبال توسعه صنعت ساختمان و حفظ حقوق بهره برداران باشند وارد این سازمان ها شوند، ضمن اینکه دنبال کردن اهداف و منافع شخصی البته با اولویت‌بخشی به منافع جامعه، مشکلی ندارد.


وی با بیان اینکه توسعه صنعت ساختمان باید در اولویت سازمان‌های نظام مهندسی قرار گیرد، افزود: منظور از توسعه صنعت ساختمان صرفا تولید ثروت نیست، بلکه هماهنگی میان نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان که رضایت مردم و جامعه مهندسی را به همراه دارد نیز مفهومی از توسعه را دارد.


رئیس انجمن انبوه سازان استان خوزستان با اشاره به تخلفات صورت گرفته در حوزه نظارت گاز در برخی سازمان‌ها، گفت: خوشبختانه تا به امروز اینگونه آسیب‌ها و کارشکنی در سازمان نظام مهندسی خوزستان دیده نشده و تمام فعالیت ساختمانی این استان طبق مقررات جاری پیش می‌رود.


پورحاجت تاییدیه های صوری انجام شده در حوزه گازکشی ساختمان که نیازمند حساسیت و دقت بیشتری است را یک آسیب جدی در صنعت ساختمان دانست و گفت: نظارت در این بخش از زمان تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عهده سازمان‌های نظام مهندسی ‌افتاد؛ در حالی که این امر ارتباطی به سازمان‌ها ندارد و بهتر است شرکت گاز مستقیما خود در بخش گازکشی ساختمان و تایید آن نظارت داشته باشد.


دبیرکانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه بروز تخلفات ساختمانی به دلیل فقدان آیین‌نامه های قانونی مرتبط با کارهای ساختمانی است، گفت: در صورت تدوین آیین‌نامه‌های مذکور، دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌های توانمندی برای کاهش تخلفات ساختمانی و کنترل آن به وجود می‌آید.


پورحاجت با تاکید بر اینکه تاکنون به طور کامل از ظرفیت‌های قانون نظام مهندسی استفاده نشده است، تصریح کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، قانون جامعی است که در سال ۷۴ به تصویب رسید که اگر از تمام ظرفیت‌های آن استفاده شود، میزان تخلفات کاهش می‌یابد و صنعت ساختمان با مشکلات امروزی دست به گریبان نخواهد شد.


وی با بیان اینکه اکنون سازمان‌ها به دنبال استفاده از ظرفیت قانون نظام مهندسی در جهت درآمدزایی مهندسان هستند، گفت: در حال حاضر کیفیت ساخت و ساز، رعایت مقررات ملی و نظارت در حال فراموشی است و این امر خطری برای جامعه و صنعت ساختمان است.


دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پایان با بیان اینکه وجود سازمان‌های نظام مهندسی در هر استان یک الزام است، گفت: انبوه‌سازان هیچ مشکلی با نظامات مهندسی ندارند و همواره خواستار توسعه مطلوب این سازمان‌ها هستند البته توسعه ای که در آن منافع سازمانی به منافع ملی ترجیح داده نشود.



برچسب ها: گاز ، انبوه سازان