کد خبر: ۲۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۱ تير ۱۳۹۴ 02 July 2015

اهواز، شهری که جاذبه دارد سرمایه گذار ندارد


سازه نیوز:رییس کمیسیون مشارکت​ها و سرمایه ​گذاری​ های شورای شهر اهواز گفت: علی​رغم وجود جاذبه​ها و قابلیت های سرمایه‌گذاری در شهر اهواز، متاسفانه در بخش جذب مشارکت​ها خوب عمل نشده است.زیبا صالح​پور  اظهار کرد: ۶ ماه از بسته شدن بودجه ۹۲ می​گذشت که شورای چهارم روی کار آمد. میزان مشارکت​ها در آن سال صفر بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ با انسجام برنامه​ ریزی​ ها، ۲۸۰ میلیارد تومان در بخش مشارکت​ها و جذب سرمایه​ گذاری​های بخش خصوصی در بودجه پیش​ بینی و برای جذب این سرمایه​ ها، شهرداری وارد چندین پروژه مشارکتی شد که احداث دو برج دوقلو در خیابان سروش منطقه کیانپارس با مشارکت ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره)، یکی از این پروژه​ ها بود.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: این ستاد در این منطقه دارای زمینی مثلث شکل در کنار زمین شهرداری بوده است که این دو نهاد با مشارکت هم و مجموع دو قطعه زمین، عملیات اجرایی پروژه را برنامه ریزی کردند. این پروژه شامل هتل، بخش مسکونی، اداری، فرهنگی، تجاری و تفریحی است.

صالح​پور افزود: پروژه برج​های دوقلو با میزان ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، در مدت ۳۳ ماه اجرایی می​شود. با همه این شرایط می​بینیم که در یک پروژه، میزان جذب سرمایه​گذاری​های پیش​بینی شده در بودجه ۹۳ حاصل شده است.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه​ های سال ۹۳، بازار مبل بوده که اقدامات اولیه آن انجام شد اما به دلیل این‌که وضعیت زمین مشخص نشد، پروژه​ متوقف شده است. زمین این پروژه با میدان تره ​بار مشاع بوده و تاکنون وضعیت آن حل نشده است. پروژه بازار مبل با سرمایه​ای به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان طراحی شد و بنا بود که در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و ۷۰ هزار مترمربع زیربنا ساخته شود.

رییس کمیسیون مشارکت​ها و سرمایه​گذاری شورای شهر اهواز اظهارکرد: شهرک سلامت نیز یکی دیگر از پروژه​ ها است که قرار شد با مشارکت و سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود. این شهرک با مجموع ه​ای شامل مطب پزشکان، بیمارستان، مراکز تجاری مرتبط با حوزه سلامت در منطقه کیانشهر و با زیربنای ۴۱۵ هزار مترمربع احداث شود. سرمایه پیش​ بینی شده برای این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان است. پروژه تجاری اطلس مال نیز با سرمایه​ گذاری بانک انصار از دیگر پروژه​ های سال ۹۳ مشارکت بخش خصوصی بوده است.

صالح​پور افزود: در سال ۹۳ کشتارگاه صنعتی اهواز به سرانجام رسید و برای اولین بار در کشور فعالیت این کشتارگاه برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار و قرارداد آن در سال ۹۳ بین بخش خصوصی و سرمایه​ گذار مربوط بسته شد و بر اساس این قرارداد مقرر شد کیفیت ارتقا یابد و گوشت به صورت بهداشتی تحویل داده می​شود. همچنین سرمایه​ گذار بر اساس این قرارداد سالی یک میلیارد تومان به شهرداری پرداخت می​کند.

وی در ادامه به سرمایه ​گذاری در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه خودروهای اروندی اشاره کرد و گفت: درباره ورود خودروهای اروندی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز، مراجعات بسیاری از سوی سرمایه​گذاران داشتیم اما شهرداری تاکنون به نتیجه نرسیده و ما از این روند راضی نیستیم.

عضو شورای شهر اهواز افزود: با توجه به نیاز شدید اهواز به تاکسی​های مطلوب، ضروری است که این موضوع به سرعت پیگیری و به نتیجه برسد.

وی گفت: ساخت پارکینگ و درخواست احداث رستوران در شهر اهواز از جمله مواردی است که عمدتا به شورا ارسال می​شود. البته انجمن انبوه​ سازان استان نیز برای سرمایه​گذاری در یک پروژه ۲۵ هزار واحد مسکونی در منطقه کیانشهر صحبت​هایی کرده است که پیش​بینی می​کنیم چنانچه موانع موجود رفع شود، اقدامات لازم جهت اجرای این پروژه انجام می​شد و پروژه قابل توجهی خواهد بود.

صالحپور اظهارکرد: برای سال ۹۴ نیز پروژه​ هایی تعریف شده است. تحقق یک‌سوم بودجه ۹۴ شهرداری نیز از بخش مشارکت​ها و سرمایه​گذاری‌های بخش‌خصوصی پیش​بینی شده است. بودجه ۹۴ شهرداری یک هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان تعیین شده که ۳۹۴ میلیارد تومان از این بودجه در بخش مشارکت​ها قابل تحقق است.

مرجع :ایسنا