کد خبر: ۲۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۴ 12 July 2015
مدير شعب بانک مسکن استان خوزستان:

توجه طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم به خانه اولی ها


سازه نیوز: عباسعلی شفیعی مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان به منظور تشریح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم که اخیراً از طرف بانک مسکن دستورالعمل آن صادره  شده است در گفتگو با سازه نیوز به پرسش‌های مطرح شده در خصوص سقف تسهیلات اعطایی خرید و ساخت مسکن، شرایط متقاضیان، شرایط واحدهای مسکونی، نحوه سپرده‌گذاری و نحوه بازپرداخت تسهیلات پاسخ داد

* هدف از ایجاد حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم چیست؟

بانک مسکن در راستای تأمین مالی مسکن خانه اولی ها که مهم‌ترین جامعه هدف این طرح است نسبت به ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن یکم اقدام کرده است .یکی دیگر از اهداف مهم این حساب خروج بخش مسکن از رکود و ایجاد رونق اقتصادی و تحرک در بخش ساخت و ساز است زیرا این حساب شامل تسهیلات خرید یا احداث واحد مسکونی انفرادی نیز می‌شود اما اصلی‌ترین هدف این طرح خانه‌دار کردن افرادی است که تاکنون از تسهیلات بانکی برای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده اند مانند جوانان و در مجموع خانه اولی‌ها

*-شرایط متقاضیان جامعه هدف یا همان خانه اولی ها چیست؟

- متاهل یا سرپرست خانوار ( افرادی که همسر آنان فوت شده یا از همسر خود جدا شده‌اند و سرپرستی یا حضانت فرزند را عهده‌دار هستند )

- متقاضی تسهیلات، همسر و فرزندان صغیر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها برای خرید یا احداث واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

- متقاضی و همسر وی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد.

نکته: افراد مجرد نیز می توانند افتتاح حساب کنند اما در زمان دریافت تسهیلات باید متاهل باشند

*لطفاً به شرایط ملک یا واحد مسکونی مورد نظر اشاره بفرمایید؟

ملک مورد معرفی متقاضی جهت دریافت تسهیلات خرید باید نوساز باشد .منظور از ملک نوساز ، ملکی است که از تاریخ صدور جواز ساخت آن بیش از ۷ سال و از تاریخ صدور پایانکار ساختمانی آن بیش از ۳ سال نگذشته باشد.

شفیعی ۱

* سقف تسهیلات این حساب چگونه است؟

سقف تسهیلات در تهران ۸۰۰ میلیون ریال ، در شهرهای بزرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۴۰۰ میلیون ریال است.

در استان خوزستان کلانشهر اهواز و شهرهای آبادان و دزفول شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت محسوب شده که متقاضیان ساکن در این شهرها از سقف تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی می‌توانند استفاده کنند.

*آیا به صاحبان این حساب تسهیلات جعاله تعلق می گیرد؟

بله از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن . به عبارت دیگر با دریافت تسهیلات جعاله ۱۰۰ میلیون ریالی سقف تسهیلات در سه شهر اهواز ، آبادان و دزفول۷۰۰ میلیون ریال است و در سایر شهرهای استان ۵۰۰ میلیون ریال

نحوه سپرده‌گذاری در این حساب چگونه است؟

متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با حداقل مبلغ ۶۷ میلیون ریال نسبت  به افتتاح حساب اقدام کنند. اما برای برخورداری از سقف تسهیلات۶۰۰ میلیون ریالی  با حداقل مدت سپرده گذاری یکسال (۲دوره  ۶ماهه)  مثلاً در شهر اهواز آبادان و دزفول باید متقاضی ۳۰۰ میلیون ریال را برای مدت یکسال سپرده گذاری نماید و در سایر شهرهای استان ۲۰۰ میلیون ریال را برای یک دوره انتظار یکسال سپرده‌گذاری کند تا از سقف ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت بتواند استفاده کند .

یا متقاضیان می‌توانند با مبلغی کمتر و دوره انتظار بیشتر ازسقف تسهیلات استفاده کنند .بعنوان نمونه در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مانند اهواز، آبادان و دزفول متقاضی با مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال سپرده گذاری پس از سه دوره شش ماهه می‌تواند از سقف تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی استفاده کند یا در سایر شهرهای استان با مبلغ۱۳۴ میلیون ریال سپرده گذاری از سقف تسهیلات این شهرها در طی سه دوره شش ماهه  استفاده کند .

در هر صورت این حساب  با نوسان مبلغ سپرده‌گذاری و مدت زمان انتظار برای اشخاص با بضاعت  مالی گوناگون، انعطاف‌پذیر و قابل انطباق است.

حوه بازپرداخت تسهیلات چگونه است ؟

حداکثر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بدون لحاظ میزان تسهیلات یا مدت انتظار، ۱۲ سال (۱۴۴ماه) است.

سقف تسهیلات به ۳روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره ای امکان‌پذیر است. به عنوان نمونه میزان اقساط ماهانه تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی به روش ساده به مدت ۱۲ سال و با نرخ ۱۴ درصد حدوداً معادل ۰۰۰/۶۳۰/۸ یال است و برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی حدوداً ۰۰۰/۷۵۰/۵ ریال است.

*آیا این حساب قابل انتقال به دیگران است؟

بله واگذاری امتیاز این حساب فقط به بستگان نزدیک  (پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، نوه، پدر بزرگ و مادر بزرگ) امکان‌پذیر است .

* آیا دریافت و پرداخت از این حساب مقدور است؟

بله هر گونه اضافه و یا برداشت از حساب امکان‌پذیر است اما  صاحب حساب باید مراقب باشد که میزان برداشت

بگونه‌ای صورت پذیرد که از میزان حداقل متوسط مبلغ حساب،موجودی اش کمتر نشود زیرا باعث حذف امتیاز  وی در یک دوره  ۶ ماهه خواهد شد.

اما اگر برداشت به گونه‌ای صورت پذیرد که شرط حداقل حساب ،  رعایت شود در کاهش میزان امتیاز حساب اثرگذار است که البته صاحب حساب می‌تواند با افزایش موجودی و جبران مبلغ کاهش یافته در هر دوره ۶ ماهه اقدام به جبران کاهش امتیاز خود کند .

* به نظر جنابعالی مهمترین مزیت های  این حساب چیست؟

نرخ سود مناسب ۱۴درصد و تقسیط طولانی مدت تسهیلات در یک دوره ۱۲  ساله  آن هم بنا به تمایل و دلخواه مشتری که به صورت پلکانی سالانه و یا پلکانی دوره ای  و یا روش ساده متقاضی می تواند درخواست خود را مطرح کند .

در هر صورت با توجه به انتظارات تورمی موجود گرفتن این نوع تسهیلات با نرخ سود مناسب و اقساط بلندمدت که کمتر بانکی حاضر به پرداخت آن است یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین مزیت‌هایی این طرح است.

مزیت دیگر این طرح توجه دولت محترم به خانه اولی‌ها و جوانان است که  تاکنون نتوانسته‌اند با نرخ مناسب از تسهیلات بانکی به منظور خانه‌دار شدن خود استفاده کند که امیدواریم بانک مسکن در این مسیر بتواند خدمات خوب و شایسته ای به هموطنان عزیز به ویژه متقاضیان و جامعه هدف این طرح ارائه کند .