کد خبر: ۲۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۴ 15 July 2015
وزیر مسکن و شهرسازی:

مردم در این ایام از اقدامات هیجانی خودداری کنند


سازه نیوز:وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به ورود دلال‌ها در بحث تجارت بین‌المللی، تاکید کرد: مشکلاتی که پیش از این به دلیل نبود گفت‌وگوهای مستقیم داشتیم راه را برای ورود دلالان در بحث تجارت بین‌المللی باز کرد که باید تلاش کنیم ورود دلالان به این عرصه حذف شود.

عباس آخوندی در حاشیه جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه اتفاقاتی بعد از توافق احتمالی در بحث مسکن و شهرسازی خواهد افتاد و آیا شما سرمایه‌گذاران خارجی را دعوت می‌کنید؟ اظهار کرد: برای نوسازی حمل و نقل در حوزه‌های هوایی، دریایی،‌ زمینی، ریلی و توسعه شهری قطعا در فضای رقابت بین‌المللی از هرگونه سرمایه‌گذاری حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به حوزه هوانوردی و حوزه دریانوردی ادامه داد: بعضی از حوزه‌های ما مثل حوزه هوانوردی ماهیتش جهانی است، هم تولیدکنندگان هواپیماها و هم سیستم مقررات ناظر بر پرواز و در زمینه دریانوردی ما قوانین بین‌المللی آب‌های آزاد را داریم.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت مسکن، به ایسنا گفت: باید از اقدامات هیجانی جلوگیری شود و هرگز اطلاعات غلط به مردم داده نشود. در هر صورت توافقی که صورت می‌گیرد ما را به یک اقتصاد و رقابت بین‌المللی وارد می‌کند. این به این مفهوم نیست که فردا در جیب هر کس پول گذاشته شود. در اقتصاد واقعی یک شبه اتفاق عجیب رخ نمی‌دهد.

وی گفت: توصیه من به مردم این است که در این ایام از اقدامات هیجانی جلوگیری کنند و تحت تاثیر این هیجانات قرار نگیرند.

آخوندی در ادامه به تاثیر این توافقات بر حوزه‌های محلی‌تر مانند مسکن و شهرسازی، گفت:‌ یک نوع رقابت بین‌المللی باید داشته باشیم اولا سعی می‌کنیم تمام واسطه‌ها را حذف کنیم و فقط در واقع شرکت‌های اصلی و بدون واسطه در یک سیستم رقابت بین‌المللی حضور پیدا کنند.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه به افزایش ۲۰ درصدی ارزش سهام بورس در این مدت اشاره کرد و گفت: این اقدامات هیجانی قطعا فرونشست خواهد داشت و بازندگانش افرادی غیرمتخصص در این بازارها هستند.

وی با خودداری از پاسخ دادن به سوال خبرنگاری مبنی بر تعیین تکلیف رییس سازمان هواپیمایی، گفت: طی هفته‌های آینده یکی دو نفر را معرفی می‌کنیم که باید به تصویب هیات محترم وزیران برسد.

شهرهای ما مظهر بی‌عدالتی شده‌اند

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید به این موضوع توجه کرد که شهرهای ما یکی از مظاهر بی‌عدالتی شده‌اند بدین صورت که ما از یک سو با بافت‌های مجلل شهری مواجه هستیم و از سوی دیگر بافت‌هایی را داریم که با فقر شهری مواجه هستند لذا باید امکان توانمندسازی و رشد بافت‌های محروم فراهم شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهر با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت شهری در وضعیت ناکارآمدی قرار دارند، گفت: این نشان از کیفیت نازل زندگی در شهرها است که نمی‌توان با روش اداری با آن مواجهه شد.

وی با بیان اینکه فقر شهری بسیار دردناک‌تر از فقر روستایی است، گفت: در روستاها به دلیل روابط گسترده‌تر اجتماعی فقر به دردناکی نقاط شهری نیست.

آخوندی ادامه داد: بحث ما بحث مدیریت امن محله‌ای است. در حال حاضر کیفیت نازل سکونتگاه‌ها با توجه به اینکه ایران یک منطقه زلزله‌خیز است باید مدنظر قرار گیرد. در زلزله رودبار و منجیل شاهد بودیم که شهرها و روستاها کارکرد خود را از دست دادند و مجموعه‌های خدماتی از بین رفتند لذا مفهوم تاب‌آوری شهری نقش بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی مساله دیگر را محله‌محوری و مدیریت شهری عنوان و خاطرنشان کرد: در سند هیات وزیران کوچک‌ترین واحد محله در نظر گرفته شده که می‌تواند شامل بافت تاریخی، میانی، غیررسمی یا دارای سابقه روستایی باشد که به شهر ملحق شده که باید راهبرد گرایش محله را نشان دهیم. باید انسجام و مشارکت اجتماعی در این سند دیده شود.

وی تاکید کرد: باید تغییر رویکرد دهیم، در حال حاضر شهرها خیلی اداری اداره می‌شوند. این رویکرد بالا به پایین کارآمد نیست، اگر بود الان ۳۰ درصد سکونتگاه‌های ما دچار این مشکلات نمی‌شدند.

آخوندی تصریح کرد: نباید به سمت نابود کردن یک محله برویم. نابودی یک محله مثل این است که انسان‌ها وجود ندارند در حالیکه ما باید مفهوم کارآمدی را نشان دهیم که به سمت توانمندسازی و بازآفرینی اجتماعی برویم که در آن امنیت دیده شود.

وزیر راه و شهرسازی عدالت را مبحث مهمی در مدیریت شهری عنوان و تاکید کرد: باید به این موضوع توجه کرد که شهرهای ما یکی از مظاهر بی‌عدالتی شده‌اند بدین صورت که ما از یک سو با بافت‌های مجلل شهری مواجه هستیم و از سوی دیگر بافت‌هایی را داریم که با فقر شهری مواجه هستند لذا باید امکان توانمندسازی و رشد بافت‌های محروم فراهم شود. در این طرح شهرداری‌ها، دفاتر تسهیل‌گری محلی و ساکنین باید نقش محوری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در ابتدای تشکیل ستاد از همه دوستان دعوت به عمل آمده، گفت: ممکن است در آینده پس از شش ماه دستگاه‌هایی که تمایل ندارند یا نمی‌توانند نقش چندانی داشته باشند کنار بروند ولی فعلا اصل بر مشارکت حداکثری است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سوال خبرنگاران مبنی بر چگونگی اجرایی شدن برنامه‌های نشست احیا بهسازی و نوسازی شهری گفت: امروز ستاد ملی تشکیل شد، ما در تمام استان‌ها، شهرستان ها ستاد خواهیم داشت و تمام بودجه‌های وزارتخانه را در توزیع منابع می‌آوریم و هم راستا می‌کنیم.

وی با اشاره به مصوبات قبلی دولت در زمینه ارائه‌ی تسهیلات بانکی گفت: در تلاشیم در این ستاد تسهیلات و خود وام مسکن و تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن را با این سیاست هم راستا کنیم و تمام اقدامات متفرقه که در حوزه مسکن و شهرسازی و خدمات شهری و حمل‌ونقل بوده صورت گیرد.

آخوندی به تاخیر یکساله این طرح اشاره کرد و گفت: این یک کار بنیادی است و نیاز به همکاری‌های گسترده‌ای بین وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و وزارت کشور داشت که با جلساتی که داشتیم این امر محقق شد.

وی در ادامه تاکید کرد: تازه آغاز راه است و نیاز به همفکری و گفت‌وگوی اجتماعی در سطح صدا‌وسیما، مطبوعات و مقامات محلی است که بتوانیم این انگاره مدیریت شهری را در مبنای محله محوری در ایران تغییر بدهیم.