کد خبر: ۲۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ 08 September 2015
معاون ستاد ملی بازآفرینی وزارت راه‌ و شهرسازی:

۱۷میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در محدوده‌های نابسامان سکونت دارند


سازه نیوز: معاون ستاد ملی بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی گفت: در مطالعات ملی سکونت ۱۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در محدوده‌های نابسامان به تأیید رسیده که بیانگر عدم برنامه مناسب در زمینه رشد و گسترش شهرنشینی و توسعه اجتماعی و کاهش فقر در شهرهای کشور است.
منصور استادی  اظهار داشت: با هدف کاهش مشکلات حوزه شهرنشینی در دزفول طرح بازآفرینی شهری در این شهرستان با محوریت حفاظت از بستر فرهنگی و اجتماعی دزفول اجرا می‌شود.
وی گفت: این طرح با هدف توسعه خدمات شهری و تقویت شاخص‌های مرتبط با حوزه شهرنشینی و جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و سکونت در بخش‌های ناامن شهری در بخش‌های مختلف به اجرا در می‌آید.
معاون ستاد ملی بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی کشور عنوان کرد: بهسازی و تقویت بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور نیازمند توجه ویژه بوده برای بازسازی مناطق تاریخی نیازمند همکاری مردم و مشارکت محلی در مسیر اجرای طرح‌های مرتبطت با آن هستیم.
وی افزود: سند بازسازی شهرستان دزفول در سال ۸۷ تنظیم و به تصویب رسیده که در این سند به‌تمامی ابعاد ازجمله اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی توجه شده است.
استادی بیان کرد: با تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در دزفول امکان بهره گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی و نیز تشکل‌های مردم نهاد غیر دولتی همچنین سرمایه‌گذاران در راستای بازآفرینی شهری در دزفول فراهم می‌شود.
وی گفت: با اجرای این طرح پروژه ساماندهی زیرساخت‌های محلی،برنامه‌های توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و برنامه‌های ظرفیت سازی مدیریت محلی و راهبری و هدایت تهیه برنامه اسکان مجدد محدوده‌های پرخطر و دارای اولویت جابجایی محدوده‌های اسکان غیررسمی در کشور و شهرستان مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون ستاد ملی بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی کشور عنوان کرد: در مطالعات ملی ما سکونت ۱۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در محدوده‌های نابسامان به تأیید رسید که این امر بیانگر عدم برنامه مناسب در زمینه رشد و گسترش شهرنشینی و توسعه اجتماعی و کاهش فقر در شهرهای کشور بوده است.
وی افزود: براساس مصوبه هیئت دولت تا سال ۱۴۰۴ باید سرانه خدماتی را در این محدوده‌ها نسبت به متوسط شهر را بالا ببریم و شاهد افزایش خدمات شهری در بخش‌های مختلف آن متناسب با نیازهای شهروندان در بخش‌های مختلف آن باشیم.
استادی بیان کرد: هیئت دولت در شهریورماه ۹۳ سند ملی بازآفرینی پایدار شهری محلات را با هدف نوسازی و بهسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده را به تصویب رسانده است و تاکنون اقدامات گسترده‌ای در این حوزه و در شهرهای مختلف کشور به اجرا رسیده است.
معاون ستاد ملی بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی کشور عنوان کرد: دیگر نمی‌توان به سکونت‌گاه‌های غیررسمی با یک نگاه بی‌تفاوتی نگاه کرد و نوع نگاه‌ها باید با توجه جمعیت ۱۸ میلیونی ساکن در این مناطق متفاوت باشد.
وی گفت: عدم توجه به نیازهای شهروندان و گسترش سکونت در بافت‌های نا امن و سکونت‌های غیر رسمی زمینه ایجاد و گسترش بسیاری از ناهنجاری‌های فردی و عمومی را تقویت می‌کند.