کد خبر: ۲۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ 12 September 2015

جایگاه اجتماعی مهندسان در خطر است


سازه نیوز:عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در همایش «ضرورت‌های شرکت در انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان» گفت باید جایگاه واقعی مهندسان احیا شود وگرنه شهرداری‌ها که یک نهاد قدرتمند مالی هستند برای تأمین هزینه خود تلاش می‌کنند تا نظام مهندسی را کنار بزنند.

کامران گودرزی گفت: بحث امروز جامعه مهندسی ما بحث از دست رفتن پایگاه اجتماعی است. زنگ خطر مدت‌هاست برای مهندسان به صدا درآمده و آبرو و جایگاه اجتماعی مهندسان در خطر است. با از دست دادن جایگاه اجتماعی، جایگاه اقتصادی نیز از بین می‌رود.

وی ادامه داد: آیا تا کنون وکیلی را مشاهده کرده‌اید که کار پزشکی انجام دهد و یا پزشکی وجود دارد که کار وکالت کند. قطعاً نه زیرا کانون وکلا و سازمان نظام پزشکی با آن‌ها برخورد می‌کند. اما هم وکلا و هم پزشکان و هم دیگر اقشار در کار ساخت و ساز وارد شده‌اند. این بدان سبب است که به سمت سازمانی رفته‌ایم که بیشترین گردش مالی‌اش در دست دلال‌هاست و کسانی را در رأس امور قرار داده‌ایم که اکثرا به جای آنکه پیگیر مطالبات مهندسان باشند، دنباله‌روی دلالان شده‌اند.

 

گودرزی گفت: جای گروه‌های صنفی در انتخابات نظام مهندسی خالی است و به جای آن شرکت‌های حقوقی و مالی دست به کار شده‌اند. این شرکت‌ها آگهی می‌دهند تا مهندسان پروانه اشتغال خود را به آن‌ها بفروشند.
عضو نظام مهندسی در رابطه با استفاده از تجارب گذشته گفت: در سازمان برنامه تجارب زیادی داریم. چرا به جای استفاده از تجارب گذشته به دنبال ابداع هستیم. تشکل‌هایی که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد و می‌توان از تجارب‌شان استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به وضعیت پیش امده الان کار به جای کشیده شده که بعضی صحبت از حذف مهندسان می‌کنند و می‌گویند اصلا چه نیازی به حضور مهندس است و چرا صنعت ساختمان باید بار مالی به کارگیری مجری ذی‌صلاح را متحمل شود.

وضعیت کنونی تقصیر خود ما مهندسان است که برگه فروشی کردیم. در دوره‌های اخیر گردش مالی صدها میلیارد تومانی در نظام مهندسی به دلالی شکل ویژه‌ای داده و تنها راه احیای حیثیت مهندسی این است که نظام مهندسی به شکل واقعی و استقلال واقعی برسد.

مرجع :اسکان نیوز
برچسب ها: مهندسان ، امضا فروشی