کد خبر: ۲۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ 20 September 2015
محمد صفری

طلسم اجرای پروژه های عظیم شهری در کلانشهر اهواز پس از سالها شکسته شد


سازه نیوز: معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز، گفت: با اجرای عملیات احداث تقاطع غیر همسطح میدان شهید بندر طلسم اجرای پروژه های عظیم شهری در کلانشهر اهواز پس از سالها شکسته شد. 
تقاطع غیر همسطح شهید بندر بزرگترین تقاطع غیر همسطح جنوب ایران است که ۵/۱ کیلومتر پل سازی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال صورت می گیرد. این پروژه در بخش اصلی پل از نوع بتن صندوقه ای پیش ساخته پس تنیده با طول پل سازی به میزان ۵۰۰ متر در بخش سازه ای پل های طبقاتی از نوع بتنی دال مجوف و با طول ۱۰۰۰ متر ساخته می شود.
تقاطع غیر همسطح شهید بندر ۴ سطحی بوده و از مزیت های آن عدم وجود چراغ قرمزی در مسیر ها می باشد. این پروژه در بخش اصلی پل از نوع بتن صندوقه ای پیش ساخته پس تنیده با طول پل سازی به میزان ۵۰۰ متر در بخش سازه ای پل های طبقاتی از نوع بتنی دال مجوف و با طول ۱۰۰۰ متر ساخته می شود، عرض پل ۷/۳۶ متر، عرض پل های طبقاتی ۳/۹ متر، اجرای کل لوپ سازی در تقاطع میدان شهید بندر با طول کلی ۵/۱ کیلومتر و با مساحت ۳۲۰۰۰ متر مربع و زمان اجرای عملیات ساخت لوپ ۳۰ ماه پیش بینی شده است و تعداد ۳۵۰ عدد شمع بتنی به قطر۱۲۰ سانتی متر و به عمق متوسط ۲۰ متر انجام می گیرد.
محمد صفری معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت : تجهیز کارگاه این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
همچنین وی افزود عملیات استتار میدان نیز به پایان رسیده و عملیات حفاری در میدان شهید بندر آغاز شده است وامیدوار هستیم بتوانیم طبق برنامه زمان بندی شده پروژه را به پیش ببریم.
معاون شهرداری اهواز از استتار شیرهای میدان شهید بندر که در اطراف آبنمای میدان جانمایی شده اند خبر داد و گفت : علاوه بر استتار میدان از بیرون ، دور آبنما نیز بصورت جداگانه اتطار گردیده است همچنین هر کدام از شیرها نیز مجددا بصورت جداگانه و به دلیل جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیبی بصورت کامل با لایه محافظ مستطیل شکل پوشیده شده اند .
وی یادآور شد که شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز همزمان با توسعه شهر و حل گره‌های ترافیکی دغدغه حفظ آثار تاریخی و بافت‌های فرهنگی را نیز مد نظر دارند و امروز شهرداری‌ها تنها یک نهاد خدماتی نیستند بلکه پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر را نیز برعهده دارند.
صفری افزود: دیروز میدان چهارشیر اهواز تنها یک میدان تردد برای وسایل نقلیه بود اما با احداث این تقاطع علاوه بر اینکه به منظر میدان آسیبی نمی‌رسد امکان استفاده گردشگران را نیز از نزدیک فراهم می‌شود. بود در آینده ای نزدیک شاهد گردش پیاده‌ای گردشگران در میدان خواهیم بود .
وی در ادامه افزود : به منظور حفظ منظر میدان چهارشیر، ارتفاع پل اصلی به میزان دو برابر حد معمول افزایش یافت تا دید میدان را از میان نرود و رعایت تنها این یک نکته حدود ۱۰ میلیارد ریال به هزینه این پل اضافه کرد.
معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز ادامه داد: در اجرای این طرح دست مشاور را باز گذاشتیم و با وجود اینکه پروژه گران‌تر شد اما برای حفظ ارزش بالای آثار فرهنگی شهر این موضوع نادیده گرفته شد. در طراحی طرح توسعه میدان چهارشیر، یکی از مجرب‌ترین مشاوران کشور به کار گرفته شد و بسیاری از نکات مدنظر قرار گرفت که حفظ منظر میدان و رعایت دغدغه‌های میراث فرهنگی از این موارد است.
صفری در ادامه ازمشکلات پروژه نیز سخن به میان آورد و گفت با توجه به وجود شریان اصلی آب کلانشهر اهواز و نزدیکی آن به محل اجرای پروژه و نیز گذر شریان آب مناطق زیتون کارمندی و کوروش و تلاقی این لوله با محل حفر ستون باعث کندی در حفاری جهت ستون گردیده که در حال برطرف کردن ان تا چند روز آبنده هستیم.
همچنین وجود دکل برق فشار قوی در بلوار پاسداران نیز یکی دیگر از موانع می باشد که در این زمینه شهرداری اهواز یک مشاور را برای بررسی این موضوع بکار گرفته است .همچنین اداره برق نیز با شهرداری در این زمینه همکاری لازم را انجام داده است.
محمد صفری از کابلهای مخابراتی نیز سخن به میان آورد و افزود : خوشبختانه کلیه مکاتبات و تمهیدات جهت جابه جایی خطوط تلفن و نیز فیبر نوری انجام شده است .
معاون شهردار اهواز گفت تا یک یا دو هفته آینده به دلیل ساخت ستون ها و نیز ورودی پل از سمت میدان ملی راه مسیرهای فرعی جهت جلوگیری از بوجود امدن هرگونه گره ترافیکی خبر داد و افزود با هماهنگی هایی که با معاونت حمل ونقل وترافیک و پلیس راهنمایی ورانندگی شده در طول انجام پروژه شهرواندان با مشکلات ترافیکی روبرو نخواهند شد.
رئیس هیات مدیره سازمان عمران شهرداری اهواز درتکمیل صحبت های خود افزود : خوشبختانه پروژه تقاطع غیر همسطح میدان شهید بندر یکی از پروژه هایی است که هیچگونه معارضی نداشته و این عامل کمک بسیار بسزایی در انجام پروژه در موعد مورد نظر خواهد نمود.
وی در پایان افزود : اجرای این پروژه شکستن طلسم پروژه های عظیم شهری و ترافیکی در کلانشهر اهواز را پس از سالها شکست و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد اجرای پروژه های مشابه در سطح کلانشهر اهواز باشیم