کد خبر: ۲۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ 22 September 2015

روزهای خوب در انتظار کلانشهر اهواز


سازه نیوز:زمان بندی پروژه تقاطع چندسطحی میدان چهارشیر ۳۰ ماهه است، اما ما در نظر داریم نخستین فاز آن که ایجاد روگذر از کیانپارس به سمت مسیر ماهشهر روی میدان است، تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد
طی دوسال گذشته شاهد فعالیت های عمرانی چمشگیر شهرداری در سطح شهر اهواز بوده ایم. اجرای پروژه های بزرگی همچون تقاطع های غیرهمسطح از جمله اقداماتی است که باعث شده اهواز به کارگاه فعالیت های عمرانی تبدیل بشود.

اگر چه در دوره های مختلف فعالیت مدیریت شهری کلانشهر اهواز شاهد فعالیت های مختلفی در زمینه های عمرانی و خدماتی بوده ایم، اما وجه تمایز دوره اخیر با ادوار گذشته، اجرای همزمان چند پروژه بزرگ شهری است.

۵۵۱۷۳_۶۷۴ ۵۵۱۷۲_۲۵۶

دی ماه سال گذشته بود که سید خلف موسوی شهردار اهواز، خبر از افتتاح نخستین زیرگذر در اهواز به نام خلیج فارس بود. همزمان عملیات احداث دو زیرگذر جواد الائمه و زیرگذر شریعتی در اهواز آغاز شد، زیرگذرهایی که می توانند بار مهمی از ترافیک شهر را از بین ببرند.

حالا پروژه زیرگذر جوادالائمه به نیمه رسیده و شهردار اهواز خبر از پیشرفت ۵۰ درصدی آن داده است. بگفته وی، سرعت اجرا در برخی از پروژه های عمرانی وقتی پیشرفت فیزیکی شان از نیمه راه می گذرد به دلیل مرتفع گردیدن برخی از مشکلات و موانع در آغاز کار بیشتر شده و درصد باقی مانده را در مدت زمان کمتری طی خواهند کرد.

شهردار اهواز گفت: زیرگذر جواد الائمه (ع) بخشی از رینگ دوم مسیر شرق به غرب اهواز بوده که جاده ماهشهر در شرقی ترین نقطه شهر را به سه راهی خرمشهر در غرب متصل می نماید و با انجام این رینگ عبور و مرور شهروندان از شرق به غرب تسهیل شده و در نتیجه کاهش زمان سفر، کاهش هزینه های سوخت و نهایتا افزایش رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

موسوی گفت: این تقاطع غیر همسطح شامل دو دستگاه پل(پل اصلی و رمپ) می باشد که ترافیک بلوار جمهوری اسلامی را به صورت روگذر به بلوار شهید هاشمی در راستای دو بلوار از روی میدان حواد الائمه منتقل می کند و از طرفی با یک رمپ، ترافیک بلوار جمهوری اسلامی را به سمت فاز یک منطقه پاداد انتقال می دهد.

پل اصلی دارای طول ۲۷۰ متر و عرض ۶/۲۲متر و پل رمپ خروجی با طول ۲۶۰ متر و عرض ۳/۷ متر می باشد.عرشه این پل ها از نوع یتونی مجوف بوده که در پل اصلی شامل ۹ دهانه به طول ۳۰ متر و در پل رمپ شامل ۸ دهانه ۳۰ تا ۳۳ متر می باشد.

یکی دیگر از پروژه های بزرگ شهرداری اهواز که در نقطه ای شلوغ و پر ترافیک شهر در حال احداث است، تقاطع غیر همسطح چهارشیر است که در اردیبهشت ماه امسال کلنگ زنی شد.

این پروژه بزرگترین تقاطع غیر همسطح جنوب ایران است که ۵/۱ کیلومتر پل سازی ، با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است.
تقاطع شهید بندر اهواز در بخش اصلی پل از نوع بتن صندوقه ای پیش ساخته پس تنیده با طول پل سازی به میزان ۵۰۰ متر در بخش سازه ای پل های طبقاتی از نوع بتنی دال مجوف و با طول ۱۰۰۰ متر ساخته می شود، عرض پل ۷/۳۶ متر، عرض پل های طبقاتی ۳/۹ متر، اجرای کل لوپ سازی در تقاطع میدان شهید بندر با طول کلی ۵/۱ کیلومتر و با مساحت ۳۲۰۰۰ متر مربع و زمان اجرای عملیات ساخت لوپ ۳۰ ماه پیش بینی شده است و تعداد ۳۵۰ عدد شمع بتنی به قطر۱۲۰ سانتی متر و به عمق متوسط ۲۰ متر انجام می گیرد.

محمد صفری معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز درباره روند اجرای این پروژه گفت: تجهیز کارگاه این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: عملیات استتار میدان نیز به پایان رسیده و عملیات حفاری در میدان شهید بندر آغاز شده است و امیدوار هستیم بتوانیم طبق برنامه زمان بندی شده پروژه را به پیش ببریم.

دکتر جمشید سلحشور رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر اهواز نیز در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار تابناک خوزستان گفت: زمان بندی این پروژه ۳۰ ماهه است، اما ما در نظر داریم نخستین فاز آن که ایجاد روگذر از کیانپارس به سمت مسیر ماهشهر روی میدان است، تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

سلحشور با مثبت ارزیابی کردن فعالیت های عمرانی شهرداری در دوسال گذشته گفت: شهرداری اهواز فعالیت های عمرانی بسیار خوبی را در شهر انجام داده است و این در حالی است که شهرداران قبلی به دلیل هزینه بالا و دردسرهای آن از انجام شان طفره می رفتند.

به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز، بودجه عمرانی شهرداری اهواز برای سال ۹۴ مبلغ ۸۹۹ میلیارد تومان پیش بینی شده است که ۷۳ درصد کل بودجه شهرداری کلانشهر اهواز است.