کد خبر: ۲۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴ 29 September 2015
عضو پنج دوره هیات نظارت بر انتخابات نظام مهندسی :

مراجعه داوطلبان رد صلاحیت شده به وزارت راه بی نتیجه است/ افراد دوشغله شاخص ترین کاندیداهای معترض به رد صلاحیت ها


سازه نیوز:درحالی که روال مشخص و سازوکار قانونی شفافی برای انتخابات نظام مهندسی تعیین شده است اما براساس اخبار واصله از قرار معلوم برخی ازکاندیداهایی که رد صلاحیت شده اند به منظور پیگیری و اعلام مراتب اعتراض خود به وزارت خانه راه وشهرسازی مراجعت کرده اند این درحالی است که به گفته کارشناسان مسیرقانونی پیگیری اعتراضات در آیین‌نامه قانون نظام مهندسی ساختمان به صورت کاملا شفاف تبیین شده است.
سیداحمد لطفی‌زاده -عضوپنج دوره هیات نظارت برانتخابات نظام مهندسی- در این زمینه با اشاره به اینکه به موجب آیین نامه قانون نظام مهندسی، هیات نظارت بر انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی مسوولیت رسیدگی به اعتراض افراد رد صلاحیت شده را به عهده دارد  اظهارداشت: اصولا پروسه انتخابات نظام مهندسی ساختمان به گونه ای است که هیات نظارت برانتخابات موظف هستند که مراحل مختلف انتخابات را به موجب آیین نامه قانون نظام مهندسی اعلام وازداوطلبان ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله هیات مذکورمی بایست با حضور دستگاه نظارت نسبت به احراز صلاحیت کاندیدها اقدام کند که دراین فرآیند اصولا مهندسانی که دارای سوء سابقه از بعد اخلاقی وحرفه ای هستند مورد پایش قرارمی گیرند و رد صلاحیت آنها با استناد به مواد قانونی به صورت کتبی به آنها اعلام وهمزمان نیز تایید صلاحیت واجدین شرایط نیز به نامزدهای انتخاباتی اعلام می شود.

عضو پنج دوره هیات نظارت برانتخابات نظام مهندسی ادامه داد: براساس پیش بینی های قانونی، معترضان به آراء وعملکرد دستگاه نظارت می توانند ظرف مدت زمانی مشخصی که قانون تعیین کرده است مراتب اعتراض خود را به این دستگاه اعلام و دستگاه نظارت نیز موظف است به شکایات و اعتراض های مطرح شده رسیدگی کند.

لطفی زاده با بیان اینکه پروسه مذکور درهمه استان‌ها اجرایی می شود خاطرنشان کرد: اگرچه این سازوکار قانونی برای اعتراض نامزدهای انتخابات تعیین شده است اما در بسیاری از ادوارانتخابات نظام مهندسی دیده شده که برخی از کاندیداها با این پیش فرض که دستگاه نظارت برانتخابات سوء مدیریت داشته است به وزارت راه وشهرسازی مراجعت کرده و تخلف این دستگاه را به سمع وزارتخانه می رسانند.

کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: معمولا کاندیداهایی که رد صلاحیت شده اند اما براساس آیین نامه انتخابات قادر به اثبات احرازصلاحیت خود نمی شوند سعی می کنند با مراجعه به وزارت راه وشهرسازی مشکل خود را پیگیری کنند.این درحالی است که وقتی دستگاه نظارت رد صلاحیت افراد را صادر می کند دیگر مرجع قانونی بالاتری برای انجام شکایت وجود ندارد.

لطفی زاده شاخص ترین کاندیداهای معترض به رد صلاحیت در این دوره که به وزارتخانه راه وشهرسازی مراجعه کرده اند را افراد دوشغله دانست که براساس ابلاغیه وزیر از مشارکت دراین انتخابات منع شده اند این درحالی است که ابلاغیه وزیر براساس قانون منع مداخله صورت گرفته است.

وی گفت: کسانی که از عملکرد هیات نظارت برانتخابات سازمان نظام مهندسی بابت رد صلاحیتشان به وزیر راه وشهرسازی شکایت می کنند همانند کسانی هستند که قاضی رای را صادرکرده باشد اما برای اعتراض به این رای به دیوان عدالت شکایت می کنند. با این پیش فرض شکایت کاندیداهای رد صلاحیت شده از عملکرد هیات نظارت برانتخابات راه به جایی نمی برد چرا که این هیات براساس حکم وزیر دراین جایگاه قرارگرفته اند.

لطفی زاده تاکید کرد: با این رویکرد کاندیداهای رد صلاحیت شده معترض باید براساس تدابیرقانونی که درآیین نامه قانون نظام مهندسی تشریح شده است از مسیر دستگاه نظارت شکایات و اعتراضات خود را دنبال کنند و پیگیری از وزارتخانه راه به جایی نخواهد برد.

مرجع :صما