کد خبر: ۲۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ 01 November 2015

سمینار " استانداردهای مصون سازی زیرساخت ها و زیربناهای کشور" برگزار شد


سازه نیوز: سمینار " استانداردهای مصون سازی زیرساخت ها و زیربناهای کشور" ) با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و اداره کل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد.

در این سمینار  قائم مقام مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان، اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان حضور داشتند.

IMG_1280

بکارگیری پدافند غیرعامل، تلفات حوادث را کاهش می دهد

اکبر حسنی پور، عضو منتخب هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: بحث پدافند غیرعامل از دیرباز وجود داشته به گونه ای که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری سمینارهایی از این دست در درک و اهمیت این مبحث بسیار مهم است تصریح کرد: مقام معظم رهبری در چند سخنرانی بر پرداختن به پدافند غیرعامل تاکید داشته اند که امیدواریم با این سمینارها این مهم در جامعه فرهنگ سازی شود و رسوخ پیدا کند.

عضو منتخب هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: در بحث پدافند غیرعامل عواملی مانند اقدامات فردی، اقدامات مسئولان ادارات، شهری، استانی و کشوری هرکدام به نوبه خود در رسیدن به اهداف موثر است.

وی در زمینه اقدامات فردی گفت: آموزش خانواده برای مواجهه با حوادث، بحث پیش بینی و اقدامات لازم بسیار مهم است و اگر این درک در خانواده ایجاد شود که پدافند غیرعامل مهم است به دنبال آن اقدامات لازم جهت مقاوم سازی منازل مسکونی را صورت می دهند.

حسنی پور در این خصوص افزود: چون حوادث دائمی نیستند زود فراموش می شوند به عنوان مثال وقتی زلزله می آید تا چند ماه روی آن بحث می شود و بعد فراموش می گردد در حالی که اگر مبحث پدافند غیرعامل در خانواده نهادینه شود برنامه ریزی های لازم برای مواجهه با حوادث انجام می شود و این برنامه ریزی ها نیز باید عملی گردد.

IMG_1312

وی با بیان اینکه مسئولان ادارات باید برنامه ریزی های احتمالی برای مقابله با حوادث در شهرها و روستاها را در دستور کار خود داشته باشند عنوان کرد: تهیه دستورالعمل برای مقابله با حوادث به سه بخش قبل از حادثه، در زمان حادثه و بعد از حادثه تقسیم می شود.

عضو منتخب هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: به عنوان مثال قبل از زلزله باید ساختمان ها را مقاوم سازی کنیم در هنگام زلزله از قبل باید امداد و اقدامات لازم پیش بینی کرده باشیم و بعد از زلزله یکی از مشکلات آب آشامیدنی است که باید از قبل تدابیر لازم برای تامین نیرو و لوازم ضروری اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید قبل از حادثه آموزش لازم به مردم داده شود اظهار کرد: اصلاح عوامل خطر ساز و اقدامات کاهش دهنده تلفات از اقدامات مهمی است که باید انجام شود، حادثه را نمی توان صددرصد کنترل کرد اما می توان تلفات را کاهش داد.

IMG_1433

حسنی پور اضافه کرد: طبق پژوهشی که صورت گرفته است در هنگام وقوع زلزله یک چهارم تلفات در هنگام حادثه است و سه چهارم بعد از زلزله است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از ساختمان های ادارات ما از نظر مقاوم سازی مشکل دارند و اگر حادثه ای مانند زلزله اتفاق بیفتد و این ساختمان ها ویران شوند، ستاد بحران کجا باید تشکیل شود بنابراین همه پیش بینی های لازم باید انجام شود و حادثه مدیریت گردد.

IMG_1521

پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است

در ادامه این سمینار قدرت الله دهقان، معاون امنیتی انتظامی استاندار خوزستان، اظهار کرد: مسئله پدافند عامل یک مسئله همیشگی و مستمر است و به یک مقطع خاص مربوط نمی شود و ربطی به دور و نزدیک شدن تهدید ندارد، بنابراین می توان گفت که پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است.

وی خطاب به جامعه مهندسی گفت: دانش و حوزه های تخصصی خود را در حوزه پدافند غیرعامل باید تکمیل کنیم و شما سفیران اصلاح این امور هستید زیرا هدف از ایجاد نظام مهندسی مقاوم سازی ساختمان ها و رعایت اصول مهندسی بوده است.

دهقان عنوان کرد: ایجاد فرهنگ و باورعمومی در مورد ضرورت بکارگیری اصول پدافند غیرعامل درسطح های مختلف جامعه، تهیه و اجرای طرح های پدافند در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت از جمله سیاست های مورد تاکید در پدافند غیرعامل است.

در این سمینار قاسم دهقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر، در رابطه با سازه های امن به آموزش حضار در سمینار پرداخت.

IMG_1260

IMG_1678